Dnes je 18. novembra 2017, meniny má a zajtra

Tři sestry – 20 let naživu

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 24.03.2006

Lou Fanánek Hagen a jeho formácia Tři sestry sú jednoznačne unikátnym zjavom na bývalej československej a súčasnej českej a stále i slovenskej hudobnej scéne.
Tři sestry – 20 let naživu

Lou Fanánek Hagen a jeho formácia Tři sestry sú jednoznačne unikátnym zjavom na bývalej československej a súčasnej českej a stále i slovenskej hudobnej scéne. Hoci u nás na Slovensku už nie tak intenzívne ako kedysi, no predsa do dnes tu vychádzajú ich albumy a kapela tu má nemalé zázemie fanúšikov.

A je to celkom pochopiteľné, keďže Fanánek je absolútne ojedinelou personou, ktorá dokázala svojou „krčmovou“ tvorbou strhnúť i takých, ktorí by za iných okolností (pri inom spevákovi a skladateľovi), takejto hudbe nevenovali žiadnu pozornosť. Svojim akýmsi neopísateľným fluidom, či čo to z tohto človeka sála, však dokáže nadchnúť kohokoľvek. A pritom ho už viac ako dve desaťročia živí doslova krčmová muzika, plná vulgarizmov a pivnej muziky. Neuveriteľné!

Pritom sa sám bez mučenia priznávam, že sa vždy s nadšením teším na každý nový Hagenov počin (a nielen tie so „sestrami“), pretože si v jeho „výplodoch“ vždy nájdem niečo, čo ma posadí do kresla a dokážem sa pritom nečakane a neuveriteľne odviazať. A v týchto dňoch sa na trh dostáva výborné DVD formácie Tři sestry, ktorého doménou je záznam koncertu tejto skupiny. A keďže osobne si dokážem užiť hudbu omnoho viac v „živom“ prevedení, pretože z nej ide omnoho viac energie , bez mučenia priznávam, že som sa veľmi tešil, keď si tento nosič vložím do prehrávača a zistím, čo na ňom Tři sestry ponúkajú.

Názov projektu „20 let naživu“ je viac než príznačný, keďže kapela sa týmto projektom rozhodla osláviť výročie svojich koncertov. A vydavateľstvo spolu s členmi kapely k tomu pristúpili absolútne zodpovedne a pripravili projekt hodný takéhoto výročia. DVD totiž neponúka „iba“ záznam koncertu, ale i niekoľko bonusov navyše. Ale poďme sa na to pozrieť pekne po poriadku.

Nosiču samozrejme dominuje koncertná časť, pričom koncert trvá sto minút. Ide o záznam celého predstavenia na hudobnom festivale. Fascinujúce je to, že kapela vystúpila na nízkom a pomerne malom pódiu, na ktoré sa pomestilo nespočetné množstvo ľudí (koľko má vlastne členov táto kapela, pretože v záverečných titulkoch je ich skutočne nespočetné množstvo?), ktorí zo seba vypustili abnormálne množstvo pozitívnej energie (v tomto prípade zvlášť tej hudobnej) a dokázali priviesť doslova do tranzu niekoľko stoviek ľudí pod pódiom. Atmosféra, ktorá tam vznikla sa bez problémov prenesie i na televízneho diváka. A pritom ide o istý druh ukričanej hudby. Tí nadšenci pod pódiom sa však v nej našli a bez problémov so sebou dokázali strhnúť i mňa.

Tři sestry na DVD, teda jeho koncertnej časti ponúkajú neskutočných 32 (!) skladieb, s ktorými sa preslávili od začiatku svojej hudobnej kariéry až po súčasnosť. Koncertný záznam ponúka absolútne všetky vychytávky tejto formácie a navyše Fanánek pridáva i svojho milovaného, hoci sólového, ne neustále žiadaného Prúšu s úžasnými vokálmi, ktoré sú vlastne doménou tohto projektu. Tí ľudia, napriek tomu, že predvádzajú krčmovú tvorbu, sú tak neskutočne zladení, až je to neuveriteľné. Výborné.

Fanánek a spol sa však rozhodli, že diváka neobšťastnia iba koncertom, ale pridajú mu k nemu i pár bonusov. V tomto prípade sú k dispozícii bonusy tri a napĺňajú ďalšiu polhodinu nosiča . Najzaujímavejší je dvadsať minútový dokument z festivalu a prostredia, v ktorom vznikal záznam koncertu, o niečom podobnom je ďalší, omnoho kratší dokument, čím však nehovorím, že je to ten pôvodný, len v zostrihanej podobe, to ani náhodou. A k dispozícii je i koncertný videoklip. Zaujímavosťou je, že záverečné titulky dostali podobu akéhosi špeciálneho bonusu a môžete si ich pozrieť samostatne (a ako som už spomínal vyššie, je to zaujímavé a dlhé čítanie). Jediné, čo sa mi na nosiči nepodarilo objaviť, je rozdelenie koncertu do kapitol. Nie je to síce nič strašné, čo by pokazilo celkový dojem, no osobne ma to trochu prekvapilo.

K technickej stránke celého projektu snáď len toľko, že obraz je neuveriteľne čistý a zvuk rozmiešaný do toľkých formátov, že je to nezvyčajné ešte aj pri zahraničných DVD nosičoch. Takže 5.1 DTS, 5.1 Dolby Digital a samozrejme Stereo. Na český projekt vyrobený v Čechách a českej kapele nezvyčajné. Klobúk dolu. I vďaka takýmto „maličkostiam“ si tento projekt zaslúži uznanie a pozornosť a ja mám dávam rovnako jasnú a chutnú „zelenú“ ako kapela v jednej z posledných skladieb svojho mimoriadne vydareného koncertu. Nezabudnite si to užiť s nimi.

Vydavateľstvo: Monitor / EMI, 2005

Názov: Tři sestry – 20 let naživu

Žáner: hudobné

Zvuk: stereo, 5.1 DTS, 5.1 Dolby Digital

Celkový čas: 130 minút (100 minút – koncert, 30 minút – bonusy)

Bonusy: Hlavně že je večírek – Keltská noc 2005, Tři sestry – Masters Of Rock , Montér údržbář – videoklip

Zoznam skladieb: Intro – Vlachovka, Ztráta imunity (AIDS), Veselý rokenrol, Hrábě, Homosexuál, Ta naše rytmika, AIDA, Už koluje fáma, Konec Bulla Máchy, Pijánovka, Sovy v mazutu, Pépa motokář, DeDeRon, Šlupka, Pumpa, Kelti I, Kovárna III, Alkohol je, Venda, Bohužel, Trageédie v JRD Čifáre, Jéjéjéjéjé, O strašlivé vojně s Turkem, Budapešť, Metalice, Nechci do ústavu, Život je takovej, Zelená, Mexiko, Kovárna I, Prúša, Modlitba pro partu