Dnes je 24. apríla 2019, meniny má a zajtra

Daniel Landa – Večer s písní Karla Kryla pro český národ

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 27.05.2005

Zaprisahaný vlastenec Daniel Landa sa pustil do kontroverznej záležitosti, keď sa rozhodol oživiť skladby otca českých pesničkárov Karla Kryla.

Zaprisahaný vlastenec Daniel Landa sa pustil do kontroverznej záležitosti, keď sa rozhodol oživiť skladby otca českých pesničkárov Karla Kryla. Z pompézneho DVD vyžaruje nielen pátos, civilnosť a úprimnosť, ale aj typický „landovský“ energický, miestami priam agresívny chválospev za vlasť, lásku, dobro a priateľstvo. Viem si živo predstaviť, ako takto zorganizovaná liturgická party poriadne zalomcovala žlčou tých, ktorí nie a nie prísť Landovi na chuť. Veď si len predstavte tú atmosféru - sviatočné slová prizvaných farárov (medzi inými Václav Malý), čítanie z Nového zákona a iných biblických zvestí, stiesnene smútočná nálada v sále baziliky, nesmrteľné songy Karla Kryla a k tomu rebel - nedávno ešte hlasne sa hlásiaci k ultra-pravicovým extrémistom. To je protiklad ako vyšitý. Napriek tomu, alebo práve preto, pôsobí Landa počas jedinečného neopakovateľného večera s Krylovými nádherami veľmi sympaticky a zomknuto.

Kým v Žalme 71 dáva až príliš okato najavo, že ako spevák zďaleka nedosahuje Krylove vokálne kvality (málo intonuje a evidentne tápa v tme pri hľadaní podstaty, takže v podstate len tlačí na pílu), geniálny western song s hlbokými presahmi Karavana mraků sa mu vydarila výnimočne a patrí k tomu najlepšiemu, čo Daniel v inkriminovaný večer predniesol. Rovnako pozitívne je aj zaradenie jednej z najkrajších Krylových pesničiek Lilie, tu by však možno pomohol vhodnejší aranžmán. Inak, nezaškodil by aj väčší náhľad do Krylového repertoáru. Ktovie, na základe akého kľúča sa rozhodoval pre vybrané piesne. Viac by mu možno sedeli Plaváček alebo Hlas. Ale to možno nabudúce. Na strane druhej, prespievaním Morituri te salutant vznikol hit , ktorý počúvame z rádií, nájdeme ho v jukeboxoch, koluje po internete. Stal sa šlágrom, ktorý chytí za srdiečko, a tak sa vlastne po dlhšej dobe vracia k širokému publiku.

Poklona Krylovi a jeho comeback by sa mal ceniť. Ale len zdanlivo. DVD (a aj rovnomenné CD) síce nesie autorovo meno, avšak pre poslucháčov, ktorí poznajú pieseň len z rádia a MP3, nie je autorstvo pesničky jasné. Mladá generácia totiž už pesničkára Kryla nepozná. A tak sa vkráda podozrenie – nejde tu o krádež pôsobivého materiálu umne prispôsobeného Landovým poslucháčom? Odpoveď je NIE! Aj keď Landova minulosť „holej hlavy“ a jeho pôsobenie v menej tolerantných kapelách to evokuje, neodškriepiteľným faktom zostáva (a to musia uznať aj neprajníci), že v Landovej interpretácii niet ani náznak vypočítavosti. Tu niet ani štipky nádychu zviditeľnenia sa cudzou tvorbou. Landa je skutočne Krylom fascinovaný, do spevu dáva celé srdce a miestami spieva snáď s väčším zaujatím než niektoré svoje vlastné skladby. Na DVD je to nezameniteľne poznať. Kto by však čakal nejaký zásadný prelom v nových aranžmánoch, bude až na pár výnimiek sklamaný.

Pochopiteľne v prostredí Baziliky Minor sv. Petra a Pavla na Vyšehrade, kde sa večer odohral, sa len ťažko mohli objaviť elektrické gitary a hrmotné bicie, ako ich poznáme zo živého albumu Vltava Tour, prítomnosť Speváckeho zboru a Komorného orchestra z Konzervatória Jana Deyla v Prahe sa ale javí za zbytočné, keďže nijako zásadne jednotlivé piesne neobohatili. Akoby ste chceli osoliť sladký koláč. Hlavné slovo má teda akustická gitara, ktorá sa viac menej verne drží pôvodných aranžmánov, ako ich hrával sám Kryl. V tomto smere si myslím, že sa dalo urobiť oveľa viac. Výber prostredia bol bezchybný, rovnako celá atmosféra okolo, ale originálne návleky jednotlivých skladieb by vykúzlili úplne iný celkový dojem.

V prípade Landu, za veľké plus treba považovať aj to, že si dával úctivý pozor na texty, jeho tradičné skomoleniny, nahrádzanie a obmieňanie slov by tu pôsobili ako chaos po atómovom výbuchu (pre istotu to mal všetko čierne na bielom pred sebou). Aby som však vyhovel Landovi a jeho prosbe „Zdravím a byl bych rád, kdyby z tohoto DVD zaznělo to, co tam je, a ne to, co tam není!“, na záver poviem len toľko, že Večer s písní Karla Kryla je počinom rozhodne zaujímavým, prínosným, a čo sa týka samotného DVD, vysoko kvalitným (priestorové formáty DD 5.1 a DTS poskytujú fakt unikátny zážitok).

Aby som nezabudol na bonusy – koncertný klip Karavana mraků v obraze formátu 4:3, 17 minútový rozhovor s Danom o politike, Bohovi a Krylovi a napokon trištvrtehodinový dokument z príprav, kde môžete sledovať Landu, skúšajúceho so zborom či hudobníkmi. C´est la vie.

Vydavateľstvo: Sony Music

Celkový čas: 77 min

1. Pasážová revolta