Dnes je 23. októbra 2018, meniny má a zajtra

Erlend Bratland - Lost

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 08.08.2008

Možno práve v tejto chvíli odhaľujeme niečo, čo do nášho éteru dorazí o niekoľko týždňov,...
Erlend Bratland - Lost

Možno práve v tejto chvíli odhaľujeme niečo, čo do nášho éteru dorazí o niekoľko týždňov, a možno to navždy ostane iba mojou osobnou dovolenkovou spomienkou, o ktorej si však myslím, že by bolo vhodné sa s ňou podeliť aj s našincami, pretože jednoznačne ide o pesničku (hoci zatiaľ iba lokálneho významu), ktorá má šancu uspieť prinajmenšom v celoeurópskom meradle.

Erlend Bratland (na internete ho nájdete ľahšie s dvoma „T“, ale správne sa píše s jedným) je momentálnym objavom nórskej hudobnej produkcie. Príliš veľa sa o ňom nevie, isté však je, že je víťazom talentovej súťaže, ktorá sa na jeseň rozbehne aj na našich obrazovkách. Nórsko však svoj talent hľadalo už na jar a v súčasnosti už vie, že jeho najväčším súčasným talentom je práve mladučký Erlend Bratland.

Bratland v súčasnosti dominuje nórskej singlovej hitparáde (tú albumovú určite pokorí na jeseň, kedy je naplánovaný jeho prvý debutový album), vyhráva všetky rozhlasové a televízne hitparády a v rámci letného turné istého domáceho hudobného televízneho programu v súčasnosti cestuje po celej krajine, kde s ďalšími domácimi hviezdami spieva svoj hit na záver celej popoludňajšej šou. Singel vyšiel koncom júna a len v prvý deň sa ho predalo neuveriteľných 12 tisíc kusov, pričom Nórsko je krajina, ktorá má zhruba rovnaký počet obyvateľov, ako Slovensko.

Mal som to šťastie a mladého speváka som vzhliadol skôr, než som tušil, že vôbec existuje. Exkurziu po hudobných obchodoch Nórska som mal totiž naplánovanú až na posledný deň pobytu, ale tento talent mi moje plány skrížil. Zaujal ma totiž na prvé počutie. Bolo zjavné, že spieval na živo, teda na half playback, bez sprievodnej kapely, a miestami mi behali zimomriavky po rukách.

Pravdepodobne kvôli tomu, že mladý spevák predniesol tento emotívny slaďák s absolútnou noblesou a s hlasom doslova čaroval. Jeho mocný falzet akoby ani nepatril jemu, ale oveľa skúsenejšej hviezde. A predsa. Patrí mladému spevákovi (netuším koľko má rokov, ale na dvadsiatku ešte určite ani len nesiaha), ktorý vzišiel z ľudu a ľud pravdepodobne pochopil, v čom tkvie talent tohto mladíka.

Lost je nádherný slaďák, ktorý však nie je žiadnou novinkou. Zhruba pred dvoma rokmi túto pesničku naspievala holandská speváčka Anouk, ktorá ju odprezentovala svojim rockovým hlasom a širokú verejnosť pritiahla hlavne videoklipom, v ktorom otvorene prezentuje lesbickú lásku. O láske je samozrejme aj samotná pesnička. O láske nešťastnej, nenaplnenej, kde sa dve polovičky nedokážu stretnúť.

Erlend Bratland si vzal pesničku za svoju zjavne veľmi ochotne a zžil sa s ňou. Počuť to v každej sekunde skladby, ktorú mladík spieva. Dokázal sa stotožniť s citlivým textom a pri počúvaní pesničky nemám ani v najmenšom chuť pátrať po tom, prečo je to tak, hoci o mladíkovi v Nórsku kolujú rôzne „zaručené“ informácie. Oveľa podstatnejšie je však to, že Nórsko má vďaka Bratlandovi letný hit, ktorý je vážnym ašpirantom minimálne na hit celoeurópsky. Uvidíme, čas ukáže. V každom prípade sa však teším prinajmenšom na celý Bratlandov album, aby sa dalo porovnávať, čo z jedného songu, ktorý prináša tento singel, sa príliš nedá, aj keď je mimoriadne vydarený.

Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment Norway, 2008
Celkový čas: 3:18