Dnes je 21. februára 2020, meniny má a zajtra

Pražský výběr – Komu se nelení...

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 11.05.2012

Tento singel sa v roku 1982 stal začiatkom slávy i problémov najklasickejšej zostavy Pražského výberu.
Pražský výběr – Komu se nelení...

Tento singel sa v roku 1982 stal začiatkom slávy i problémov najklasickejšej zostavy Pražského výberu. Punkovo energické prelínanie gitár a kláves, dunivá basa, splašené bubny, uletené vokály a texty v štýle Haťapaťa vyústili vo veľké hity, podporené statočným uvedením v televízii. Tamojšia extravagantná prezentácia kapely však poplašila bdelých súdruhov natoľko, že ďalšie reprízy sa nekonali a už natočený album Straka v hrsti si počkalo na oficiálne vydanie celých šesť rokov. Ženenie aj Olda platia za ukážku hudobne výbornej provokácie, ktorú - hoci v podstate nepolitickú - tiež odsúdil likvidačný komunistický pamflet Nová vlna so starým obsahom.

Je to jednoducho súhra náhod, či rana osudu, alebo ako to nazvať, mysliac to v dobrom a úprimne. Keď som nedávno sledoval DVD, ktoré mapovalo kariéru Michala Pavlíčka, nechýbal na ňom ani dobový videoklip vystrihnutý z televíznej relácie Televízny klub mladých, kde zaznela skladba Já se mám, že je Olda přítel můj. Dobový záznam bol neskutočný a práve vtedy som si uvedomil, aká je táto tridsať rokov stará skladba nadčasová. Ako fenomenálne, hoci v tej dobe možno nedocenene vybočovala zo zabehnutého normálu. Aj keď pravdou je, že docenená možno bola, ale nestačilo sa to rozšíriť. Tento odvážny singel si so sebou ani náhodou nenesie jednoduchý osud.
Pražský výběr - Komu se nelení,tomu se ženění

A je celkom pochopiteľné, že keď v Supraphone vychádza na CD i v digitálnom obchode legendárny album Straka v hrsti, vydavateľstvo k nemu pribalilo aj tento digitálny singel. Priznám sa, že v čase, keď práve Supraphon v celkom slušnej miere uvádza na trh LP platne, potešil by ma aj klasický vinylový singel, hoci práve tento. Hmmm, to by bolo aké pečivko:)? Chrumkavé!

V každom prípade fanúšika československej pop music určite poteší aj táto digitálna verzia. V podstate ide o rarity, ktoré svojim spôsobom odštartovali príbeh Pražského výběru na nejakom hrateľnom nosiči. Obe pesničky sú tak neuveriteľné, že znejú famózne ešte dnes. Tie bláznivé texty, v ktorých sa skrýva neopísateľné invenčné textárstvo, ktoré mnohým textárom chýba dodnes. Odvaha, ktorá tomuto zoskupeniu dovolila nahrať niečo takéto mysliac si, že sa to bude hrať. Odvaha tých, ktorí to nejakým spôsobom pretlačili na verejnosť. Hudba, ktorá absolútne vybočovalo zo zabehnutého naprogramovaného klišé popových interpretov. Nezabudnuteľné momenty. A priznám sa bez mučenia, že vtedy som mal mizerných osem rokov a ničomu som nerozumel. Teraz, keď mám aj ja o tridsať viac, si to vychutnávam naplno, mám to v aute a točím to veľmi nahlas dookola.
Pražský výběr - Olda je přítel můj

Šesť rokov potom vyšiel album Straka v hrsti, ktorý bol v podstate hotový už keď vznikal tento singel. Strach z narušenia šedého koloritu československého umenia však vtedajším papalášom nedovolil, aby ho pustili vonku. Keď to dnes počúvam a poznám históriu, tak sa im ani nedivím. Mám totiž za to, že keby to bolo celé prasklo naraz, tak revolúcia príde oveľa, oveľa skôr. Minimálne tá v umení.

Ako si kúpiť singel Komu se nelení:

Singel Pražského výběru vydavateľstvo Supraphon (spolu s takmer troma tisícmi ďalších titulov zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu.

01. Komu se nelení – tomu se ženění
02. Já se mám, že je Olda přítel můj