Dnes je 23. októbra 2018, meniny má a zajtra

Dire Straits - Sultans Of Swing: The Very Best Of Dire Straits

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 10.03.2005

Dire Straits patrili v osemdesiatych rokoch k tomu najzaujímavejšiemu, čo v svojej klasickej línii mohla poskytnúť rocková hudba tejto dekády.

Dire Straits patrili v osemdesiatych rokoch k tomu najzaujímavejšiemu, čo v svojej klasickej línii mohla poskytnúť rocková hudba tejto dekády. A nebola to iba novátorská gitarová hra Marka Knopflera a jeho hlboký, nalomený hlas, ktoré si podmanili poslucháčov na celom svete. Huba Dire Straits, akokoľvek dobre bola zahraná, bola predovšetkým koncentrátom silných emócií, ktoré sa neštylizovali do neprirodzenej, módnej podoby, ale neoslabené dokázali prežiť roky uplynulé od ich vzniku, a fungujú, takmer rovnako intenzívne, až dodnes. Dokazuje to výber šestnástich najväčších hitov skupiny sústredených na DVD vo forme videoklipov a štyroch koncertných záznamov.

Okrem spomienok na dobové stvárnenie Knopflerovej hudby prináša toto médium aj prierez naprieč celou kariérou skupiny. Hudba Dire Straits sa tu, ako v zrýchlenom filme, mení, vyvíja a nadobúda majestátne rozmery. Z pôvodných začiatkov, kedy Dire Straits ako svieža gitarová kapela brázdila stovky britských klubov (Sultans Of Swing, 1978), cez vrcholné obdobie nabité invenčnými kompozíciami, ktoré vstúpili do zlatého fondu rockovej hudby (Brothers In Arms, 1985), až po záverečné, upokojené a vyvážené štádium skupiny (koncertné záznamy z dokumentu On The Night, 1993).

Bonusom na disku je audio stopa s rozhovorom, v ktorom si Knopfler spomína na súvislosti okolo vzniku jednotlivých skladieb prezentovaných na DVD. Motiváciou pre vznik kompozície Love Over Gold bolo nástenné graffiti s nápisom „láska nad zlato“, ktoré Markovi utkvelo v hlave pri prechádzke v Deptforde, štvrti určenej na demoláciu. Ďalšou inšpiráciou bola istá Knopflerova známa, ktorá podľa neho bola „neustále na pol metra od nejakej nehody. Žila jednoducho na hrane. Bolo pravdepodobnejšie, že dverami sa prebúra, než že nimi normálne vojde.“ Škoda, že Mark Knopfler sa nechopil tejto príležitosti tak, ako kolega Peter Gabriel, ktorý pôvodné zvukové stopy k svojim videoklipom nechal na DVD Play, The Videos, (Warner 2004) remixovať do šesťkanálovej podoby. Vypočuť si také lahôdky ako Private Investigations, Brothers In Arms či Local Hero-Wild Theme v priestorovom zvuku by bol iste zaujímavý zážitok, ktorý by posunul doterajšie vnímanie Knopflerovej hudby o stupienok vyššie. I pôvodná stereo verzia však poskytuje kvalitný zvuk, pričom obsah hudby do novej úrovne posúva jej obrazové spracovanie.

Samotné videoklipy sú pestrou zmesou rôznych foriem, silných, ale aj menej trvanlivých nápadov. Najslabším ohnivkom sú výtvarné a umelecké ambície režisérov, ktoré usmernili tok obrázkov ku skladbám ako Romeo And Juliet alebo Tunnel Of Love trochu mimo toku hudby. Čas ukázal, že podobná štylizácia hudbe Dire Straits príliš neposlúžila a lepšie sa osvedčila trocha humoru a nadhľadu, ktorú uplatnili v ďalších skladbách (Calling Elvis, Heavy Fuel). To podstatné je a zostáva hudba, videoklipy by sa ju nemali snažiť „prečúrať“, ale skôr jej s porozumením poslúžiť a ukázať ju v novom uhle.

Skupina Dire Straits sa síce rozpadla už pred viac než desiatimi rokmi, Mark Knopfler ale funguje ďalej. Jeho hudba sa vyvíja smerom do vnútra. Dnes už od nej nemožno očakávať veľkolepé fresky plné silných a zapamätateľných melódií, ale pozornosť poslucháča bude zasýtená dostatkom silných vnemov a informácií, pokiaľ bude ochotný vychutnať si v nej jemné detaily a rozlišovať medzi nuansami. Knopfler patrí k umelcom, ktorí presvedčili vlastným štýlom hneď na začiatku a držia si ho – i keď v rokmi modifikovanej podobe – až dokiaľ budú ochotní prichádzať s vlastnou kožou na trh.

Vydavateľstvo: Universal, 2004

Žáner: Rock

Štýl: Adult Rock, Songwriter, Pop, Counry, Instrumental