Dnes je 23. januára 2019, meniny má a zajtra

Elixír života

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.03.2010

Osvedčený autorský tím Gabriela Osvaldová a Ondřej Soukup stvárnil príbeh zázračného Dr. Maxa Wolfa, s Luciou Bílou v hlavnej úlohe.
Elixír života

Obsah muzikálu: O duši „zázračného lekára“, o silách čistých i nečistých... Dej sa odohráva na Nebi, v Pekle a na Zemi, v Čechách, v Rakúsku a v Amerike, v dobách dekadencie a prohibície, v Hollywoode a v Kremli, na jeho obhajobu vystupujú bývalí pacienti - herci, spisovatelia, politici a gangstri tých absolútne najslávnejších mien, v príbehu nechýba láska, zrada a detektívna zápletka. To všetko autor libreta Jefim Fištejn vyťažil zo skutočného života Dr. Maxa Wolfa.

Osvedčený autorský tím Gabriela Osvaldová a Ondřej Soukup pretavil príbeh do pôsobivých piesňových textov a nápaditej hudby zahŕňajúcej najrôznejšie dobové štýlové a etnické prvky, od šansónu, kabaretu a soulu, až po klezmerovskú hudbu. A neskrotná fantázia režiséra Jozefa Bednárika urobila z predstavenia vskutku famózne predstavenie.

Hodnotenie muzikálu: Uvedenie Elixíru života sprevádzal mierny škandál na českej muzikálovej scéne. Média kritizovali autorov a účinkujúcich, že sa nechali uplatiť veľkou farmaceutickou spoločnosťou a dva a pol hodinové predstavenie je vlastne veľkou reklamou na nimi vyrábaný liek. Elixír života som videl vlastne až teraz, teda po jeho stiahnutí z programu pražského Divadla TaFantastika a na DVD a liek sa tam skutočne spomína. Či je reálny, po tom som nikdy nepátral. Je mi to v podstate ukradnuté. Som divák a chcem sa baviť a na to mi dáva Elixír života dostatok priestoru. Aj keď viac mi toto predstavenie pripomína kabaret s pesničkami, ako muzikál. Je tu v podstate nečakane veľa hovoreného slova, ktoré síce posúva dej dopredu, no zároveň uberá diváka o to, kvôli čomu na muzikál ide. O pesničky...

Avšak na rozdiel od muzikálu Láska je láska, ktorý vychádza s Elixírom života v jednom balení, táto produkcia je plná nových pesničiek, takže divák si užije poriadnu porciu hereckých výkonov, v ktorých exceluje samozrejme Lucie Bílá. Soukupovi a Osvaldovej (v spojení s Bílou) sa navyše podarilo vyprodukovať hneď dva hity (Papouch, Nebyli jsme jablko), čo na muzikál nie je málo.

Keď som krátko po premiére Elixíru života počúval CD s pesničkami z muzikálu, mal som divný pocit. Pocit akéhosi chladu, možno miernej zbytočnosti, niečoho, čo je urobené nasilu. Našťastie, vzhliadnutie na DVD ma presvedčilo, že ide o veľmi ucelený a dobre vymyslený projekt, ktorý navyše istá a jedinečná ruka režiséra Jožka Bednárika (s Bílou robil na muzikáloch Drakula a Johanka z Arku), priviedli toto dielo k dokonalosti.

Napriek tomu, že miestami ide o dosť ukričaný príbeh (Václav „Noid“ Bárta je v podstate dosť veľký hromotĺk), v konečnom dôsledku je to ale veľmi farebný a silný príbeh. Možno mu chýbajú silné melódie, ale má silný príbeh. Vždy som v divadle TaFantistika obdivoval, ako na tak malom priestore dokážu pripraviť tak veľké diela a Elixír života k nim bezpochyby patrí. Práve teraz na DVD silný príbeh, ktorý vás strhne do víru diania, predstaví vám krásnu Merilyn Monroe, čerta, anjela i Boha, ale hlavne fantastickú Lucku Bílú, ktorá tu v dvojúlohe Heleny a Edity predvádza nielen svoje spevácke umenie, ale aj herecké schopnosti.

Hodnotenie DVD: Tu možno iba zopakovať to, čo som spomínal včera pri diele Láska je láska: Dva v jednom, presne také je balenie tohto produktu. Spoločnosť Bon Art Music vydáva v jednom balení na DVD muzikály Láska je láska a Elixír života. Produkt vychádza v kartónovom obale a okrem dvoch nosičov je doplnený aj o booklet so základnými informáciami o jednotlivých muzikáloch. Príjemným prekvapením je veľmi kvalitný obraz vo formáte 16:9, na škodu je zvuk rozmixovaný do formátu 2.0 Dolby Digital (takáto projekcia si 5.0 priam žiada), ale pri dobrom nastavení je aj zvuk veľmi dobrý. Bohužiaľ, v ponuke žiadneho zo slovenských internetových obchodov som DVD nenašiel, skúste objednať priamo z Čiech, adresu nájdete nižšie. Poštovné bude asi vyššie, ale oplatí sa.

Vydavateľstvo: Bon Art Music, 2010