Dnes je 16. júla 2019, meniny má a zajtra

Hana Zagorová – Málokdo ví

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 10.01.2011

Je možné napísať niečo nového, nevšedné o hviezde populárnej hudby, ktorá sa teší záujmu publika aj médií už viac ako 40 rokov?
Hana Zagorová – Málokdo ví

Je možné napísať niečo nového, nevšedné o hviezde populárnej hudby, ktorá sa teší záujmu publika aj médií už viac ako 40 rokov? Je ešte vôbec možné napísať niečo nové a nevšedné o Hane Zagorovej? Túto otázku si kládla novinárka Scarlett Wilková, keď jej Česká televízia navrhla, aby s Hanou Zagorovou, s ktorou sama v minulosti robila viacero rozhovorov pre MF Dnes, napísali celú knihu. Potom sa niekoľkokrát stretli, priateľsky sa rozprávali a zrazu to prirodzene vyplynulo. A tak vznikla táto kniha, ktorú by sme mohli nazvať ´správa o mojich rozhovoroch s Hanou Zagorovou´.

Správa o podivuhodnom živote plnom paradoxov a neuveriteľných náhod s priamo osudovým dosahom. Je prepchatá prítomnosťou výnimočne nadanej speváčky, citlivej poetky píšucej verše a piesňové texty, ktoré sa v jej podaní na javisku stávajú príbehmi, ktoré obecenstvo počúva doslova bez dychu, nápaditej moderátorky a scenáristky neustále hľadajúcej novú inšpiráciu a nové námety a formy, dokonalej profesionálky, ale aj osobnosti , ktorá sa súhrou okolností zapísala do novodobých dejín pádu totalitného režimu. Asi najviac je to však správa o nesmierne silnom a vnímavom človek, ktorý nekladie dôraz na vonkajšie atribúty slávy a ktorému opakovaná blízkosť smrti dala dar najcennejší - schopnosť radovať sa z každého prežitého okamihu, vcítiť sa do problémov a túžob druhých a byť pre nich stálicou, v ktorej aure sa pookrieva. Kniha tak veľmi prirodzenou a neokázalou formou búra mýtus o milom, bezstarostnom dievčati spievajúcom o dúhovej víle a maľovaných obrázkoch. Aj preto nesie príznačný podtitul Málokto vie. Čitateľ v knihe nájde aj odkazy Hane Zagorovej od spolupracovníkov a priateľov, bohatý fotografický obsah, reprodukcie dobových dokumentov vrátane protokolu z výsluchu ŠtB, DVD s výberom televíznych pesničiek Hany Zagorovej, jej vystúpenia a účinkovanie v programoch Šesť rán do klobúka, Dlhy Hany Zagorovej 4, záznam vystúpenia na festivale Sopoty 1984 a reláciu Keď nemôžem spať a ďalšie prekvapenia.

Je možné priniesť na trh niečo celkom nezvyčajné o speváčke, o ktorej vyšli knihy, boli nakrútené rozhovory, vytlačili sa desiatky rozhovorov, i (častokrát) vymyslených príbehov a ktorá sama vydala desiatky albumov? Je. Málokdo ví je jedinečná (v prvom rade) kniha,. Ktorá na ploche 96 strán prináša exkluzívny fotografický materiál a ľahkým perom do siedmych kapitol rozložený životný príbeh Hany Zagorovej. Autori tejto knihy sa však ani na moment nesnažili urobiť z toho výpravnú kroniku. Naopak, písmo je veľké, rozsah riadkov dosť široký, textu málo. Scarlett Wilkovej sa podaril malý zázrak, keď do relatívne malého priestoru dokázala veľmi pútavo a zároveň veľmi ľahko vtesnať najzákladnejšie momenty života Hany Zagorovej a navyše čitateľovi povedať hlavne to, čo “málokdo ví“. Ten príbeh je rozpísaný na necelých osemdesiatich stranách, podporený naozaj pestrou paletou fotografií . Zvyšok tvoria odkazy kolegov a hlavne absolútne presná diskografia hany Zagorovej. V zadnej časti knihy je v textovej forme úplne kompletná a veľmi prehľadná, prílohou knihy je však i brožúrka v tvare CD bookletu a tam je Zagorovej diskografia aj v takejto a farebnej podobe.

Súčasťou knihy je a štvorminútové mini CD, na ktorom nebohý Josef Vinklář recituje milostné básne Hany Zagorovej a priaznivci obrazu si bezpochyby prídu na voje pri zhruba 70. minútovom DVD, ktoré je naozaj zberateľskou raritou, najmä vďaka tomu, že prináša zostrih z niekdajšieho komunistického televízneho súťažného programu Šesť rán do klobúka, ďalej jedinečné dvadsať minútové vystúpenie v poľských Sopotoch a tiež tri vystúpenia v televíznom programe Dvaja z jedného mesta. Napriek tomu, že obraz je pôvodný, zvuk je veľmi dobrý.

Cena tejto knihy je dosť vysoká, ide však o kvalitný produkt. Avšak, keďže je cena taká, aká je (okolo 45€), odporučil by som aj vyčistenie archívneho obrazu predtým, než pôjde na DVD. Fanúšikovia Hany Zagorovej si to určite zaslúžia. Ako darček pre fanúšika je to úžasná rarita a veľmi hodnotné dielo. Kúpite aj v jednom z našich internetových obchodov, aj keď dodacia lehota je dlhšia. Objednať si knihu môžete aj priamo z Českej televízie. Ja som to urobil touto cestou, za tri dni som ju mal doma a to bolo pred Vianocami. Šokujúce je iba poštovné, ktoré celý nákup dosť predraží (56€). Ale na druhej strane, neľutujem ani cent a verím, že knižná edícia Legenda z Edice ČT a vydavateľstva Supraphon bude mať pokračovanie.

Vydavateľstvo: Česká televízia, Supraphon, 2010