Dnes je 14. augusta 2018, meniny má a zajtra

SuperStar – Kým vieš snívať

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 25.02.2005

Šialenstvo naberá na obrátkach.
SuperStar – Kým vieš snívať

Šialenstvo naberá na obrátkach. Finále sa nezadržateľne blíži a každý týždeň je ich o jedného menej. Kto bude víťaz? Bolo mnoho tipov a mnoho prekvapení. A ešte ich niekoľko bude. Isté je však jedno. Drvivá väčšina z finálovej jedenástky má svoje miesto na nebi populárnej hudby už teraz, a ak sa ich aj nechytí vydavateľstvo, ktoré celú súťaž zastrešuje, chopia sa ich iné vydavateľstvá a dajú im príležitosť.

Skôr, než sa finalisti po jednom odoberajú do minulosti, stihli ešte spoločne nahrať neoficiálnu hymnu SuperStar Kým vieš snívať. Pesnička celkom akčne a aktuálne vyšla na singli a ten prežil svoj vopred určený scenár a jeho osud putoval v stopách davového šialenstva, ktoré sprevádza celú súťaž. Prvý náklad – 15 tisíc kusov sa rozpredal v priebehu pár dní a ďalší, približne rovnaký počet kusov sa momentálne dopredáva. A nikto nepochybuje o tom, že čoskoro po ňom nebude ani stopy.

Na priaznivý predaj vplýva niekoľko aspektov. Samozrejme je to známy hit z najsledovanejšej slovenskej súťaže. A samozrejme cena. Kúpiť si dnes CD svojho miláčika za 99 korún, hoci ide iba o singel, je dosť nepredstaviteľná vec. A predsa sa to podarilo. Preto sa nemožno čudovať, že je o tento produkt taký záujem. Celkový výsledok je však dosť prekvapivým sklamaním. O tom, že hudbu k pesničke zloží Pavol Habera snáď nepochyboval nikto. Bolo by nemiestne, ak by organizátori súťaže neoslovili práve jeho, hoci do úvahy prichádzal ešte jeden, omnoho profesionálnejší hudobník a člen poroty zároveň. Aktívny, najpriamejší a preto i najprotivnejší porotca však už dávno skladá presne také medoviny akou má byť i poriadna hymna veľkej súťaže. Takže sa dá predpokladať, že svoju „festivalovú“ bombu Habera zložil za krátky okamih.

Je zbytočné polemizovať nad tým, či kopíroval Westlife, aj tak sa k tomu neprizná, hoci by to bola aj očividná pravda. Tá pesnička je síce podobná, ale nie je to plagiát. Takéto náhody sa stávajú a zvlášť v hudbe. A zvlášť v tej slovenskej ... Habera však v konečnom dôsledku napísal vcelku príjemnú skladbu, ktorú v porovnaní s „festivalovkami“ z Čiech, Poľska, či Anglicka možno hrdo označiť za najlepšiu. Habera, čoby nebalzamovaná múmia slovenskej hudobnej scény, veľmi dobre vie, o čo ide v celej súťaži, čo zapôsobí na publikum, a čo najjemnejšie pošteklí rozpálené lýtka mladej ženskej populácie, ktorá tvorí podstatnú časť divákov súťaže. Pri tvorbe skladby sa Habera síce ani o krok nepohol od toho, čo tvoril doteraz a i v skladbe Kým vieš snívať ďalej pláva vodami svojich balád Krátke lásky, Boli sme raz milovaní, či Láska necestuj tým vlakom. Potešiteľné však je, že napriek všetkému ostal sám sebou a neskĺzol pod hladinu neznesiteľného gýču. Fajn, môže byť.

Textár Daniel Hevier dostal príležitosť vďaka samotnému Haberovi. Snáď preto, že otextoval posledný album Teamu, chcel mu Habera aspoň takto poďakovať. V takýchto prípadoch je totiž úspech zakaždým zaručený a s ním plynú na účet autorov i nemalé sumy za tantiémy. A hoci sa tomu Hevier bránil, nakoniec neodolal a opäť vstúpil do vôd „rodinného podniku“ a podľa hesla „ja tebe – ty mne“ napísal text bezpochyby najhranejšej skladby roku 2005. Nemôžem si pomôcť, ale i samotný Hevier už napísal omnoho lepšie texty, než je tento.

Zvlášť, keď to porovnám s okolitými štátmi. Naozaj nie je o čom písať, iba o snívaní, nádeji a o tom, že ostanem stáť pevne na nohách, nech to dopadne akokoľvek? Alebo je v štatúte súťaže niekde napísané, že tieto neoficiálne hymny musia byť práve o tomto? Nikto nechce po finalistoch aby spievali o ozónovej diere, pretože by im to nikto neuveril, ale aj tak. Hevierov text je sladký ako turecký med, na ktorý v nestráženom momente sadne stádo múch a urobia na ňom strašnú galibu.

