Dnes je 17. apríla 2021, meniny má a zajtra

Jimi Hendrix – Live At Woodstock (BRD)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 26.05.2010

Píše sa rok 2010 a ja si vás dovolím zobrať na unikátny výlet časom, o viac, ako 40 rokov späť, do roku 1969 na legendárny Woodstock a na legendárny koncert Jima Hendrixa.
Jimi Hendrix – Live At Woodstock (BRD)

Píše sa rok 2010 a ja si vás dovolím zobrať na unikátny výlet časom, o viac, ako 40 rokov späť, do roku 1969 na legendárny Woodstock a na legendárny koncert Jima Hendrixa. Pamätníci sú určite vo vytržení a súčasníkom by asi bolo potrebné trochu pripomenúť, kto bol Jimi Hendrix. Takže začnime najskôr tým...

Priznám sa, že aj ja som musel zaloviť v internete, aby som podal správne informácie. Predsa len som v osemdesiatych rokoch minulého storočia v Československu, v čase, keď som začal vnímať muziku, vyrastal na iných žánroch a iných spevákoch. A pri namotávaní sa minulosť som síce Jima Hendrixa zbežne evidoval, ale môj „šialok kávy“ to jednoznačne nikdy nebol. Americký muzikant sa narodil v Seattli v roku 1942, ako Johnny Allen Hendrix a zomrel o necelých 28 rokov neskôr v Londýne, rok a niečo po legendárnom vystúpení. Spevák, hudobník, skladateľ, gitarista, ktorého múdre hlavy priradili k žánru blues rock, s doplnením o slovíčko americký. Hendrixove exotické korene pochádzajú z krvi čistokrvnej indiánky a černocha, v ktorých rodine sa narodil. Po rozvode rodičov žil umelec s otcom a bol to práve on, kto mu ako 11 ročnému kúpil prvú gitaru. V súčasnosti je považovaný za kultúrnu ikonu, dokonca ho označujú aj za najvplyvnejšieho a najtalentovanejšieho gitaristu v dejinách rocku. Zomiera však príliš mladý na to, aby si tento neodškriepiteľný status dokázal vychutnať. Iróniou osudu, že život si zjavne vychutnával plnými dúškami. Nemal ešte ani 28 rokov, keď v roku 1970 zomrel po neúmyselnom predávkovaní sa liekmi. V tom čase bol celosvetovou hviezdou, ktorá svoj úspech získala najmä dvoma neprekonateľnými vystúpeniami na festivale Woodstock v rokoch 1967 a o dva roky neskôr, pričom práve na ten druhý vás pozýva aj výnimočný blu ray disk Live At Woodstock.

Priznám sa, že mi chvíľu trvalo, kým som sa odhodlal k tomu, aby som disk vložil do prehrávača. Pár týždňov predtým som si vypočul „Neptúna“, teda Hendrixov album s doteraz nevydanými nahrávkami, ktorý, rovnako ako tento blu ray disk vyšiel pri príležitosti 40-eho výročia jeho smrti a na CD ma očaril zvuk a krása „skutočnej živej hudby“, čo je dnes skôr výnimka. V jedno sobotné predpoludnie som do prehrávača vložil aj Live At Woodstock, s hroznou predstavou, že jeho „sledovanie“ poškvrním upratovaním bytu. Po pár minútach som pochopil, že upratovanie bude musieť jednoducho počkať. Hendrix je doslova droga, ktorá diváka prostredníctvom tohto moderného média doslova vtiahne do diania. Obraz síce nie je čistý, ako keby ste pozerali posledný animák, ale nezabúdajme, že záznam koncertu je z roku 1969 a moderná technika urobila maximum preto, aby bol divák s obrazom spokojný. Záznam z archívu Slovenskej televízie z toho obdobia by sa už buď vôbec nedal pozerať, alebo by to bola pohroma. V tomto prípade, je obraz sto minútového „koncertného dokumentu“ naozaj na veľkej úrovni. K zvuku sa hádam netreba ani vyjadrovať, ten je čistý a nádherný, ak máte k dispozícii kvalitnú zostavu, vychutnáte si ho.

V prvom rade je k dispozícii sto minút, ktoré som nazval koncertným dokumentom. Z toho dôvodu, že jeho úvod patrí spomienkam na udalosti i na to, ako sa nahrávalo a pamätníci i súčasníci postupne privádzajú diváka až k záznamu legendárneho koncertu, ktorého súčasťou sú tak legendárne skladby, ako Message To Love, Spanish Castle Magix, Hey Joe a mnohé ďalšie. Naozaj skvelý materiál.

Súčasťou disku je aj zhruba pol hodina bonusového materiálu, ktorý možno rozdeliť na súčasný a dobový a je naozaj veľmi zaujímavý. Jediným problémom celého tohto projektu pre našinca je fakt, že nedisponuje aspoň českými, keď už nie slovenskými titulkami. Ak teda nevynikáte v angličtine, prípadne nemčine, francúzštine, španielčine, brazílčine, či portugalčine, dokumentárnu časť si príliš neužijete. Inak to však nemá žiadnu chybu.