Dnes je 16. júna 2019, meniny má a zajtra

Various – Live Aid

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 27.12.2004

Dočkali sme sa! Najúžasnejšia šou sveta konečne vychádza na DVD. A našťastie nie v podobe žiadneho úbohého zostrihu, ale takmer kompletná.
Various – Live Aid

Dočkali sme sa! Najúžasnejšia šou sveta konečne vychádza na DVD. A našťastie nie v podobe žiadneho úbohého zostrihu, ale takmer kompletná. Live Aid na DVD je bezpochyby hudobnou udalosťou roka. Pred dvadsiatimi rokmi dostal Bob Geldof úžasný nápad. Usporiadať dva veľké koncerty na dvoch kontinentoch, v rovnakom čase. Zisk z tejto megaakcie putoval na pomoc hladom trpiacim Afričanom. Dňom D bol 13. júl 1985 a koncerty sa konali v Londýne (Wembley Stadium) a vo Philadelphii (JFK Stadiums). Niekoľko mesiacov predtým, než zazneli prvé tóny tejto hudobnej udalosti, vznikli dva single (Do They Know It´s Christmas? a We Are The World), ktoré boli predzvesťou niečoho veľkého. Obe pesničky sú nezabudnuteľnými hitmi do dnešného dňa. Táto akcia si v médiách okamžite získala kvetnaté, ale vôbec nie prehnané prívlastky "Najväčšia show na svete", "The Global Jukebox", "Deň, kedy rock and roll zmenil svet" a podobne.

S blížiacim sa dvadsiatym výročím akcie vychádza z popudu pôvodných organizátorov záznam koncertu na štyroch diskoch, ako pripomienka toho, že (slovami Boba Geldofa) jednotlivci nie sú bezmocní ani zoči voči tragédiám takéhoto rozmeru. Záchrana miliónov ľudí, ako aj prenesenie pred tým prehliadanej otázky hladu vo svete do jadra pozornosti politického sveta je toho jasným dôkazom. "Kúpou tohto DVD tento deň pokračuje do vzdialenej a snáď lepšej budúcnosti pre tých, v ktorých mene všetci títo veľkí umelci hrali.". Oficiálne vyhlásenia, slová, ktoré ešte i po tak dlhom čase mrazia po tele.

Vydanie tohto viac než desať hodinového DVD je iste hudobným sviatkom pre väčšinu hudobných zanietencov. Nemožno sa čudovať. V čase, keď nášmu éteru dominoval Michal David, spojil hudobný svet svoje sily a pomáhal. U nás doma sme o tom nemali ani tušenie. O všetkom sme sa dozvedali prostredníctvom na čierno počúvaných rozhlasových staníc. Po revolúcii, keď prestalo byť tabu i tvrdé porno, sa správy o tomto projekte dostávali i k nám a v rádiách sa začali objavovať spomínané skladby. S trochou nostalgie si dovolím povedať, že toto DVD je dokonané. V rukách držím niečo úžasné, niečo posvätné. A hádam každému je jasné, že divák tu nenájde iba samotné koncerty, ale i niekoľko špeciálnych bonusov. Pristavím sa teda najskôr pri nich.

Samozrejmosťou sú videoklipy k pesničkám Do They Know It´s Christmas? a We Are The World. Hoci ponímanie slova videoklip dnes a vtedy je naozaj citeľný rozdiel. Obe skladby sú zostrihané zo štúdia, kde vznikali. Žiadne drahé malé filmové diela, ale veľkí umelci v plnom pracovnom nasadení. Kto by od nich a od videoklipov k takýmto piesňam čakal niečo iné? K dispozícii je i takmer pol hodinový dokument o ťažkej situácii v hladujúcej Afrike. Pohľad na dramatické spravodajstvo ešte i po tak dlhom čase núti k uvažovaniu o tom, kam speje tento svet. Jediné, čo je možné vytknúť tomuto projektu je fakt, že medzi titulkami sa neobjavili české, čo neznalcom angličtiny môže trochu spôsobiť problémy. Ide totiž o veľmi pútavý spravodajský spot. Najdôležitejší je však pre všetkých majiteľov tohto unikátného DVD záznam oboch koncertov. Kto na nich vystúpil? Jednou vetou by sa dalo povedať, že skutočná elita svetovej populárnej hudby. Nechýbal takmer nikto. Stačí si len pozrieť zoznam osobností, ktoré sa tu objavili: U2, Sting, David Bowie, Elton John, George Michael, The Who, Madonna, Queen, Paul McCartney, Phil Collins, Mick Jagger, Tina Turner, Eric Clapton, Duran Duran, Neil Young, Ozzy Osbourne & Black Sabbath, Spandau Ballet, Dire Straits, Paul Weller, Sade, Paul Young, Adam Ant, The Boomtown Rats, The Cars, Bryan Ferry, Bryan Adams, Tom Petty & The Heartbreakers, Crosby Stills & Nash, The Beach Boys, Judas Priest, The Style Council, Simple Minds, Thompson Twins, Nile Rodgers, Hall & Oates, Status Quo, The Pretenders, Elvis Costello, Howard Jones, Teddy Pendergrass, Alison Moyet a Kenny Logins. Drvivá väčšina týchto ľudí bola v tom čase tesne pred vrcholom svojej popularity, alebo priamo na ňom. A drvivá väčšina tých istých ľudí je hudobne aktívna dodnes. Pri sledovaní tohoto DVD akoby sa zastavil čas.

