Dnes je 14. decembra 2019, meniny má a zajtra

Various Artists – Everybody Hurts (Helping Haiti)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 09.04.2010

Projekt, ktorý vznikol na podporu obetiam ničivého zemetrasenia na ostrove Haiti.

Projekt, ktorý vznikol na podporu obetiam ničivého zemetrasenia na ostrove Haiti. Na nahrávaní cover verzie jedného z najväčších hitov skupiny R.E.M., skladby Everybody Hurts sa zúčastnili: Alexandra Burke, Cheryl Cole, James Blunt, James Morrison, JLS, Joe McElderry, Jon Bon Jovi, Kylie Minogue, Leona Lewis, Mariah Carey, Michael Buble, Mika, Miley Cyrus, Robbie Williams, Rod Stewart, Susan Boyle, Take That a tiež chlapčenská skupina Westife.

Ako hudobného fanúšika ma vždy dokázalo fascinovať, ako sa umelci vedia dať dohromady a vznikajú takéto piesne, v ktorých sa na ploche niekoľkých minút objavia hádam všetci, čo v danom čase v hudobnom svete niečo znamenajú. Podobné spojenia vznikali svojho času aj u nás a to dokonca v dobe, keď sme ani len netušili, ako vyzerá hudba na západe a že tam podobné skladačky vznikajú už dávno. Hádam najlegendárnejšou pesničkou z našich luhov a hájov je Nejhezčí dárek, song, na ktorý si spomínajú všetci.

Zatiaľ, čo u nás za minulej éry takéto pesničky vznikali viac – menej pre zábavu ľudí, vo svete sa umelci k nahrávaniu songu zídu väčšinou vtedy, keď treba pomôcť. Na jeden taký špeciálny song si spomínam aj u nás, krátko pred revolúciou, keď ktorousi ruskou krajinou otriaslo silné zemetrasenie a my sme dali dohromady umelcov a naspievali aj nejaký spoločný song, ale vo svete je to už tradícia. Tu je zas legendou skladba We Are The World. Je fascinujúce, ako sa ľudia, ktorí môžu pomôcť takýmto spôsobom dokážu spojiť a hit je na svete.

Po tragédii, ktorá postihla Haiti sa dala očakávať veľká aktivácia umelcov a naozaj sa tak aj stalo. Jedným z produktov je aj cover hitu Everybody Hurts, ktorý vznikol na podnet britskej vlády, ktorá garantovala, že predaja singla nebude treba odvádzať daň a výťažok tak v najväčšej možnej miere poputuje na pomoc postihnutým, a to všetko s producentskou podporou Simona Cowella. Nároku na akýkoľvek honorár za práva za svoju skladbu sa vzdala aj kapela R.E.M. a na svete bol nový spoločný song, ktorý zasiahol verejnosť nielen cieľom, na ktorý bol určený, ale aj svojim výnimočným spracovaním.

Často sa tvrdí, že umelci sa týchto projektov nezúčastňujú z vlastného presvedčenia, ale hľadajú v tom výhody aj pre seba. Možno, je mi to jedno. Mal som dobrý pocit, keď som si kupoval toto CD, pretože som prispel na pomoc tým, ktorí to potrebovali. Druhý raz som mal dobrý pocit, keď som prehral dva songy, ktoré singel prináša. V oboch prípadoch ide samozrejme o skladbu Everybody Hurts. V prvom prípade o verziu, ktorú už poznáte z rádií, alebo vo forme videoklipu, ktorý má tiež dve verzie (zo štúdia a so zábermi z Haiti). Táto verzia je popovejšia, stráviteľnejšia pre komerčné médiá. Inak je fascinujúce, že sa pri nahrávaní tohto songu zišli vlastne dve generácie umelcov, tí, ktorí sú už dobou osvedčení, s tými, ktorých tí starší nemajú príliš v láske, pretože sú mladí, krásni a navyše víťazi rôznych „talentových“ súťaží. V tomto prípade to absolútne nikomu neprekáža.

Alternatívny mix skladby Everybody Hurts je oveľa surovejší, akoby demo nahrávka, alebo niečo podobne a vzhľadom na príležitosť, pri ktorej vznikol, ide o oveľa presvedčivejšiu verziu, ktorej sa však v médiách asi nedočkáme. A oplatí sa ju počuť a mať ju. Aj to je jeden z dôvodov, pre ktorý sa oplatí singel, ktorý sa dá kúpiť aj u nás, mať. Tým druhým, dôležitejším a prospešnejším je, že prispejete k štvrť miliónu tých, ktorý si singel kúpili, či za poplatok stiahli z internetu za jediný deň, pol miliónu tých, ktorí tak urobili počas prvého týždňa od vydania a miliónom tých, ktorí tak urobili doteraz.

Everybody Hurts
Everybody Hurts (Alternative Mix)