Dnes je 19. októbra 2018, meniny má a zajtra

Jay Z & Linkin Park – Collision Course CD/DVD

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 19.01.2005

Linkin Park a Jay-Z v jednom štúdiu a na jednom pódiu - experiment na prvý pohľad neočakávaný, s miernym odstupom sa však pre toto spojenie nájde viacero pragmatických dôvodov.

Linkin Park a Jay-Z v jednom štúdiu a na jednom pódiu - experiment na prvý pohľad neočakávaný, s miernym odstupom sa však pre toto spojenie nájde viacero pragmatických dôvodov. Vzájomné splynutie dvoch žiarivých hviezd súčasnej hudobnej scény prebehlo neočakávane plynulo. Hudobne si obe strany navzájom padli do náručia. Do akej miery ide v tomto „blízkom stretnutí tretieho druhu“ o skutočne umeleckú motiváciu, je otázne. Skôr by sa dalo predpokladať, že tu ide o šikovné rešpektovanie pravidiel premávky showbiznisu. Z obchodného hľadiska ide v nemalej miere o splynutie dvoch skupín obecenstiev, ktoré je prospešné pre obidve strany. LP i Jay-Z tak prispeli do spoločného hrnca a nemuseli sa pritom ani veľmi namáhať. Stačilo viac-menej reprodukovať samých seba a ustúpiť o krok tomu druhému.

Použitá metóda mash-up je tvorivým narábaním s hotovým materiálom. V jednom tracku sa kolážovitým spôsobom spájajú upravené, ale naživo reprodukovateľné, známe skladby oboch zúčastnených strán. Tento systém nemožno odsúdiť a-priori aj keď sa jedná skôr o výplň medzi skutočnými radovými platňami umelcov, tak ako nemožno odsúdiť unplugged koncerty či produkciu DJs. Tam, kde nechýba odvaha k experimentu, sa najskôr môže prihodiť čosi nové, nečakané. Pre priaznivcov tejto nu-metalovej hudby s hip-hopovým podhubím je výsledok príťažlivý, plný farieb a energie, po niekoľkých vypočutiach však stále pôsobí ako jazda po vytýčenej a bezpečnej trati.

Jay-Z je rapper s pomerne konzistentným spôsobom prejavu, narozdiel od cross-overových Linkin Park. Ich hudba je postavená na chémii, aká vznikne pri kombinovaní heavy metalu, resp. nu-metalu s hip-hopom, rapom, elektronikou atď. Z daného vyplýva, že večne experimentujúcim Linkin Park nerobilo problém, aby sa prispôsobili o chlp viac. Produkcia nahrávok spočívala skôr na ich pleciach - konkrétne zapracoval hlavne elektronický kúzelník a pianista Mike Shinoda a gitarista Brad Delson. Slávny Jay-Z skôr hosťoval a zaštítil projekt svojím menom. Výsledok kolíše tu na jednu (LP), tu na druhú (JZ) stranu. Ako vyplýva z dokumentárnej časti DVD, Jay-Z prišiel do štúdia k takmer hotovému dielu, ktoré sa podľa jeho pripomienok dotváralo už len kozmeticky. To hlavné, čím čierny rapper prispel, bola potrebná energetická injekcia do hudby Linkin Park. Pätica mladíkov z LP po predchádzajúcom enormnom úspechu hľadá východisko z nebezpečných plytčín, ku ktorým sa priplavili a manévrujú v ich blízkosti.

Neznamená to však, že by sa ľuďom nepáčilo to, čo robia, naopak – skladby z ich nového CD kraľujú v rebríčkoch amerických rádiostaníc i predajnosti. Akokoľvek znejú LP (a Jay-Z) divoko, ich hudba (bez ohľadu na žáner, kvalitu obsahu či osobné sympatie) sa radí skôr do súčasného stredného prúdu. Jeho koryto sa v poslednej dobe značne rozšírilo a pritúlilo mnohých umelcov, ktorí produkujú stále rovnako kvalitnú muziku s akou začínali kdesi na okraji, ale dnes už viac menej interpretujú svoje pôvodné nekompromisné postoje a udržiavajú ich povrchovú úpravu v žiarivom lesku. Výsledkom spolupráce je dvojdiskový CD/DVD komplet so šesticou (!) nahrávok. Na CD médiu sa nachádzajú v štúdiovej audio verzii a na DVD je zaznamenaný spoločný koncert umeleckého zoskupenia v špeciálnom „mash-up“ programe MTV, ktorému predchádza dokumentárna časť zo zákulisia a vzniku nahrávok v štúdiu.

Hodnotenie? Palec pravej ruky nemieri nahor ani nadol, päsť zostala v horizontálnej polohe – v obľúbenej palebnej pozícii čiernych gangstrov. CD/DVD Collision Course je kus dobre odvedenej a po každej stránke profesionálne dotiahnutej práce, ktorá poteší mnohých ľudí a umelcom prinesie zaslúžené „chechtáky“. Umelecký význam tohto dielka v dejinách je neutrálny. Skutočné napredovanie ustrnulo a udržať sa na tvorivej špici vyžaduje neustálu energiu na plávanie proti prúdu. Výsledok je skôr splývaním po prúde. Presvedčivejšia je interpretácia a nová forma, než upravený starý obsah. Sila tohto počinu ale môže spočívať v tom, že inšpiruje iných, ktorí posunú vývoj zase o krok vpred.

Vydavateľstvo: Warner Music

Žáner: Pop (mash-up)

Štýl: Nu-Metal, Hip-Hop, Rap, Elektronika