Dnes je 24. januára 2019, meniny má a zajtra

The Freddie Mercury Tribute Concert (konečne na Blu ray)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 17.01.2014

Iba päť mesiacov po smrti hádam najlepšieho speváka jednej generácie sa zvyšok legendárnych Queen stretol na londýnskom Wembley štadióne, aby si spolu s priateľmi uctili pamiatku fenoménu menom Freddie Mercury.

Bol 20. apríl 1992, bol práve Veľkonočný pondelok a bol to hádam najeuforickejší Veľkonočný pondelok, na aký si vo svojom živote spomínam. Myslím, že už som vtedy nechodil oblievať, ešte stále v spoločnosti prevládali nádeje na lepšiu budúcnosť a verejnoprávna televízia ohlásila, že v ten večer odvysiela z Londýna spomienkový koncert na Freddieho Mercuryho.

Aj keby boli okrem mňa v našej rodine už iba samé ženy, majú smolu. V ten deň pre mňa bolo dôležitejšie, aby video malo čistú hlavu, aby dokonale nahrávalo a po ruke som mal až dve videokazety, úplne nové, čisté, pripravené na záznam veľkolepého zážitku, ktorý sa v ten večer valil aj na divákov na Slovensku, len aby som si ho mohol uchovať. Tie kazety mám odložené dodnes a v podstate spomienky na tento výnimočný koncert tiež.
Extreme - Queen Medley (In Full) Freddie Mercury Tribute Concert

Iba päť mesiacov po smrti hádam najlepšieho speváka jednej generácie sa zvyšok legendárnych Queen stretol na londýnskom Wembley štadióne, aby si spolu s priateľmi uctili pamiatku fenoménu menom Freddie Mercury. Na preplnenom štadióne vystúpila plejáda vtedajších (mnohé sú aj súčasné) hviezd svetovej hudby. Koncert bol rozdelený na dve časti – čo som sa dozvedel až dodatočne, keďže naša televízia vysielala prenos tej hlavnej časti. V tej pozvaní interpreti spievali pesničky Queenu.
Queen & Annie Lennox & David Bowie - Under Pressure

Záznam koncertu časom vyšiel na DVD, ako dvojdiskové vydanie, ale obsahoval tiež iba zostrihaný záznam hlavnej časti večera, pričom sa strihalo z prejavov umelcov, hudobný základ ostal celý. Na druhom disku bolo niekoľko bonusových dokumentov. Minulý rok v novembri sa titul objavil na trhu opäť a konečne na Blu ray. To so sebou priniesol vyčistený obraz, i keď v pôvodnom formáte a tiež vyčistený zvuk, rozmixovaný do dvoch formátov. Po technickej stránke ide o naozaj kvalitnú prácu, ku ktorej sa pristupovalo s veľkou úctou a koncert je tak veľkým zážitkom i po toľkých rokoch.

Blu ray však prináša i prvú časť koncertu, na ktorej vystúpili rockové kapely Metallica, Extreme, či Guns ´n´ Roses, ktoré v tej časti nespievali výlučne iba skladby Queenu, ale interpretovali aj svoj repertoár. Udalosť toho dňa sa tak stáva kompletná. Táto časť koncertu je na disku zaradená ako samostatná.

Ako samostatný blok funguje následne aj hlavná časť koncertu. Na tej vystúpili David Bowie, Elton John, Annie Lennox, Liza Minelli, Lisa Stansfield, ale i Zucchero a mnohí ďalší. Divákom sa prihovorila herečka Elizabeth Taylor, ktorá vyzývala prítomných, aby sa chránili pri sexe a nezomierali zbytočne na AIDS, ktorý striehol na všetkých, akokoľvek orientovaných ľudí a ktorý sa stal osudným i samotnému spevákovi.
Queen and Lisa Stansfield - I Want to Break Free

Aj po toľkých rokoch je fascinujúce, že mi znova behal mráz pri spoločnom vystúpení Annie Lennox a Davida Bowieho, že sa mi tlačili do očí slzy, keď Elton spieval Show Must Go On a že stále ma dokáže pobaviť, keď vidím Lisu Stansfield, ako prichádza pri pesničke i Want To Break Free na scénu s vysávačom v ruke. Najsilnejší zážitok tohto podujatia, ktoré spojilo umelcov rôznych žánrov i názorov však napokon zanechal George Michael, o ktorom sa nejaký čas hovorilo ako o jedinom možnom nástupcovi na miesto Freddieho Mercurryho, keby sa kapela rozhodla opäť koncertovať.
Queen & George Michael - Somebody to Love

Bonusová časť disku sa vracia k známemu dokumentu o nadácii, prostredníctvom ktorej členovia skupiny Queen podporovali liečbu AIDS a výskum lieku, ktorý by chorobu liečil. Dokument hovorí o tom, prečo takáto nadácia vznikla, aké boli jej aktivity a koľko peňazí sa vyzbieralo. Žiaľ, české a už vôbec nie slovenské titulky nie sú k dispozícii, čo je škoda. Medzi bonusmi nájdete aj tri pohľady na skúšku vystúpenia (Annie Lennox, David Bowie, George Michael) a fotogalérie zložené s oficiálnych fotografií, ale tiež fotografií fanúšikov. Dohromady 4 a pol hodinu skvelého, nezabudnuteľného materiálu.

Vydavateľstvo: Eagle Vision, 2013
Linky: MERCURY PHOENIX TRUST FACTS