Dnes je 24. januára 2019, meniny má a zajtra

Michael Jackson – Live At Wembley - July 16, 1988

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 15.11.2013

Michael Jackson je nesmrteľný fenomén, čo mu okrem iného vynieslo i status najlepšie zarábajúcej celebrity, ktorá je po smrti.

Michael Jackson je nesmrteľný fenomén, čo mu okrem iného vynieslo i status najlepšie zarábajúcej celebrity, ktorá je po smrti. Faktom je, že za tým, že Jackson zarába aj po smrti nie je iba jeho samotná jedinečnosť, ale tiež fakt, že jednak rodina a jednak vydavateľ si veľmi dobre uvedomujú, že v tejto, pre hudbu a hudobný priemysel tak prehnitej dobe je Michael Jackson stále zárukou istého zisku.

Samozrejme, istým spôsobom mu to nikto nemôže zazlievať, pretože si osobne myslím, že takého génia, akým Jackson nepochybne bol sa tak skoro nedočkáme. Hoci, podľa posledných informácií si označenie Kráľ popu vymyslel sám a následne ho vmasíroval do úst moderátorom po celom svete, uznávam, že nebol ďaleko od pravdy. Žiaľ, jeho fenomén (zrejme) neprinesie už nič nové a tak si všetky strany budú musieť vystačiť s tým, čo po Kráľovi popu ostalo.

A tak sa pripravme na to, že pri každom okrúhlom, čo polookrúhlom výročí sa dočkáme rôznych reedícií a nadupaných boxov, do ktorých vydavateľ vytiahne všetko, čo nájde v archíve a rodina, keď si s vydavateľom úspešne tľapne, pribalí ešte dve doteraz nepublikované fotografie a materiál, ktorý pôjde na dračku je na svete, a hudobný svet opäť na pár týždňov zachránený.
Len veľmi sporadicky sa medzi takýmito zostavami objaví skutočný klenot. Keď sa na trhu nedávno opäť objavil album Bad, pretože prešlo štvrťstoročie od jeho vydania, dočkali fanúšikovia remastrovaného zvuku, pridaného CD s pôvodnými, nikdy nevydanými, či remixovanými nahrávkami. Zberatelia si mohli dokonca kúpiť box s troma diskami a pribaleným DVD. To ostatne vyšlo aj samostatne.

Reč je o DVD Live At Wembley July 16, 1988, ktoré celkom pochopiteľne prináša záznam koncertu, na ktorý sa prišla pozrieť i princezná Diana s princom Charlesom a Jackson v ten letný večer v podstate absolvoval polovicu svojho veľkolepého „Bad Tour“, s ktorým začal v roku 1997 v Tokiu a na tom istom mieste ho v podstate v januári 1989 ukončil (mnoho podobných zaujímavých informácií sa dozviete v priloženom booklete).

Z dnešného pohľadu ide o vzácny klenot, ktorý naplno dokazuje Jacksonovu genialitu, šialenstvo v honbe za jedinečnosťou a originalitou až po potvrdenie o tom, že Jackson nebol iba ikonou, ale v podstate naživo dokázal utiahnuť dvojhodinovú show. Koncerty tohto turné totiž ešte neboli tak megalomansky výpravné, ako sme na to boli zvyknutý pri spevákových ďalších koncertných šnúrach.

Jacksona sprevádzala skvelá kapela a stačili mu štyria tanečníci, aby zaujali divákov a dostali ich do absolútneho tranzu. Spevák sa prezliekal priamo na scéne, v improvizovaných prezliekarňach a čo je úplne fascinujúce, drvivú väčšinu koncertu odspieval naživo. Absolútne šialenstvo, ktoré doviedol k dokonalosti a v podstate si vďaka nemu zaslúžil označenie Kráľ popu.

Koncert bol zostavený z najväčších dovtedajších Jacksonových hitov Smooth Criminal, Dirty Diana, Thriller, Beat It, Billie Jean, Bad a mnohých ďalších. Čerešňou na torte je z dnešného pohľadu určite fakt, že vokalistkou na tomto Jacksonovom turné bola speváčka Sheryl Crow, pričom jej vystúpenie je na zázname pochopiteľne zachytené.
Z historického pohľadu ide nesporne o veľký oriešok, zvlášť, keď si spomeniem na Jacksonove show, ktoré nasledovali neskôr a urobili z neho kráľa pódií, tak táto bola iba slabým odvarom. Zážitok je to však veľký. Osobne mám trochu problém s kvalitou záznamu, ale keďže sa čistilo z nejakých starých pásov, tak si myslím, že je to to najlepšie, čo sa dalo z toho vydolovať (na Blu ray tento koncert asi nevyjde).

Výborný je zvuk, ten je rozmixovaný do formátu 5.1, pribalené sú dva bonusy, jeden z iného londýnskeho koncertu a druhý z Tokia, takže v podstate k dvojhodinovej show je pribalených ešte 15 minút navyše. Neviem, ale myslím, že na našom trhu je dostupná verzia v klasickom plastovom obale. Ja som si tento koncert kúpil pri návšteve Nemecka, kde okrem klasickej plastovej verzie bola k dispozícii i verzia v papierovom digipacku. K tej je priložený obsiahly booklet s podrobným rozpisom dátumom koncertov a množstvom fotografií. Cena oboch balení bola totožná.

Vydavateľstvo:Sony Music
Linky: MICHAEL JACKSON

ZOZNAM SKALDIEB: