Dnes je 23. septembra 2018, meniny má a zajtra

Pearl Jam: Live at the garden (2DVD/Sony music Bonton/2004)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.04.2004

Pri koncertných DVD je asi najlepšie skočiť rybičku do vody. Vodou je v tomto prípade záznam koncertu Pearl Jam v Madison Square Garden z ich posledného turné.

Pri koncertných DVD je asi najlepšie skočiť rybičku do vody. Vodou je v tomto prípade záznam koncertu Pearl Jam v Madison Square Garden z ich posledného turné. Americká pätica už prešla obdobím, keď spolu s Nirvanou dávala formu štýlu grunge, i obdobím, keď si z neho dokázala načerpať všetko potrebné pre svoju ďalšiu existenciu. V súčasnosti sa už viac menej radí k strednému rockovému prúdu a ich koncerty, vzhľadom k zovňajšku hudobníkov a samozrejme i polovičným nasadením oproti minulosti, sú prechádzkou dobre udržiavanou záhradou staršieho manželského páru. Všetko je upratané, má to svoj poriadok a kde leží chlp od psa, manželka sa zohne a zdvihne ho. Nikdy nevyskakovali nadmieru vysoko, ale akoby sa pribrzdený spenený svet posledných albumov preniesol aj na pódia živých vystúpení. Zvlášť, keď najviac skladieb pochádza z výrazného albumu Riot Act. Jednoducho chýba akýkoľvek prevratný cieľ.

Záznam z tohto koncertu je toho zrejmým dôkazom. Charakterizuje ho jednoduchosť, kamera len veľmi zriedka zablúdi medzi obecenstvo. Keď sa tak predsa len stane, vidíme vypredanú halu. Ani tá však chalanov nevyburcuje. Vystavia sa, pridajú na zosilňovači, občas poďakujú za nejaký ten potlesk, ale celé je to, akoby hrali v nejakej garáži. Že aj napriek tomu je zážitok kúzelný, môžeme byť vďační samotným skladbám. Kto má k posledným výtvorom Pearl Jam mierový prístup, bude si každučkú minútu koncertu naozaj vychutnávať. Pamätáme na výbušné Pearl Jam, spomíname na doby, keď Vedder spieval tak, že si takmer privodil infarkt. Tak veľmi mu záležalo na predaní, tak dokonale nachádzal nutnosť naliehavosti. Toto všetko teraz chýba. Ešte úvodná Love Boat Captain vyzneje ako The Doors v 21 storočí, ďalej to už ale upadá. Postačí partia hudobníkov, ktorá veľmi dobre vie, ako to chodí, ako sa má napísať pesnička a ako si zachovať vlastnú tvár (keď už bola vymyslená), ponúka vystúpenie plné chladu. Bohužiaľ. Vedder sa od mikrofónu neodlepí, gitaristi Stone Gossard a Mike McCready by si snáď najradšej len tak zajamovali, bubeník Matt Cameron je energický ako býval v Soundgarden, ale je príliš vzadu na to, aby ostatných presvedčil o svojej ceste, a tak je zaujímavé iba počúvať, koľko žartíkov a spestrení dodal do zvuku klávesový hráč Kenneth Gaspar. Ten predstavuje ozajstného hippieka. Priemerný vek Pearl Jam len vďaka nemu dosahuje hranicu nad tridsať rokov, napriek tomu celkovo vyznieva kapela, akoby bola už pristará na líščiu noru zvanú showbiznis. Naviac, je zrejmé, že Vedder občas nesprávne intonuje, a tak trochu i to, že to Pearl Jam ako celok počas väčšiny koncertu (snáď okrem finále na druhom disku) príliš nebaví.

Medzi bonusmi môžeme nájsť malú montáž zo života hudobníkov a ich technikov, nevýraznú akustickú produkciu, štiplavý, netradičný zvukový záznam životopisu W. Busha a ďalšie maličkosti (a to v plnom zmysle slova). Priemerné DVD, postrádajúce feeling, čo je dosť zarážajúce, veď sledujeme životnú epizódu „veľkých“ Pearl Jam. Možno sú to však všetko len vidiny, možno sa to teraz takto robí, a byť akoby mimo sa v Štátoch dnes nosí, ktovie?

Tracklist (celková dĺžka: 175 min.):
- Love Boat Captain
- Last Exit