Dnes je 22. októbra 2018, meniny má a zajtra

Freddie Mercury – The Great Pretender

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 19.08.2013

Máte pocit, že o kapele Queen viete už úplne všetko? Možno! Je tu však ešte niečo, čo obohatí každého, kto baží po informáciách najmä o frontmanovi kapely Queen Freddie Mercurym.
Freddie Mercury – The Great Pretender

Dokument The Great Pretenter vás zoberie na fascinujúcu cestu, ktorá mapuje hlavne jeho sólové aktivity a čiastočne i jeho súkromný život. K Freddiemu ako sólistovi sa v tomto hodinu a pol trvajúcom dokumente vyjadrujú kolegovia Brian May, Roger Taylor, spolupracovníci David Arnold, Tim Rice, Matt Lucas, fenomenálna diva Montserrat Caballé a mnohí ďalší. Ich spomienky sú popretkávané dobovými vystúpeniami, rozhovormi a klipmi s Freddiem.
Freddie Mercury - The Great Pretender

Freddie Mercury, či už ho spájame s kapelou Queen, alebo s jeho sólovou dráhou, ostane navždy jedinečnou osobnosťou, ktorá tvorila dejiny britského a v konečnom dôsledku i svetového rocku. Jedinečný fenomén, akého hudobný svet nájde raz za storočie. Jeho meno sa v prvom rade spája s kapelou Queen, no Freddie Mercury, to je i niekoľko sólových projektov a aktivít, ktoré mapuje práve tento dokument.

Dokument dáva nazrieť na vznik albumu Mr. Bad Guy, ktorý Freddie nahrával v roku 1985 v Mníchove. Fascinovala ho myšlienka odpútať sa na chvíľu od svojej domovskej kapely a nahrať niečo iné. Svojim spôsobom sa to podarilo, ale odklon od fascinujúceho rocku plného excentrických prvkov k akému ležérnejšiemu (až) popu neprijali fanúšikovia s veľkým nadšením.
Freddie Mercury - Living on My Own

Tento dokument poukazuje na vznik albumu, na to, ako k jeho tvorbe Freddie pristupoval s maximálnym nasadením a ako ho svojim spôsobom sklamalo číslo 159 v rebríčku predajnosti v Spojených štátoch amerických. Zaujímavé je, že silné emócie táto nahrávka vyvolala až po jeho smrti, keď sa v roku 1993 rozhodli No More Brothers pre remix skladby Living On My Own, ktorá síce slávila úspechy v tanečných kluboch, no fanúšikovia doslova protestovali za jej „sprznenie“ a zvyšných členov kapely atakovali listami o tom, ako to mohli dopustiť.
Freddie Mercury - Living On My Own

Mr. Bad Guy sa na tri roky stal jediným sólovým projektom Freddieho Mercuryho, ktorý ďalej pracoval s Queenom, no stále mal chuť na niečo nové. Na jednom z predstavení opery sa zamiloval do opernej divy Montserrat Caballé, z čoho následne vznikla fascinujúca spolupráca, ktorej sa tiež dosť podrobne venuje dokument The Great Pretender, pričom v ňom operná diva obšírne spomína na spoluprácu s rockovou ikonou (v bonusovej časti je následne kompletný rozhovor).

Čiastočne dáva dokument príležitosť nahliadnuť i do Freddieho súkromia. Bulvárny novinár spomína na to, ako sa po prvý raz objavili dohady o Freddieho chorobe a ako neskutočne sa vtedy predávali bulvárne plátky, ktoré o tom informovali. Dokument zasahuje až do posledných momentov, teda do dňa, kedy spevákov manažment oznámil informáciu o tom, že spevák trpí chorobou AIDS, ktorému na druhý deň po vyhlásení podľahol.
FREDDIE MERCURY: The Great Pretender

The Great Pretender nič neprikrášľuje, nesnaží sa z Freddieho robiť ani anjela, no ani sa nesnaží tváriť bulvárne. Je to jedinečný pohľad na život legendárnej ikony, ktorá odišla kraľovať do umeleckého neba príliš predčasne. Doplnené o dobové rozhovory a klipy. Vtiahne to nielen fanúšiak Mercuryho. Bonusový materiál hovorí najmä o legendárnom projekte Barcelona, ktorým sa Mercurymu podarilo spojiť po prvý raz výrazne svet komerčného umenia a klasiky. Dohromady skvelých 107 minút.
Freddie Mercury, Montserrat Caballé - Barcelona

Obraz je výborný, myslím, že aj väčšina dobového materiálu bola digitálne upravená. Zvuk je iba stereo. Žiaľ, čeština, slovenčina, ruština, či poľština, ale dokonca ani nemčina zjavne ešte nepatria medzi jazyky, ktorým by tvorcovia venovali pozornosť. Titulky sú iba anglické, španielske a francúzske, čo je obrovská škoda. Pretože hoci sa disk s dokumentom (DVD i Blu ray) na náš trh dovážajú, vzhľadom k tomu, že ide o faktický dokument, zrejme to odradí tých, ktorí neovládajú žiadny z uvedených jazykov.

Linky: FREDDIE MERCURY