Dnes je 17. júla 2018, meniny má a zajtra

S Madonnou v posteli - kult sa vrátil

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 13.12.2013

Celovečerný štylizovaný dokument zachytáva Madonnu počas jej celosvetového koncertného turné Blond Ambition v roku 1990.
S Madonnou v posteli - kult sa vrátil

Celovečerný štylizovaný dokument zachytáva Madonnu počas jej celosvetového koncertného turné Blond Ambition v roku 1990. Dokument sa však neodohráva iba na javisku, ale prevažne v zákulisí, kde vystúpia mnohé celebrity šoubiznisu. Miestami provokatívna erotika je prítomná v podtexte filmu, aj keď celok sa zameral na neobyčajne obyčajné úkony v živote tejto kontroverznej hviezdy. Skrátka Madonna, aká v skutočnosti je, na javisku, aj za ním, matka rodiny svojich tanečníkov, bohyňa sexu pre milióny obdivovateľov, podnikateľka, speváčka, tanečnica... najväčšia superstar sveta hudby.
S Madonnou v posteli

Kult zo začiatku deväťdesiatych rokov je späť. Kráľovná popu vtedy nechala svojich fanúšikov nahliadnuť pod pokrievku svojho svetového turné, štylizovala sa o polohy matky svojich tanečníkov a nadšeným fanúšikom ukázala, čo sa deje v zákulisí jej koncertov. Všetko sa dialo počas turné dAmbition, svetovej šnúry, počas ktorej kritici speváčku častovali prirovnaniami o tom, že je vzrušujúca, ako kosačka na trávu, no fanúšikovia kupovali lístky ako blázniví. Bola to prvá obrovská show, ktorá ukázala, že predstavenie nemusí byť iba s mikrofónom pred tvárou a kapelou za chrbtom, ale že to môže byť aj dych vyrážajúca vizuálna show. To všetko prišlo navyše v čase, keď Madonna albumom Like A Prayer zbúrala všetky hranice slušnosti a hranice tolerancie chtiac-nechtiac posunula niekam ďalej.

Došlo tiež na to, že polovica sveta ju milovala a druhá polovica nenávidela. Z Madonny sa v tom čase stal nielen rebel, ale tiež ikona s jasným názorom a dokonalá značka, ktorá dokázala predať vo svoj prospech úplne všetko. Tento dokument je toho jasným dôkazom, Speváčka dokázala, že zarobiť sa dá aj na divákoch v kine, stačí im ponúknuť niečo, čo tu ešte nebolo a zároveň niečo, čo inšpiruje kolegov, aby nakrúcali niečo podobné - a že ich bolo. Kráľovná popu sa pri premiére tvárila, že obsah dokumentu je zostrihom čisto náhodne nakrútených udalostí, že nič nebolo dopredu naplánované a z nakrúteného materiálu iba zostrihala tento dvojhodinový film. Aj po dvadsiatich rokoch od premiéry tomu ťažko uveriť, v každom prípade však môžeme stále hovoriť o tom, že nielen pre fanúšikov speváčky ide o kultovú záležitosť.

Zábery zo zákulisia sú prestrihané pesničkami z koncertov a je to v súčasnosti jediná malá hŕstka dostupného materiálu z tejto šnúry, keďže v danej dobe Madonna veľmi neprezieravo podpísala exkluzívnu zmluvu s výrobcom dnes už nepoužiteľných laser diskov, ktorá vydavateľovi uzurpovala právo na exkluzivitu a vydanie koncertu iba na tomto nosiči. Je pravdepodobné, že celého záznamu koncertu z turné Blond Ambition sa nikdy nedočkáme. Ak teda niekde vo svojom archíve nevlastníte záznam priameho prenosu z Barcelony, ktorý svojho času vysielala federálna československá televízia a ak DVD záznam vydaný nejakým nemeckým dobrodruhom, ktorého obraz bol tak katastrofálny, že by si ho nedovolili predávať ani Vietnamci na burze, práve dokument s Madonnou v posteli je jediným dostupným dobovým materiálom.

Film S Madonnou v posteli (alebo tiež Hra na pravdu) prebehol začiatkom deväťdesiatych rokov aj našimi kinami, ako všetko, čo sa jej netýka ho úspešne ho ofrflala cirkev a následne vyšiel pod značkou istej distribučnej spoločnosti na videokazetách, v pôvodnom znení s titulkami. Potom sa po ňom zľahla zem. Pri príležitosti dvadsiateho výročia premiéry sa film objavil na Blu ray na americkom trhu a fanúšikom speváčky zasvietila nádej na jeho uvedenie aj u nás. Museli sme si počkať ďalšie dva roky, ale našťastie ho Magic Box zaradil do distribúcie a po viac ako dvadsiatich rokoch je film konečne dostupný. Navyše je digitálne vyčistený, čo mimoriadne oceníte najmä pri farebných koncertných vsuvkách.

Čiernobiely materiál je dokumentárneho rázu a tam je obraz zámerne „dobový“. Koncertné zábery sú však vyčistené excelentne a to tak obraz, ako aj zvuk, ten je, haleluja rozmixovaný do formátu 5.1 a ako fanúšik ikony popu musím uznať, že je to skvelo urobená práca. Film si môžete pozrieť v pôvodnom znení s titulkami, čo jednoznačne odporúčam, kvôli autenticite. Ono je totiž k dispozícii aj nadabovaná verzia, kde je vo zvuku potlačený pôvodný zvuk a celé je to nadabované jednou ženou a jedným mužom. Myslím, že je to tá verzia, ktorú svojho času vysielal ktorýsi zahraničný televízny kanál, ktorý vysiela prostredníctvom našich operátorov u nás a v češtine a už vtedy to bola dráma a inak tomu nie je ani teraz. Afektované a zlé, skôr výsmech a paródia, než pokus o zmysluplný dabing. Ale kto by už film o Madonne a s Madonnou (nielen v posteli) sledoval s dabingom. Napriek tomu, že k filmu nie sú pribalené žiadne bonusy (vzhľadom na dobu vzniku je to pochopiteľné), ide o kultový zážitok, na ktorý sa nezabúda.

Réžia: Alek Keshishian
Hrajú: Madonna, Olivia Newton-John, Mandy Patinkin, Al Pacino, Matt Dillon, Kevin Costner, Warren Beatty, Antonio Banderas, Pedro Almodóvar, Alan Wilder, Donna DeLory, Carlton Wilborn

Distribuuje: Magic Box, 2013