Dnes je 14. augusta 2020, meniny má a zajtra

Eric Saade – Popular

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 27.05.2011

Hoci sú to už dva týždne, ešte stále mám v hlave dozvuky ostatného ročníka Eurosongu. A nielen preto, že naše umelohmotné bábiky nezabodovali...
Eric Saade – Popular

Hoci sú to už dva týždne, ešte stále mám v hlave dozvuky ostatného ročníka Eurosongu. A nielen preto, že naše umelohmotné bábiky nezabodovali, alebo preto, že v Düsseldorfe sme nádherne videli, „kto za koho kope“, ale najmä kvôli muzike. Darmo bude Paľo Habera hovoriť, že Eurosong je prehliadkou divných umelcov (mierne povedané), ešte stále je to najstarší a najprestížnejší hudobný súťažný festival nielen v Európe a zmes rôznych kultúr je jasným dôkazom toho, že to občas vyzerá divoko. Vždy sa však nájde niekto, kto v jednotlivých ročníkoch zarezonuje. Pred dvoma rokmi jasný favorit Alexander Rybak, minulý rok sa zas riešilo, koľko dopredu sa vedelo, že víťazkou bude Lena, ktorá vzápätí po dlhých rokoch expedovala do Európy hrateľný hit a tento rok sa hovorilo o švédskom objave meno Eric Saade. Sympatický 20-ročný mladík bol favoritom súťaže a ešte niekde v polovici finále bol na jej čele a až do záveru statočne bojoval s napokon víťazným Azerbajdžanom a nečakane druhým Talianskom, ktoré mladého Švéda vypoklonkovalo z druhého miesta až po udelení poslednej série bodov.

Darmo bude Paľo Habera hovoriť, že Eurosong je prehliadkou divných umelcov!

Poďme na to pekne po poriadku. Kto si dnes spomenie na víťaznú skladbu a na (ne)taliansku pesničku Talianov? Eric Saade však ešte aj dnes zapĺňa internetové diskusné fóra a relatívne pozitívnymi názormi. Ak by sme mali stále ostať opri Eurosongu, tak priznajme, že vo štvrtok, v druhom semifinále, v ktorom bojoval o postup, mladý Švéd zvíťazil, vo veľkom finále mu patrilo tretie miesto. Keď si tak spätne prehrávam záznam, ani s tomu nečudujem. Eric Saade je totiž hitový umelec to, čo predviedol na scéne počas tých troch minút, bola skutočná show. Sám odspieval lepšie ako Blue, ktorí boli na scéne štyria a k tomu ešte pridal nielen excelentný tanečný výkon spolu so svojimi tanečníkmi, ale jeho show, v ktorej stihol rozmlátiť veľkú sklenenú stenu bola navyše veľmi efektná. Samozrejme, nehovoriac o tom, že nežnejšie pohlavie má v sympatickom junákovi ešte jeden bonus navyše.
Popular je dokonalý eurotanečný song. Nič prevratné (dokonca doplnené o obvinenia, že ide o plagiát skladby Boney M Rasputin), nič, pri čom by sa niekto snažil hrať na umenie.

Autor skladby Fredrik Kempe pre Erica už v minulom roku zložil hit Manboy, ktorý bol odrazovým mostíkom spevákových úspechov jeho sólovej kariéry, ku ktorej sa o chvíľu vrátim. Kempe je pritom neuveriteľný zjav, ktorý si dovolím prirovnať hádam k „nášmu“ Ondřejovi Soukupovi, teda autor, ktorý dokáže akoby šibnutím čarovného prútika vyčarovať muzikál, korepetovať svetovú muzikálovú produkciu (podieľal sa na švédskej verzii muzikálu Les Misérables) a napísať vyšperkovanú vec rovnako dobre, ako tanečný song, ktorý ohúri mládež v celej Európe. Pre Saada veľmi dobrá voľba. Kempe mu tak pripravil jednoduchý, no bravúrny tanečný song, so síce mierne primitívnym textom o tom, že keď budem slávny, dostanem dievča svojich snov, ktorý však svojou energiou strháva masy. Na druhej strane však tomu textu nemožno nič vyčítať, pretože vzhľadom k tomu, pre koho bol napísaný a akej kategórii poslucháčov je určený, nie je čo riešiť. Omladina sa chce baviť a nie polemizovať nad významom slov.

Eurosong by tak mohol byť pomyslenou bránou do Európy, ktorú Saade bezpochyby pred dvoma týždňami otvoril a hoci stojí v zástupe víťazov až ako tretí, jednoznačne z toho davu najviac pretŕča. Pri príležitosti proma vyšla skladba aj na singli, ktorý hravo zoženiete v internetových obchodoch. Bohužiaľ, platňa prináša iba tento jediný song a ak by ste chceli siahnuť po ďalších verziách, treba navštíviť obchody umožňujúce digitálne sťahovanie hudby. Tie ponúkajú dve verzie navyše. Ak by ste to chceli vyriešiť tak, že si kúpite celý album Erica Saada, na ten s pesničkou Popular si budete musieť počkať asi do leta. Saade má síce na svojom konte debutový sólový album, ale na tom ešte táto skladba nie je. Štatistiky zatiaľ ponúkajú iba čísla predaja vo Švédsku, kde sa Saade samozrejme vyšplhal na prvé miesto hitparády.

Eric Saade má 20 rokov, pochádza zo Švédska a okrem toho, že je spevákom, je aj moderátorom detských televíznych relácií. Hudobnú kariéru štartoval v roku 2007 ako člen švédskej chlapčenskej skupiny What´s Up, s ktorou vyprodukoval dva úspešné single Go Girl! a If I Told You Once. O dva roky neskôr skupinu opúšťa a vydáva sa na sólovú dráhu. Spevák pochádza z rodiny Palestínčana s libanonskou krvou a Švédsky. Rodičia sa rozviedli, keď mal štyri roky, má osem(!) súrodencov. Prvé songy začal písať ako trinásťročný. Úspech v domácich hitparádach mu priniesli sólové skladby, ktoré pre neho napísal Fredrik Kempe. Obidve sa totiž vyšplhali až na prvé miesto a z Erica urobili veľkú hviezdu, ktorá najaktuálnejšie priniesla Švédku na Eurosongu najlepší výsledok od roku 1999.

Vydavateľstvo: Roxy Recordings, 2011
Linky: ERIC SAADE