Z komerčného hľadiska ide síce o 100% vykalkulovaný produkt (ktorý z porotcov nemá rád kalkulovanie a sám to robí?), ktorý je ľahko zapamätateľný, ľahko stráviteľný, a tým pádom i ľahko a dobre predajný. O to tu predsa išlo. Po umeleckej stránke je to však dosť chabé, iba s malým kúskom akejsi umeleckej hodnoty. Na Slovensku je niekoľko kvalitných textárov a mnohí z nich by sa s touto výzvou boli popasovali lepšie ako pán Hevier. To však neznamená, že Heviera považujem za zlého textára. Ani náhodou a práve naopak. Pred jeho prácou sa hlboko skláňam. Tu mi však vadí, že sa nechal rýchlo kúpiť a pri písaní textu uvažoval skôr o kvantite, než o kvalite. Jedna pesnička, jedenásť hlasov. Adepti na novú spevácku hviezdu, ktorých odporučila porota a vybrali diváci. Každý s iným hlasovým fondom, rozsahom a inou farbou hlasu.

Tvorcom Kým vieš snívať sa nakoniec podarila aj tak úžasná vec. Pospájať túto rôznorodú jedenástku v pesničke tak, aby každý vynikol ako osobnosť a nestratil sa v hlase niekoho, kto spieva pred ním, alebo za ním. Naspievané je to perfektne, najsilnejšie sú samozrejme refrény a veľmi dobre tento raz vyšli i vokály, ktoré celú skladbu dosť oživujú. A tiež si ich speváci naspievali svojpomocne.

Pesnička ako celok pôsobí veľmi vyrovnane a nemožno sa preto čudovať, že je z nej jasný hit, ktorý valcuje domáci éter. O vyrovnanosti však už nemožno hovoriť pri jednotlivých verziách. Na singli sú štyri. Pôvodná, najznámejšia rádiová verzia. Za ňou nasleduje karaoke verzia, v ktorej sa celkom nepochopiteľne objavuje hlas Roba Miklu, za ktorým nasleduje odspievaný refrén. Karaoke verzia je podľa môjho sedliackeho rozumu iba hudba, do ktorej si má zahulákať skupinka dobre podgurážených hostí zariadení, kde karaoke funguje. A ďalší problém nasleduje v ďalších dvoch verziách. Pred pár rokmi svetové hviezdy vydali na humanitárne účely skladby Perfect Day. Na singli boli tri verzie pesničky. Rádiová, mužská a ženská. Ibaže ... Ibaže aj tá mužská aj tá ženská boli odspievané celé. Jednoducho povedané, v tej mužskej muži naspievali aj ženské časti a naopak.

Aj na singli Kým vieš snívať je chlapčenská a dievčenská verzia. Možno na to bolo málo času, možno sa na tom niekomu nechcelo pracovať. Ale je trápne považovať za chlapčenskú verziu originál, v ktorom sú stiahnuté ženské časti a naopak. V konečnom výsledku to pôsobí ako nedovarený guláš. Bolo naozaj také ťažké, aby chlapci i dievčatá naspievali celú skladbu? Takto to vyzerá, že sa niekto snažil čo najviac zaplniť čas na CD, ale nevyšlo to. Takto sa to nerobí a pôsobí to ako podraz, čo však v SuperStar nie je nič nezvyčajné. Škoda.

Booklet je samozrejme ladený do modrej farby s logami súťaže, textom skladby, maličkými fotkami a niekoľkými základnými informáciami. Neoddeliteľnou súčasťou projektu je reklamný lístok, s číslami prostredníctvom ktorých si môžu nadšenci posťahovať melódie a logá do svojich mobilných telefónov. Prvý oficiálny produkt SuperStar je na svete. Nie je síce dokonalý, ale spĺňa úplne všetko čo od neho očakával vydavateľ, autori i samotní speváci. Spôsobil nevídaný ošiaľ a o to tu predsa ide. Koho z kompetentných zaujíma nejaká väčšia hodnota? Našťastie, toto nie je jediný produkt, ktorý SuperStar vyprodukuje. Nasledovať bude spoločný album finalistov a potom dlhoočakávané sólové albumy. Dúfam, že k týmto produktom sa bude pristupovať omnoho profesionálnejšie.

Vydavateľstvo: SONY BMG Music Entertainment, 2005
Celkový čas: 17:02

Zoznam verzií skladby Kým vieš snívať