Dnes je 07. júna 2020, meniny má a zajtra

Jane Monheit – Live at the Rainbow Room

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 02.07.2003

Tradícia populárnej hudby na pomedzí jazzu a klasiky má svoje korene hlboko v síce plytkej, zato však veľmi úrodnej pôde americkej popkultúry. Svojím spôsobom sa vždy jednalo o výkladnú skriňu toho najlepšieho čo bolo v tej ktorej dobe k dispozícii.
Jane Monheit – Live at the Rainbow Room

Tradícia populárnej hudby na pomedzí jazzu a klasiky má svoje korene hlboko v síce plytkej, zato však veľmi úrodnej pôde americkej popkultúry. Svojím spôsobom sa vždy jednalo o výkladnú skriňu toho najlepšieho čo bolo v tej ktorej dobe k dispozícii. Počnúc skladateľmi Georgeom Gershwinom a Irvingom Berlinom, čiernym kapelníkom a skladateľom Dukeom Ellingtonom a jeho produkciou v slávnom Cotton Clube, ďalej továrňou na sny zvanou Hollywood, ktorá vo svojich filmoch nikdy nešetrila na nákladnej a veľkolepo pôsobiacej hudobnej kulise, pokračujúc muzikálmi na Brodwayi až po okázalé predstavenia pre smotánku v hoteloch Las Vegas.

Najväčšie osobnosti – autori, interpreti, ale aj manageri – vytvorili z tejto tradície štýl, ktorého forma je daná a zakonzervovaná rokmi. Jej vývoj sa prakticky uzavrel a na speváčky ako Billie Holiday, Ella Fitzgerald alebo Barbara Streisand budú už pravidelne naväzovať ďalšie generácie mladých dám interpretujúcich technicky dokonalým a výrazovo dokonale naštudovaným spôsobom starú, ale nadčasovú hudbu, určenú pre ďalšie generácie poslucháčov, oblečených pre tieto vzácne chvíle do rób a smokingov. Vypočuť si veľké melódie podporené mnohočlenným symfonicko-jazzovým orchestrom je iste nevšedný zážitok s príchuťou exkluzivity. Presne tieto parametre spĺňa záznam koncertu z legendárnej manhattanskej sály Rainbow Room, kde sa v žiare bodových reflektorov predstavila Jane Monheit, majiteľka jedného z najpodmanivejších nových hlasov v tomto žánri. Sprevádzal ju pri tom 31 členný, prevažne sláčikový orchester pod vedením Alana Broadbenta, spolu s hviezdnou jazzovou rytmickou sekciou, ktorú tvorili kontrabasista Ron Carter a bubeník Kenny Washington, na klasickej gitare hral Rene Toledo a na tenorsaxofóne Joel Frahm.

Kompletný orchester produkoval tóny, rytmy a harmónie výlučne akusticky, čo spolu s hlasom mladej Jane, bohatým na emócie a rovnako tak aj na náležitý pátos, vytváralo počas večera premenlivé zvukové katedrály a obdivuhodné fatamorgány. Výkony sláčikového orchestra prezrádzali typické americké cítenie klasiky a pevnú ruku dirigenta, ktorý hráčov stmelil do emotívne jednoliateho a výrazovo veľmi pestrého celku. Janin školený hlas evokoval okrem vyššie spomenutých speváčok aj švédsku opernú divu Annu Mariu Von Otter. Medzi 20 skladieb na DVD sa, okrem celého obsahu Janinho tretieho a zatiaľ posledného albumu „In The Sun“, zmestili i ukážky z predošlých nosičov a dve doposiaľ nevydané piesne, vrátane pôsobivého duetu s jej bývalým učiteľom spevu, ktorým bol Peter Eldridge, jeden zo zakladateľov The New York Voices.

Repertoár sa skladal z pôvodných skladieb, ale najmä z nadčasových štandardov amerického a brazílskeho jazzu a popu. Zhrnuté a podtrhnuté, diváci majú k dispozícii takmer dvojhodinový koncert vychádzajúcej speváckej hviezdy obklopenej kvalitným tímom hudobníkov a spolupracovníkov, ktorí balia jej schopnosti a ambície do vysoko kvalitnej formy, potvrdzujúcej veľmi sľubnú perspektívu mladej umelkyne. Ale? Pred niekoľkými rokmi vydala v podobnom zvukovom a štýlovom duchu svoj album aj pesničkárka Joni Mitchell. Album Both Sides Now bol venovaný Mitchellovej dcére, ktorú v mladosti dala na adopciu a Joni tu spieva, ako by všetky skladby boli napísané jej vlastnou krvou. Mitchellovej úprimne precítená interpretácia a prirodzená autorita, za ktorou si stojí celým svojím umeleckým aj osobným životom, odhaľuje u technicky dokonalej, no predsa len trochu afektovanej Jane Monheit, že do úplnej speváckej zrelosti jej ešte čosi chýba. V tom lepšom prípade to bude ešte niekoľko rokov hľadania obsahu a posolstva jej interpretácie, v tom horšom možno aj pár nepredvídaných odrenín od života, ktoré, keď prekoná, jej k sebavedomiu pred mikrofónom pomôžu iste viac , než doterajšie decentné zásahy plastického chirurga.

Vydavateľstvo: Sony Jazz/Columbia, 2003

Celkový čas: 1:42

Zvuk: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1