Dnes je 13. júla 2020, meniny má a zajtra

Cars – The Cars Live

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 03.07.2003

Na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov bola aktuálnym hudobným trendom nová vlna. K najznámejším skupinám vychádzajúcim z tohto štýlu sa, vďaka množstvu výrazných hitov, radila formácia Blondie, a vysokej reputácii v odborných kruhoch sa teš
Cars – The Cars Live

Na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov bola aktuálnym hudobným trendom nová vlna. K najznámejším skupinám vychádzajúcim z tohto štýlu sa, vďaka množstvu výrazných hitov, radila formácia Blondie, a vysokej reputácii v odborných kruhoch sa tešili zase Talking Heads. Málokto si však dnes ešte spomenie na skupinu Cars, hoci, merané počtom predaných platní, patrili práve jej členovia k najúspešnejším americkým hudobníkom novovlnnej éry.

Po sérii úspešných videoklipov uvedených v polovici osemdesiatych rokov vo vysielaní čerstvo založenej MTV sa však ich sláva nenápadne rozplynula. Čím to bolo nevedno, ale pravdepodobne by sa aj v ich prípade dalo aplikovať porekadlo „čím vzišiel, tým aj pošiel“. Hovorí sa, že nová vlna bola akousi sofistikovanejšou nadstavbou punku, ale k popu inklinujúci pesničkový rock skupiny Cars nemal s punkerskou revoltou nič spoločného. Ich hudba nebola nijako zvlášť novátorská ani avantgardná. Na rozdiel od mnohých kolegov siahajúcich po inšpiráciu aj do iných druhov umenia, Cars sa orientovali striktne na hudbu. Dal by sa u nich vystopovať vplyv Roxy Music, Davida Bowieho a Velvet Underground. Obidvaja sóloví speváci, gitarista Rick Ocasek, nápadný večnými slnečnými okuliarami a chudou „konskou“ tvárou, ako aj blonďatý basgitarista Ben Orr, mali svoj hlasový prejav poznačený častým počúvaním Lou Reeda, a nástojčivá, neochabujúca rytmika zas pripomínala berlínske obdobie Iggyho Popa. Jednotlivé inštrumentálne výkony neboli silnou, ale ani slabou stránkou kapely.

Všetko bolo podriadené hlavne komunikatívnosti ich jednoduchých, nie však triviálnych pesničiek. Na DVD sa nachádza záznam 11 skladieb z koncertu uskutočneného v štúdiu nemeckého Rádio Bremen, ktorý sa odohral roku 1979, počas jediného turné skupiny po Európe. Technická kvalita nahrávky je aj po masteringu mierne poznamenaná relatívnou nedokonalosťou vtedajšej záznamovej techniky, čo však na dobrej atmosfére koncertu nič nemení. Dokonca možno povedať, že Cars tu znejú prirodzenejšie a lepšie ako na ich štúdiových nahrávkach, z ktorých audio ukážky sú tiež k dispozícii priamo na tomto disku.

Ako bonus je tu zaradený aj rozhovor s členmi skupiny, ktorí sa v ňom spätne pozerajú na obdobie svojej, vcelku úspešnej kariéry. Škoda len, že menu neobsahuje aj voliteľné titulky, ktoré by, hoci v angličtine, iste viac priblížili obsah textov pesničiek, ale hlavne interview, prvé po viac než dekáde odmlky. Na skupinu Cars sa v súčasnosti možno pozerať s jemnou iróniou, ktorú mimo kontextu doby budia všetky ich módne doplnky, podivné nástroje, účesy a samozrejme aj hudobný štýl. Cars aspoň tu, v Európe, nepatria medzi skupiny, ktoré aj po rokoch stále dookola omieľajú rôzne retroaktívne médiá. Možno aj preto sme si od ich hudby odvykli a väčšina z nás ju ani nemá spojenú s osobnými zážitkami z minulosti. Cars sú však dokonalým odtlačkom svojej doby, svedectvom o určitom vývojovom štádiu rockovej hudby a zároveň milým osviežením na ceste k stále novým horizontom. Možno že nás na tejto ceste neminie ani doba, kedy po módnych návratoch k obdobiu hippies príde na rad aj retro v duchu New Wave.

Vydavateľstvo: Warner / Rhino 2003 (1979)

Celkový čas: 93 min.

Obraz: NTSC 4:3