Dnes je 23. mája 2018, meniny má a zajtra

Hit na tento týždeň: Jakub Petraník - Sám sa pýtam

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 02.06.2009

Mám rád, keď je niekto ochotný bojovať s neľahkou situáciou slovenského hudobného biznisu.

Mám rád, keď je niekto ochotný bojovať s neľahkou situáciou slovenského hudobného biznisu. O to viac fandím ľuďom, ktorých „vypľuli“ komerčné súťaže a dali im ich pätnásť minút. Väčšina z týchto ľudí je už dávno v zabudnutí. A potom sú takí, ktorí chcú aspoň o pár minút navyše, než im dali spomínané súťaže. Medzi takých bezpochyby patrí aj Jakub Petraník. Zo SuperStar vypadal niekde v polovici druhej série a celkom sympaticky a bez ostychu pri tej príležitosti vypustil aj slzičku žiaľu. Áno, aj chlapi plačú.

Do veľkého finále sa nedostal, ale na druhej strane mal obrovské šťastie. Dostal sa do manažérskych rúk jednej veľkej osobnosti, ktorá ho nasmerovala na správnu cestu. Kubo sa neponáhľal na trh s albumom, hoci verím tomu, že jeho krv vrela nedočkavosťou, kedy ho konečne vydá. Viem o tom, že práve na popud jeho Pani manažérky nahrávky niekoľkokrát prerábal a nakoniec vydal album, za ktorý sa nemusel hanbiť. Našťastie, Kubo zniesol aj to, že sa jeho pesničky nehrali príliš v rádiách, ale však taká situácia je dodnes a ešte dlho potrvá. Kubo sa na istý čas stiahol a hlavne musel hľadať novú manažérku, pretože Andrejka už bohužiaľ manažuje v nebi a ja som si po čase uvedomil, že je tam konečne niekto, kto to tam dá do poriadku. A jej niekdajšie ovečky si museli zvyknúť a na ďalšiu päť sa vydať samé.

Kubo Petraník nezaspal na vavrínoch a zdá sa, že má dostatok síl na to, aby sa popasoval so situáciou, ktorá v našom hudobnom biznise vládne a od čias, kedy vydal svoj prvý album sa vôbec nezlepšil, ba práve naopak. Sympatické je, že Jakub chce do tejto situácie prísť s novým albumom, na ktorom usilovne pracuje, no ani zďaleka ešte nehovorí o termíne jeho vydania. Naučil sa, že všetko musí byť dokonalé, aby tým prezentoval svoju kožu na trh. A naučil sa aj to, že supom občas treba hodiť nejakú stravu. Hoci aj preto, aby na neho nezabudli. A práve preto prichádza Jakub Petraník s novým singlom Sám sa pýtam, aby nasýtil, aby vyplnil dieru. Ležérnu skladbu si Kubo napísal sám a podarila sa mu. V prvom momente tak usudzujem preto, že už po druhom vypočutí som si ju začal pospevovať. Znamená to, že Kubovi sa podaril chytľavý song a to je prvé veľké plus.

Tým ďalším je už spomínaný fakt, že Kubo si pesničku napísal sám. Obdivujem spevákov, ktorí sú zároveň autormi. Ich tvorba je tým pádom priamejšia a uveriteľnejšia. Pri skladaní pesničiek vychádzajú zo svojho vnútra, zo svojich aktuálnych pocitov. Netuším, v akom štádiu je práve Kubo Petraník a nie som bulvár, aby som po tom pátral. Snáď je prázdna izba a túžba po niekom v nej iba metaforou pocitov, ktoré lomcujú každým mladým mužom a všetko je v pohode. Pri podrobnejšom zahĺbení sa do textu mám skôr pocit, že Kubo sa pri písaní pesničky skôr snažil hrať sa so slovíčkami, než opisovať svoje pravé pocity. Svedčia o tom rýmy, ktoré Kubo skladal do veršov, až dostal príjemný zamilovaný text. Nie je to ešte Michal Horáček, ale je sympatické, že sa Kubo (aj keď možno nevedomky) pohrával s „Horáčkovským štýlom“, aj keď obsahovo oveľa menej náročným. Na náročné texty má však toto mladé spevácke ucho ešte dosť času. A je fajn, že Kubo si zjavne uvedomuje svoje postavenie na hudobnej scéne i to, komu vlastne smeruje svoju súčasnú tvorbu – mladým prepeličkám so zapálenými lýtkami, ktoré mu na tak sladký song skočia ako osy na med. A mne neostáva nič iné, iba Kubovi držať palce, aby sa mu to podarilo.

Sám sa pýtam je ležérna skladba, ktorej samozrejme dominujú klávesy, ktorými sa dá najlepšie vypovedať zamilovaný text. Skladba vznikala v prešovskom štúdiu u Martina Migaša (Peha je tou formáciou, s ktorou mal veľmi veľa spoločné), klávesy nahrával Daniel Špiner, hudobník, ktorý spolupracuje s famóznou Katkou Koščovou. Pesnička je predzvesťou Kubovho druhého albumu, na ktorý má podľa vlastných slov pripravené tri skladby a na ďalších pracuje. Kubo vie prečo chce, aby jeho album bol jeho autorským dielom do najväčšej možnej miere. Pretože práve tak do najväčšej možnej mieri aj presvedčí.

Teším sa, že Jakub Petraník ustál skúšku ohňom, a že SuperStar mala pre neho zmysel. Pretože oveľa viac sú mi sympatickejší ľudia, ktorí si idú pomaly svojou cestou a prebíjajú sa životom. Mne, ako spotrebiteľovi je to príjemnejšie a sympatickejšie, ako keď má niekto za sebou veľkého vydavateľa, producenta a manažéra, ktorí zariadia všetko jedným lusknutím. Jakub je tým, ktorý si cestu hore šliape sám. Jedna lastovička jar nerobí a pokiaľ si spomínam na Kubov prvý album, som presvedčený, že aj ten druhý bude rôznorodý, rovnako ležérny, ako Sám sa pýtam, i draví, ako niektoré veľmi vydarené skladby z jeho debutu. Dúfam, že rovnako dravý ostane i Kubo a keby sa stalo čokoľvek, že nestratí ilúzie. Držím mu palce.

Jakub Petraník – Sám sa pýtam
(song)