Máte hudobný prehľad a stále sa vám zdá, že niekto v zozname účinkujúcich chýba? Áno! Kapela Led Zeppelin nedala súhlas na uverejnenie svojho vystúpenia na tomto DVD z toho dôvodu, že neboli so svojím vystúpením spokojní. V rovnakej situácii boli v tom čase i chlapci z kapely Duran Duran. Tí však našťastie svoj nekvalitný výstup (hoci pri sledovaní to tak vôbec nevyzerá) prehrýzli a požehnali mu. Obe kapely v tom čase spolu nejaký čas nevystupovali, ale nechceli odmietnuť Geldofa a tak do tohoto projektu išli. Patrí im za to česť a Zeppelinom i odpustenie. Hoci v tom čase boli považovaní za takmer najväčšiu hviezdu celého projektu a ich vystúpenie tu skutočne chýba. Bohužiaľ, tu už bol vydavateľ bezbranný. Veľkým šťastím pre spotrebiteľa je fakt, že „Zeppelini“ boli jedinou skupinou, ktorá k tomuto projektu pristupovala takto. Keby sa tak rozhodlo 20 ďalších účinkujúcich, vydanie tohoto DVD by bolo úplne zbytočné. Našťastie, toto sa dá prehrýzť.

Každé jedno vystúpenie na tomto koncerte malo svoje čaro. Každé vystúpenie je niečim výnimočné. Na koncerte zaznelo množstvo úžasných skladieb, ktoré sú hitmi dodnes a denne sa premieľajú rádiami. Najviac spomienok hádam vyvolá vystúpenie legendárnej kapely Queen s nesmrteľným Freddie Mercurym na čele. Hoci to nebol ich klasický koncert a mali vyhradený istý čas, Mercury & comp. dokázali na tak krátkej ploche urobiť fenomenálnu šou. Na druhej strane taká Madonna, ktorá si v tom čase poctivo šliapala tŕnistú cestu za slávou, sa nad svojím vystúpením dnes musí iba pousmiať. V porovnaní s jej profesionálnymi megašou, ktoré dnes vysiela do sveta, to bolo iba vystúpenie amatéra. V tej dobe však vyvolala šialenstvo v dave už v momente, keď sa v slnečnom svetle zaleskla jej obrovská náušnica. Vystúpenie nasledovalo až potom.

Záznam koncertu vychádza na štyroch nosičoch, pričom na každom má divák možnosť pozrieť si buď celý záznam, alebo si oddelene pozrieť vystúpenia v Londýne a vo Philadelphii. Jednotlivé vystúpenia sú v druhej časti koncertu poprestrihované krátkymi vyjadreniami účinkujúcich, ktorí práve prilietajú do miesta diania. Okrem iných sa vyjadrujú i Phil Collins, či Sting.

Zvuk je až neuveriteľne čistý, to isté sa týka obrazu. Zvuk je navyše namixovaný vo formáte 5.1, čo pre majiteľov obrovských televízorov a zostáv domáceho kina znamená neopísateľný zážitok. Nosiče sú viazané vo väzbe z tvrdého papiera. Súčasťou balenia, ktoré sa predáva za neuveriteľnú cenu, je i booklet, v ktorom nechýbajú fotografie z koncertu i príprav, a samozrejmosťou je i zoznam účinkujúcich. Ten je vytlačený podľa postupnosti jednotlivých vystúpení. Zaujímavým riešením je zoznam v podobe stránok vytrhnutých z denníka. Všetko samozrejme vytlačené na kvalitnom papieri. Je jasné, že vydavateľstvo Warner Music s týmto projektom vyhralo, a hoci už vopred mali zaručený úspech, nič nenechali na náhodu.

Hudobné lahôdky prichádzajú vždy na konci roka. A medzi nimi sa objaví i niečo výnimočné, čo dominuje nad všetkou hudobnou produkciou. V tomto roku je to jednozunačne záznam Live Aid, ktorý po 20 rokoch konečne vychádza na DVD. Fanúšikovia kvalitnej muziky už môžu pokojnejšie spávať. Dostali totiž poriadnu porciu skvelej drogy, ktorá sa neodmieta a nie je ani zakázaná. A to i napriek tomu, že je poriadne návyková. Pretože ak sa už Live Aid dostane do prehrávača, tak je ťažké ho odtiaľ dostať. V čase, keď u nás naši umelci spievali skladbu Nejhezčí dárek a pomohli ňou akurát svojim vreckám, hudobný svet dokázal, že hudba je tu pre niečo iné. A to posolstvo tu ostáva i po dvadsiatich rokoch. Tak sa naňho vrhnite!

Vydavateľstvo: Warner Music, 2004

Celkový čas: 10,5 hodiny