Dnes je 27. mája 2019, meniny má a zajtra

Jaromír Nohavica – Rodinné stříbro I. (Recenzia/DVD)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 25.09.2009

Dovolím si tvrdiť, že zatiaľ stále najaktívnejší a v mnohých smeroch jednoznačne najlepší česko-slovenský pesničkár Jaromír Nohavica sa rozhodol, že sa svojim fanúšikom pripomenie nielen hudobne .

Dovolím si tvrdiť, že zatiaľ stále najaktívnejší a v mnohých smeroch jednoznačne najlepší česko-slovenský pesničkár Jaromír Nohavica sa rozhodol, že sa svojim fanúšikom pripomenie nielen hudobne (pred letom vyšlo CD a DVD nazvané V Lucerně), ale aj trochu inou formou.

A aj keď DVD nosič v kariére Jaromíra Nohavicu v žiadnom prípade nie je tajomnou neznámou, to ktoré sa pred pár týždňami dostalo k jeho priaznivcom je predsa len trochu špecifické. Namiesto pesničiek, videoklipov, či záznamu koncertu sa majitelia Rodinného stříbra môžu tešiť na dva vynikajúce dokumenty Jiřího Vondráka, ktoré predstavujú Jaromíra Nohavicu z dvoch odlišných, a napokon predsa hudobných uhlov, ktoré by si priaznivci tohto speváka nemali nechať ujsť. Oba dokumenty majú zhruba po trištvrte hodiny a dovoľujú laickému divákovi a fanúšikovi nahliadnuť do umeleckého sveta Jaromíra Nohavicu.

V prvom dokumente, nazvanom Poprvé, aneb střípky ze života Jaromíra Nohavicu, predstavuje dokumentarista Jiří Vondrák Jaromíra Nohavicu prostredníctvom strihového dokumentu, ktorý obsahuje častokrát unikátne zábery z Nohavicovej minulosti. Či už ide o jeho prvé televízne vystúpenie v Divadielku pod vežou – televíznom programe Marie Rottrovej, ktoré napísal i niekoľko textov, kde sa predstavil s Vysockého skladbou Dialog u televize, či prvé Nohavicovo stretnutie s Karlom Krylom vo Viedni, ešte pred nežnou revolúciou v roku 1989. Dokument však obsahuje aj ukážky z príprav a samotného predstavenie tešínskeho divadla Tešínske nebe a mnoho ďalších momentov. Nemožno nespomenúť tiež spomínania hudobných režisérov a publicistov, či pesničkárových kolegov, ktorí si v dokumente spomínajú na prvé stretnutia s Nohavicom, či jeho prvé stretnutie s nahrávaním v rozhlase, alebo televízii. Dokument vynikajúco mapuje Nohavicov umelecký život, pričom v globále predstavuje jeho umeleckú všestrannosť a genialitu. To všetko je popretkávané ukážkami spevákových piesní. Vznik dokumentu sa datuje na rok 2004 a vznikol v Českej televízii Ostrava.

To isté televízne štúdio, ten istý režisér, ten istý spevák, ibaže o dva roky neskôr a ďalší rozmer Nohavicovej tvorby, to je druhý dokument nazvaný Jarek a Amadeus. Ide o unikátny dokument, ktorý zachytáva Jaromíra Nohavicu pri práci na preklade a prebásnení libreta opery Cosi Fan Tute od Mozarta, ktorú uviedla Opera Marovsko-slezkého Národného divadla v Ostrave. Dokument, ktorý vysvetľuje vznik samotného nápadu a hlavne postoja Jaromíra Nohavicu k prekladu i opere, jeho prístup k dielu a hlavne krok po kroku mapuje vznik neľahkého a netradičného projektu sa zaradil do kategórie dokumentov, ktorý mal veľký ohlas u publika, ale zaujal aj odbornú kritiku doma, aj v zahraničí a v priebehu jediného roka získal tri významné ocenenia na festivaloch v Čechách i v Poľsku, kde sa z Nohavicu už dávno stala žiadaná ikona. Rodinné striebro má vo svojom názve číslo jeden a ostáva tak teda veriť, že za ním ešte príde pokračovanie, pretože v prípade Jaromíra Nohavicu je určite čo mapovať.

Vydavateľstvo: Indies Happy Trails Records, 2009