Dnes je 10. júla 2020, meniny má a zajtra

Michal Penk – Odpusťte nám

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 20.08.2012

Sú hity, na ktoré sa jednoducho nezabúda. A je úplne jedno, že vznikli v časoch osemdesiatych rokov minulého storočia, v ktorých vznikala doma hudba, nad ktorou mnohí ohŕňajú nos.v
Michal Penk – Odpusťte nám

Sú hity, na ktoré sa jednoducho nezabúda. A je úplne jedno, že vznikli v časoch osemdesiatych rokov minulého storočia, v ktorých vznikala doma hudba, nad ktorou mnohí ohŕňajú nos.

Je však nesporné, že táto doba mala po hudobnej stránke svoje čaro a zanechala nezabudnuteľné hity. Pre tých, ktorí na nich vyrastali je každý návrat k nim nielen spomienkou, ale aj príjemným spestrením. Počas leta si niekoľko takýchto skladieb sporadicky pripomenieme a skúsime sa im pozrieť „na kobylku“...

Ak by sme hľadali najväčší dievčenský idol medzi československými spevákmi osemdesiatych rokov, veľmi rýchlo by sme prišli na meno Michal Penk. Sympatický blondiak inklinoval síce k rockovej hudbe, ale najviac ho preslávili popové songy. Dnes už málokto vie, že svoju kariéru začal ako spevák skupiny Lucie (tej Lucie Davida Kollera), kde sa však dlho neohrial. Prvé úspešné lastovičky prileteli vďaka spolupráci s skladateľsko – producentským duom ORM (Šéf / Šarlota), prvý výrazný úspech zaznamenal v televíznej súťaži Štvorlístok, ktorú s prehľadom vyhral so skladbou Mekyho Žbirku a textom hany Zagorovej Jdi domů dívko a potom už nasledovala spolupráca s orchestrom Ladislava Štaidla, kde účinkoval vo veľkých programoch po boku Karla Gotta, Jitky Zelenkovej, Darinky Rolincovej a Ivety Bartošovej (pre tú mimochodom zložil niekoľko úspešných hitov a krátko ich spájalo aj osobné partnerstvo, ktoré podľa Bartošovej slov skončilo na Kube, keď spevák bez hanby začal opaľovať miestnu Kubánku).

Spolupráca so Štaidlom vyniesla Penkovi v roku 1989 debutovú dlhohrajúcu platňu, na ktorej sa podieľal nielen ako spevák, ale aj spoluautor niektorých piesní a v neposlednom rade mu priniesla hity Odpusťte nám a Horší, když se neotevře padák. Zaujímavé bolo, že napriek tomu, že album nahral pod Štaidlovým dohľadom a s jeho veľkým požehnaním, v čase, keď platňa vyšla, Penk už so Štaidlom nemal nič spoločné a jeho ansámbel opustil s vidinou sólovej kariéry, ktorá mala mať oveľa razantnejší zvuk.

Nič to však nemení na tom, že songy zo Štaidlovej dielne ostanú navždy silným článkom Penkovej kariéry. Skladba Odpusťte nám bez problémov trikrát za sebou vyhrala dobovú najreprezentatívnejšiu pesničkovú televíznu hitparádu Triangel. Suverénne víťazstvo mu zabezpečilo hlasovanie divákov a skladbe sa darilo i napriek tomu, že dobové video k nej ani nemožno nazvať regulárnym videoklipom – spevák sedí za klavírom, hrá a spieva, osvetľujú ho dve bodové svetlá a takto to ide takmer štyri minúty.
Michal Penk - Odpusťte nám

Svoje sny o rockovej kariére sa Penk napokon pokúsil splniť v roku 1990, keď so svojou kapelou Sing Sing vydal rovnomenný album s hitom Hájení mláďatek. Pretlak svetovej produkcie, ktorú so sebou priniesla vlna nežnej revolúcie a razantná zmena hudobného žánru však základňu fanúšičiek nepresvedčila a po istom čase sa Penk vrátil ku klasickému strednému prúdu. Na vrchol ho opäť vyniesol hit O bláznech z rovnomenného albumu v roku 1992. Následne spevák napísal hudbu k filmu Kanárska spojka, v ktorom okrem spievania i hral a predviedol aj svoj skladateľský talent, keďže k filmu zložil aj scénickú hudbu. V katastrofickom filmovom výsledku napokon jeho práca pôsobila ako najsolídnejšia.

V čase, keď sa zdalo, že Penkovi sa podarí zvládnuť tlak umeleckej slobody a zostane stále idolom na domácej scéne, pohltila ho jeho drogová závislosť, o ktorej sa v umeleckých kruhoch hovorilo už v osemdesiatych rokoch. Penk si siahol na absolútne dno a musel ustáť rozchod s priateľkou, odlúčenie od syna i smrť milovanej matky (dovolím si kus osobného pocitu, keď uvediem, že k pani Penkovej mám veľkú úctu, poznal som ju osobne a bola to výnimočná žena). Na vrch priepasti ho podľa vlastných slov vyniesol Boh, ku ktorému si v najťažších chvíľach našiel cestu. Žiaľ, záväzky akoby odmietal plniť naďalej, čo hop stálo angažmán v muzikáli Traja mušketieri. Fanúšikovia však stále veria jeho talentu a dúfajú, že po niekoľkých albumoch s najväčšími hitmi Penk vydá aj dlho avizovaný nový album. Momentálne však pravdepodobne iba málokto tuší, čo sa s ním deje, na čom pracuje a podobne. Médiá o ňom neprinášajú žiadne správy...

Linky: MICHAL PENK