Dnes je 10. júla 2020, meniny má a zajtra

R. E. M.: Perfect square

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.07.2004

Niekoľko mesiacov po DVD zbierke videoklipov In View – The Best Of R.E.M. 1988-2003 zachytávajúcej pätnásť predošlých rokov R.E.M. u Warnerov, prichádza trojica vedená Michaelom Stipom s novým živým dévédéčkom, ktoré rozhodne poteší všetkých priazniv
R. E. M.: Perfect square

Niekoľko mesiacov po DVD zbierke videoklipov In View – The Best Of R.E.M. 1988-2003 zachytávajúcej pätnásť predošlých rokov R.E.M. u Warnerov, prichádza trojica vedená Michaelom Stipom s novým živým dévédéčkom, ktoré rozhodne poteší všetkých priaznivcov tohto tria. Kapela ponúka v magicky krásnom prostredí (fascinujúci je predovšetkým fantasticky ostrý obraz) wiesbadenských kúpelov setlist prešpikovaný okrem množstva hitov aj zaujímavosťami z ich bohatého hudobného archívu.

Hudobní publicisti sú už roky z nich nepokojní: R.E.M. sa totiž nezmestia do tabuľkových počtov. Sú iní. Nepatriční. Nepredvídajúci. Sú svoji. Hlavne ten Stipe – najviditeľnejšia a súčasne najnepriehľadnejšia tretina R.E.M. Ten by bol nevyčerpateľným zdrojom dohadov a fám, aj keby spieval len Tri dni ma naháňali. Nádherný človečí exemplár s ľavicovou hlavou a a srdcom na pravom mieste je k osudu rockovej hviezdy proste predurčený. V štyridsiatich štyroch rokoch už jeho lebka začína podliehať neúprosnému depilačnému procesu matky prírody a ak tomu prirátame zaujímavo zjazvenú tvár po dávnej autonehode a šľachovitú figúru pripomínajúcu exhumovaného Schawrzeneggera, dostaneme Stipea predvádzajúceho sa na DVD-čku. Inak ale, zvoliť výstrednosť je ľahké riešenie, pretože na výstrednosť sa dá potom zniesť čokoľvek. Existuje napríklad celý rad ľudí, ktorí strávili druhú polku života tým, že sa snažili zbaviť povesti excentrikov a presvedčiť o svojej normálnosti. Stipe vyhlásil, že medzi nich nepatrí. Nuž keď klamár vraví, že klame, hovorí pravdu. Ale pozor: Stipe nie je klamár. Stipe je mystifikátor. A ešte jedna maličkosť: Stipe si farbí obočie, je na to zaťažený. Obočie znamená preňho vaudeville, komédiu odchýlok. A je to zjavné aj na tomto zázname. Vráťme sa ale od Stipea k dévédéčku.

23 pesničiek symbolizuje 23 rokov existencie R.E.M. Je to prierez ich bohatou tvorivou kariérou, ktorý v šiestich skladbách zahŕňa aj obdobie tzv. „nezávislej éry“ (i keď názov DVD evokujúca Perfect Circle medzi nimi nie je). Dosť prekvapujúco tu nájdete aj oficiálne doteraz nikdy nevydaný a v posledných dvoch desaťročiach iba dvakrát hraný punkový nárez Permanent Vacation. Na svoje si prišli aj fanúšikovia. Tí si cez web kapely zvolili skladby, ktoré chceli počuť, takže sa dočkali aj So Fast So Numb, Electrolite a aj Country Feedback (ako Michael Stipe priznal, jeho obľúbená skladba). Veľmi pozitívna skutočnosť je, že skladby trošku prešli zvukovým pritvrdením, takže taká Man On The Moon sa zmenila takmer v davovú hopsačku. Naopak Drive zaznel vo svojej pôvodnej podobe, nie v tej akútne zrýchlenej, ktorú poznáme z posledných koncertov.

Za zmienku stoja aj dve novinky: Bad Day a Animal. Holohlavý Stipe s kovbojským klobúkom a s oranžovým obočím živo gestikuluje, tancuje, používa megafón a nevynechá ani návštevu v hľadisku. Mike Mills občas vymení svoju basgitaru za klavír, podobne Peter Buck svoju elektrickú gitaru za akustickú či bendžo. Spolu s troma sprievodnými hráčmi chŕlia rockovo perlivú veselicu tak dôrazne, že aj navonok menej exponované skladby sa menia do katarzie, akú predstavujú napríklad za sebou zahrané skladby She Just Wants To Be a Walk Unafraid.DVD, ktoré režírovala Julia Knowles a ktoré sa na slovenskom trhu objavilo ôsmeho marca, poteší aj po zvukovej stránke. Trojica formátov (stereo, DD 5.1 a DTS) dáva užívateľom bohatý výber, ale samozrejme posledne menovaný ponúka najviac zvukových detailov. Po titulkovej stránke to už tak slávne nie je, otitulkované sú len preslovy Michaela Stipea medzi jednotlivými pesničkami (zato ale v siedmych jazykoch vrátane holandského, talianskeho a portugalského).

Okrem koncertu nájdete na disku aj takmer štyridsať minútový dokument A Stirling Performance, ktorý popisuje trojkoncert pri hrade v malom škótskom meste Stirling, teda v mieste, kde kapely veľkosti R.E.M. v podstate nehrávajú. Film je dostatočne pútavý, i keď si viac užijete hlavne príprav a ľudí okolo, ako samotnú kapelu. Opäť potešia titulky v niekoľkých jazykoch. Otázne je, či sa tento dokument ale hodí na DVD, keďže sa týka úplne iného turné (k albumu Up z roku 1999). A keď sme už pri záporoch, možno by sa hodili aj ďalšie bonusové materiály. Tak či onak, prívrženci R.E.M.: Nachystajte si deväť stovák (aj s DPH) a určite si DVD objednajte. Nepochybujem o tom, že budete spokojní. Ja sa už teším skôr na nový štúdiový album, ktorý by sa mal objaviť na konci tohto roka.

Vydavateľstvo: WARNER MUSIC, 2004

Tracklist:
1. Begin The Begin