Dnes je 17. augusta 2019, meniny má a zajtra

Therapy?: Scopophobia (Eagle Vision/B,G/2004)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 05.05.2004

Určite budete všetci so mnou súhlasiť, že na konci deväťdesiatych rokov už írski rockoví pesničkári THERAPY? nenaplňovali potenciál, ktorý v nich driemal povedzme okolo roku 1995.

Určite budete všetci so mnou súhlasiť, že na konci deväťdesiatych rokov už írski rockoví pesničkári THERAPY? nenaplňovali potenciál, ktorý v nich driemal povedzme okolo roku 1995. Ťažko povedať, akú veľkú úlohu v tom zohral rad najrôznejších smolných udalostí, a akú malú potom ich vlastné, osobné chyby. Isté je, že od prielomového albumu Troublegum sa THERAPY?, napriek viac-menej vyrovnanej a vždy nadpriemernej kvalite svojich albumov, vždy iba pripomínali a mizli v hmle. V poslednej dobe (a to hlavne vďaka minuloročnému albumu High Anxiety) už opäť letia na výslní. Bol teda najvyšší čas, aby zaznamenali koncert aj na DVD. Kto mal možnosť byť na dvoch nedávnych českých koncertoch (Rock For People a Palác Akropolis v Prahe) musel vidieť, v akej dobrej forme sa kapela v súčasnej dobe nachádza.

Úprimne povedané, z nich na zázname, ktoré približuje vystúpenie v severoírskom Belfaste zo 6. júla minulého roku, veľa nezostalo. Je to problém zvuku. Neboli totiž zaznamenané v kvalite, na ktorý sú návštevníci koncertov skupiny zvyknutí. Akoby bol štatus prehnaný nejakým utlmujúcim filtrom, ktorý spôsobil, že sa Andy Cairns a jeho kolegovia mohli s mikrofónom a s gitarami snažiť pri skladbách Nowhere, Stories či Diane akokoľvek, výsledok zostal prinajmenšom rozpačitý. Belfastský koncert pôsobí punkovým dojmom. Je surový, s mnohými prirodzenými i milými chybami, ktoré by inak ale na albume nemali miesto, a s patričnou oddanou reakciou publika. Partia Andyho CAIRNSA znovu prezentuje silný materiál. Typický rukopis osobitých gitarových harmónií a vokálnych melodických liniek chvíľkami zaniká v nečakanej surovosti.

Vidíme burácanie, dunenie, hrubosť a stručné výrazy, odkazujúce k rock´n´rollovej klasike. Údernosť sa podarilo prepojiť s chytľavosťou a výraznými spevnými nápadmi. Potrebný priestor ostal aj na charakteristické klenuté refrény (If It Kills Me). Občas síce poslucháč mierne pozdvihne obočie a kladie si otázku, či potrebujú matadori formátu THERAPY? takéto neopunkové lupičstvo. Oni ho ale chŕlia tak svojrázne a nezameniteľne, naviac s pointou v podobe gitarového sólička. Zo záznamu šípiť radosť. A radosť si THERAPY? zaslúžia. Nielen za toto podarené DVD. Okrem koncertného záznamu nemôžu na DVD chýbať videoklipy skupiny (o kvalite ich zvuku je tu už zbytočné diskutovať), rozhovory a sprievodné slovo Henryho Rollinsa v booklete nosiča. Čo odkázať na záver? Ak máte chuť na intenzívne, melodicky našliapané pesničky, ktoré sa tematicky jedna od druhej líšia, ale zároveň všetky pojednávajú o bežnom živote obyčajných ľudí na tomto svete, siahli ste po tom správnom DVD. Ľudia totiž rôzne reagujú a vyrovnávajú sa s tým, čo sa deje okolo nich a vždy sa snažia hľadať nejaký zmysel. Či im v tom bude pomáhať náboženstvo, iné nadprirodzené formy, tarokové karty alebo trebárs práve nové DVD THEARPY?, to už ostáva na nich.

TRACKLIST: (156 min.):
1.Teethgrinder
2. Nausea