Dnes je 25. septembra 2017, meniny má a zajtra

Lena – Satellite

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 15.10.2010

Dnes a ešte nasledujúci týždeň si dovolím krátky návrat na tohtoročný Eurosong.
Lena – Satellite

Dnes a ešte nasledujúci týždeň si dovolím krátky návrat na tohtoročný Eurosong. Porovnanie dvoch od seba relatívne nezávislých umelcov, ktorí v podstate stáli v jeden večer na jednom pódiu a aplaudovala im celá Európa. Ako je to dnes, viac než štyri mesiace po súťaži? Kto je viac osvedčenou značkou a ktorého song sa uchytil viac? A aké sú vízie ich budúcnosti. Dnes si posvietime na víťazku tohto ročníka Eurosongu, nemeckú speváčku Lenu a jej hit Satellite.

Úspech v Eurosongu ju vyniesol na prvé miesta hitparád v šiestich európskych krajinách. Je to veľa, alebo málo? Je to fajn, pretože ak k tomu prirátame fakt, že aj vďaka týmto šiestim krajinám sa skladba Satellite hrala v rádiách tak, že sa z nej svojho času stal európsky najhranejší hit, niet čo dodať. Navyše, doma v Nemecku mala a má speváčka relatívne veľmi silnú podporu publika, ktoré si ju v marci vybralo na Eurosong do Osla v nádeji, že im po dlhých rokoch a vôbec po druhý raz privezie hudobnú cenu do Nemecka. Táto krajina je navyše jednou z tých, ktoré finančne najviac podporujú Eurosong a bol najvyšší čas, aby sa cena ušla už aj im.

Lena bol zjavne dobrý ťah. O pesničku sa postaral producent Julie Frost a doma v Nemecku z nej urobil hit ešte skôr, než niekto tušil, že Lena bude súťažiť v Oslo, a že na severe Európy napokon aj vyhrá. Keď sa skočili národné kolá a bolo jasné, že Lena je víťaz, pesnička sa v mihu sekundy objavila na internete a dala sa oficiálne stiahnuť. V tom čase sa okamžite stala najsťahovanejšou tanečnou skladbou vôbec a „privlastnilo“ si ju toľko ľudí, že speváčka okamžite získala platinu za predaj singla.

Ten klasický, ktorý si môžete chytiť do ruky, vyšiel o pár dní a bol veľkým prekvapením. Priniesol síce tri skladby, ale Satellite až na druhom mieste a hoci išlo o ťažiskový song a fanúšikovia možno čakali aj na nejaký ten remix, nedočkali sa ho. Lena im v slušivo obalenom singli, ktorým sa nakoniec prezentovala aj v Nórsku ponúkla tri radové skladby, ktoré sa objavili aj na debutovom albume mladej Nemky. Hoci tak singel pre bežného poslucháča nemá príliš veľkú hodnotu, zberatelia, najmä v Nórsku sa išli o neho potrhať. Tí ostatní, ako som už spomínal, si všetky pesničky našli a stále nájdu na radovom albume speváčky.

Satellite sa uchytil aj v našom éteri a pesnička z neho znie v podstate dodnes a to dokonca v takej intenzite, že poslucháč nemá problém na ňu natrafiť (už sa mi dokonca stalo, že skončila na jednej frekvencii a keď som preladil, tak pokračovala na frekvencii inej). Silná tanečná skladba s prvkami retra chytila poslucháča hádam v celej Európe. Hoci Lena vyskočila na jednotku v hitparádach „iba“ v šiestich krajinách, okrem Španielska, Česka, Austrálie a Veľkej Británie sa jej v ostatných zemiach darilo výborne a bodovala prevažne v prvej päťke. A vízia budúcnosti? Bohužiaľ, po vypočutí si nielen singla, ale celého albumu, obavám sa, že Lena dopadne tak, ako pred rokom Alexander Rybak a pred nimi mnohí ďalší. V máji príde ďalší víťaz Eurosongu a na týchto (česť výnimkám) si spomenie málokto.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2010

01. Love Me
02. Satellite