Dnes je 12. decembra 2019, meniny má a zajtra

Led Zeppelin - How The West Was Won

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 16.06.2003

Vydanie dvojdiskového DVD kompletu s doposiaľ nevydaným (a zároveň nevídaným) materiálom môžu priaznivci Led Zeppelin považovať vďaka kvalite jeho obsahu za malý sviatok, rovnajúci sa svojim významom minimálne vydaniu takého klasického dokumentu, ak
Led Zeppelin - How The West Was Won

Vydanie dvojdiskového DVD kompletu s doposiaľ nevydaným (a zároveň nevídaným) materiálom môžu priaznivci Led Zeppelin považovať vďaka kvalite jeho obsahu za malý sviatok, rovnajúci sa svojim významom minimálne vydaniu takého klasického dokumentu, akým bol koncertný dvojalbum a soundrack k rovnomennému filmu, Song Remains The Same. Spolu s DVD kompletom vychádza i trojdiskový CD box. Nejedná sa ale o totožný materiál v audio podobe!

Pokiaľ sa na 2DVD nachádza záznam z piatich koncertov a množstvo pridaného materiálu (to všetko dohromady reprezentuje chronologický prierez históriou a umeleckým vývojom skupiny), na 3CD sú zachytené iba dva koncertné dni Led Zeppelin. Sám iniciátor, gitarista Jimmy Page o vzniku tohto 3CD hovorí: "Počas bádania v archívoch, kde som pátral po audio a video materiáloch na DVD, sa mi podarilo znovu objaviť aj záznamy z týchto predstavení, ktoré sa odohrali roku 1972 na (amerických) pódiách LA Forum, 25. júna a Long Beach Arena, 27. júna. Je to Led Zeppelin v najlepšej kondícii a zároveň ilustrácia toho Ako Západ Zvíťazil." Nevedno na čo presne tento názov naráža, ale podľa "westernového" fontu na obale CD - typu písmen ktorým sa vo filmoch z divokého západu označujú saloony a vypisujú sa ním odmeny na hľadaných zločincov - možno hľadať súvislosti v tom, že vydávané záznamy koncertov britskej hardrockovej legendy pochádzajú z Ameriky. "Dobíjanie divokého západu" bolo pre jej členov spojené s umeleckou satisfakciou a osobnými zážitkami, na aké neboli v takom rozsahu z rodného Albionu privyknutí. Spevák Robert Plant komentuje úspešný koncert v Medison Square Garden slovami: "Bolo to ako by sa vám splnil sen, o ktorom ste sa ani nenazdali že by sa mohol vôbec prisniť." Všetci členovia Led Zeppelin boli technicky zdatní hudobníci vybavení darom vzájomnej empatie, no u publika bodovali najmä schopnosťou hudobnými prostriedkami modelovať jeho emócie. Hoci ich skladby neraz vznikali ako skladačky nápadov, nechýbal im vďaka tomu jednotiaci zámer, neomylne smerujúci všetky detaily k čo najsilnejšiemu účinku. Akokoľvek šikovne napísaná skladba môže byť iba kostrou, ktorej "mäso" dodá až ten správny výraz.

3CD How The West Was Won je ukážkovou učebnicou plnou účinného výraziva. Pri celkovom čase vyše dve a pol hodiny sa tu nachádza "iba" 18 trackov, o záznam ktorých sa postaral Eddie Kramer, známy rockový majster zvuku - má na svojom konte aj také klenoty zvukovej alchýmie ako Hendrixov dvojalbum Electric Ladyland. Najkratšie skladby - Immigrant Song a Dancing Days - majú zhodne 3:42, pričom najdlhšie dve - Dazed And Confused a Whole Lotta Love - dosahujú bezmála pol hodiny, no ani jedna z nich neprešľapuje na mieste, nenudí a hudba je stále plná energie a napätia. Vďaka improvizátorskej povahe Jimmyho Pagea, ako aj vďaka živej, inšpirujúcej atmosfére na koncertoch Led Zeppelin, nie je ani jedna zo skladieb v rovnakej podobe ako na pôvodných štúdiových nahrávkach, či na záznamoch z iných koncertov, vrátane DVD. Od čias práve vydávaných koncertov uplynulo už 31 rokov. Za tú dobu sa hudba posunula o pekný kus dopredu. Každá generácia má právo na svojich hrdinov. Každá generácia uprednostňuje svojich vrstovníkov, no nikto nepovedal, že tí najlepší, ktorí sa stali symbolmi určitej doby , nemôžu obsiahnuť aj viacero generácií. V prípade Led Zeppelin je pravdepodobnosť podobného účinku zvýšená tým, že kvalita ich hudby sa časom nemení, iba sa potvrdzuje.

Vydavateľstvo: Warner Music, 2003, 3CD

Celkový čas: CD1 56:05, CD2 53:08, CD3 40:50