Dnes je 26. mája 2019, meniny má a zajtra

Lucie Bílá – Jako pták Fénix / Příležitostná

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 13.08.2012

Sú hity, na ktoré sa jednoducho nezabúda. A je úplne jedno, že vznikli v časoch osemdesiatych rokov minulého storočia, v ktorých vznikala doma hudba, nad ktorou mnohí ohŕňajú nos.

Sú hity, na ktoré sa jednoducho nezabúda. A je úplne jedno, že vznikli v časoch osemdesiatych rokov minulého storočia, v ktorých vznikala doma hudba, nad ktorou mnohí ohŕňajú nos. Je však nesporné, že táto doba mala po hudobnej stránke svoje čaro a zanechala nezabudnuteľné hity. Pre tých, ktorí na nich vyrastali je každý návrat k nim nielen spomienkou, ale aj príjemným spestrením. Počas leta si niekoľko takýchto skladieb sporadicky pripomenieme a skúsime sa im pozrieť „na kobylku“...

Keď sa dnes povie Lucie Bílá, napadne nás nesporne prvá dáma českej populárnej hudby, legenda, dračica, žena, ktorá presne vie, čo chce. Z môjho pohľadu (nikomu ho však nevnucujem) najlepšia česká speváčka vôbec, žena s jedinečným hlasom a navyše skvelý človek. Na výpočet jej úspechov by vystačila kniha. Žiaľ, Lucka akoby sa vo svojej kariére odrážala iba od rokov deväťdesiatych, keď prijala ponuku účinkovať v prvom českom naštudovaní muzikálu bedári, následne naspieval Soukupovu skladbu Rekviem do Renčovho filmu Rekviem pro panenku a potom vybuchla ako obrovská nespútaná hviezda na albume Missariel a odvtedy je z nej hviezda.

V jej kariére osemdesiate roky akoby neboli. Škoda. Fanúšikovia čakajú na to, kedy sa odhodlá mávnuť rukou a dovolí aby v Supraphone vydali aspoň v digitálnej forme jej materiál nahraný v osemdesiatych rokoch, ktorý je v podstate pripravený na vydanie a zahŕňa jej vôbec prvý album, ktorý nahrala s Petrom Hannigom (vraj ho ani nenahrávala, ide iba o zbierku demonahrávok a neoficiálnych nahrávok vyskladaných na jednom albume) a single, ktoré vyšli v druhej polovici osemdesiatych rokov, keď od Hanniga odišla a pokúšala sa preraziť po vlastnej línii.
Lucie Bílá - ukážky zo starších klipov

Lucke bolo v tom čase zrejmé, že hoci ju to tiahlo k metalu (Arakain), tak to by jej poslucháči neuverili a týmto smerom sa uberala skôr sporadická. Na druhej strane však nemienila svoj talent márniť hitmi ako Neposlušné tenisky. Hoci veľmi chcela spievať a nahrávať, uvedomovala si, že by to mal byť pop, ktorý v druhej polovici osemdesiatych rokov nebol nijako výrazný, ale dokázal by ju uživiť. Na ponuky veľkých hudobných bossov nereagovala a svoje sily spojila s Jiřím Vondráčkom (otel Lucie Vondráčkovej) a spoločne s kapelou Lego nahrali niekoľko singlov.

Jedným z nich bola i skladba Jako pták Fénix. Pôvodný videoklip bol odvysielaný v televíznom programe Pionierska lastovička, žiaľ, nikde som sa ho nedopátral. Dochoval sa však aspoň záznam z nejakej kontaktnej relácie, kde Bílá pesničku na playback zaspievala. Ide o nejaké medziobdobie. Z pesničky je zrejmé, že už nejde o kolovrátkovú tvorbu pre speváčku pre vojakov. Jiří Vondráček sa na svoju dobu snažil do skladby vložiť progresívne prvky a využil k tomu najmodernejšie hudobné a programovacie nástroje. Je jasné, že z dnešného pohľadu to vyznieva komicky, ale Bílá ma svojim spôsobom jednu z prvých serióznych skladieb.
Lucie Bílá - LEGO

Ďalším pomalým hitom v jej diskografii je skladba Příležitostná, ktorá tiež vznikla v krátkej, ale tvorivo dosť plodnej spolupráci s Jiřím Vondráčkom (predpokladám, že keby ten sprístupnil svoj archív, našlo by sa tam pár úžasných skvostov). Hoci Bílá v tom čase už intenzívne premýšľala nad novým albumom, na ktorého produkcii sa mimochodom mal podieľať aj Michal Penk, ktorý však v tom čase už bojoval so svojim drogovým problémom a tak bol pre Bílú nespoľahlivý a zo spolupráce vzišlo (škoda, mohlo to byť určite veľké prekvapenie), k jeho nahrávaniu nakoniec nikdy nedošlo a ostalo dochovaných iba týchto pár nahrávok. Pesnička Příležitostná zaznela vo veľkom zábavnom programe Československej televízie nazvanom Jedeme dál a okrem toho, že sa opäť produkčne oddialila od Hannigových skladieb, Bílá v nej dokonca dosť intenzívne predvádza aj rozsah svojho, dovtedy dosť neodhaleného hlasu.
Lucie Bílá - Slušovice

Bolo by nesporne veľmi dobré, keby dnes už nedostupné nahrávky Lucie Bílej z tohto obdobia vyšli aspoň v digitálnej podobe.