Dnes je 16. augusta 2018, meniny má a zajtra

Crosby, Stills & Nash – Daylight Again

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 04.10.2004

Kto si pamätá hity skupiny Byrds ako napríklad Mr. Tambourine Man, tomu sa možno z pamäti vynorí aj chlapčenská tvár Davida Crosbyho, ktorej málokedy chýbal úsmev a iskra v očiach.
Crosby, Stills & Nash – Daylight Again

Kto si pamätá hity skupiny Byrds ako napríklad Mr. Tambourine Man, tomu sa možno z pamäti vynorí aj chlapčenská tvár Davida Crosbyho, ktorej málokedy chýbal úsmev a iskra v očiach. Crosbyho z neskoršieho obdobia poznáme skôr ako korpulentného vietnamského veterána s vysokým čelom, dekou na chrbát a mrožími fúzmi. Tieto atribúty sa zjavia aj na obrazovke, ale človek si nie je istý, či náhodou nesleduje voskovú figurínu kedysi známej osobnosti.

Crosby sa zo svojej kamennej letargie, zapríčinenej chronickými depresiami, očividne preberá až v polovici koncertu, keď ho publikum odmení frenetickým potleskom za jeho skladbu Treetop Flyer. Komu by sa zdalo, že medzičasom David Crosby nejako výraznejšie zoštíhlel, tomu by pre orientáciu mala slúžiť informácia , že i keď DVD vyšlo v tomto roku, záznam z koncertu, ktorý prináša, bol realizovaný už pred neuveriteľnými 21 rokmi. Vzhľadom k nadčasovosti hudby CS&N tento údaj nie je až tak podstatný, pretože pamätníkom ešte nestihol vyšumieť z hláv ani ich omnoho starší album Déja-Vu (CSN&Y).

V šesťdesiatych rokoch vzniklo toto trio ako superskupina zložená z troch známych osobností: David Crosby ako ex-Byrds, Graham Nash ex-Hollies a Stephen Stills ex-Buffalo, ktoré príležitostne dopĺňal ďalší, možno najcharizmatickejší pesničkár zoskupenia, Neil Young. Po odpichovom úvode koncertu, ktorý bol venovaný hlavne novším skladbám z aktuálneho CD Dark Star sa trio vrátilo k svojej pôvodnej tvári známej napríklad z Woodstocku, kedy ich priezračným trojhlasým harmóniám zabezpečovali hudobný podklad iba akustické gitary. Dnes sa tomu hovorí unplugged, kedysi to bol folk, ale CS&N nezapadali celkom ani do jednej z týchto kategórií. Ich kompozičná aj interpretačná muzikalita presahovala bežné folkové parametre a originalitou sa vyčleňovali aj z pravidiel neskôr stanovených teenagerskou MTV.

Po spomienke na začiatky nasledovala čarovná úprava pesničky beatlesáckeho Bieleho dvojalbumu – Blackbird – ktorú trojica odspievala iba so sporým, ale efektným doprovodom Stillsovej akustickej gitary. Na inom mieste, v skladbe Cathedral najzručnejší inštrumentalista tria predvádza v medzihrách na akustickej gitare s otvoreným ladením svoje triky, budiace dojem virtuozity. Stills si vo všeobecnosti uchoval najlepšiu muzikantskú formu a, oproti zamrznutému Crosbymu a neprebudenému hippie Neshovi, ktorý zase niekedy pôsobil dojmom nedávneho odviazania z reťaze, si uchoval aj triezvy pohľad na okolitú realitu.

Za koncertný výkon však treba pochváliť aj kapelu, ktorú tak trochu nezaslúžene počas väčšiny koncertu neodhalili svetlá reflektorov. Dvoje sád bicích a perkusií + nenápadne nápaditá basgitara posúvali dej vpred a klávesové nástroje dofarbovali harmónie vokálov so soulovou nástojčivosťou. Kapela sa na dvoch akordoch dokázala rozbehnúť do rozsiahlych poloimprovizaných medzihier s neočakávaným rytmickým ťahom.

Čaro CS&N spočíva do istej miery aj v takom paradoxe, že ich zdanlivo veľkolepé kompozície sú vo svojej forme jednoduché, no aby sa ich veže vzniesli do oblakov, treba im dodať život. A ako vidno, to sa trojici týchto mušketierov darí aj po dvadsiatich rokoch.

Vydavateľstvo: Rhino/Warner Music Vision 2004

Žáner: Folk-Rock (Rock, Folk, Pop, Soul, Fusion)

Celkový čas: cca 107 min.