Dnes je 23. októbra 2018, meniny má a zajtra

Carmen - dokonalý zážitok s Luckou Bílou

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 06.12.2013

Exkluzívny filmový záznam (pre Blu ray aj v 3D verzii) mimoriadne úspešného muzikálu Carmen, ktorý vo svetovej premiére uviedlo pražské Hudobné divadlo Karlín.

Exkluzívny filmový záznam (pre Blu ray aj v 3D verzii) mimoriadne úspešného muzikálu Carmen, ktorý vo svetovej premiére uviedlo pražské Hudobné divadlo Karlín. Predstavenie malo viac než 300 úplne vypredaných repríz a potlesk postojačky každý večer. Klasický príbeh lásky, vášne a zrady, voľne inšpirovaný Bizetova operou. Výpravná šou v broadwayskom štýle so strhujúcou hudbou slávneho amerického skladateľa Franka Wildhorna. Nezabudnuteľné melódie a spevácke výkony, veľký orchester, efektné scéna a kostýmy, artisti, cirkusové čísla, pútavá choreografia. V hlavnej úlohe osudovej Carmen žiari hviezda českej pop music Lucie Bílá. Pôsobivé filmové poňatie a spracovanie záznamu prináša nový zážitok všetkým divákom bez ohľadu na to, či muzikálu už aplaudovali v divadle alebo ho doteraz nevideli.
NASA zábery z galaxie R438

Búrlivý príbeh lásky, v ktorom do osudu nevinnej dvojice vstúpi cigánka Carmen, ktorá očarí policajta Riveru práve v deň jeho zásnub s nevinnou Katarínou. Láska vzplanie na nesprávnych stranách a je tak vášnivá, že so sebou prináša obete. Zamilovaný trojuholník tak musí bojovať nielen s pobláznenými citmi, ale aj nebezpečenstvom, ktoré im osud priniesol do cesty. Strašne rád by som to vyrozprával celé, ale nemôžem, pretože, zvlášť, ak ste toto divadelné predstavenie nevideli, prišli by ste o zážitok. A nie len o taký nejaký zážitok.

Záznam jedného z najsilnejších muzikálov uvádzaných v Prahe je nezabudnuteľným zážitkom, ktorý režisér F. A. Brabec vďaka svojmu vnímaniu umenia priviedol k dokonalosti. Ale po poriadku. Vynikajúci, aj keď vcelku predvídateľný príbeh. Famózne herecké i spevácke výkony. Lucie Bílá v tomto predstavení naozaj vyniká, úloha cigánky Carmen jej bola podľa mňa šitá na telo, je tu za najväčšiu hviezdu a pritom je tak geniálne tvarovateľná, že napriek hlavnej úlohe, neprevyšuje nad ostatnými a dokonale „zapadá do kolektívu“.

Obrovským prekvapením pre mňa bola Dasha v úlohe Kataríny. Nevidel som Dashu ešte v tak veľkej úlohe a naozaj skladám klobúk pred jej výkonom. Veľmi príjemné je, že v predstavení sa predstavuje iba pár známych mien a naozaj hutný zvyšok hercov je (aspoň pre mňa) úplne neznámy. Pritom som tam nenašiel nikoho, kto by mi nesedel, alebo komu by som jeho výkon neveril. O speváckych výkonoch hádam nebudem ani hovoriť. Hlboko sa skláňam. Fakt boli miesta, kedy som sa pristihol, že na to pozerám s otvorenými ústami.

Ešte väčšiu veľkoleposť záznamu dodal svojim spracovaním F. A. Brabec. Nejde ani tak o to, že si to divák môže aj doma pozrieť v 3D, to je vec, ktorú b som možno aj kľudne oželel, aj keď uznávam, že to priestorové vnímanie ešte viac priblížilo atmosféru divadla a o to Brabcovi zrejme išlo. Brabec však tieto kultúrne záležitosti vníma veľmi citlivo a s absolútnou trpezlivosťou sa hrá so zábermi kamery a strihom a vďaka tomu je z Carmen dokonalý zážitok. Presne cielené prestrihy, presne mierené efekty, nič preplácané, Brabec presne vedel, akým efektom a v ktorej chvíli najlepšie zapôsobiť na diváka a podarilo sa mu to viac než na výbornú. Jeho záznam muzikálovej Carmen je nepochybne najlepším záznamom muzikálu v Čechách a na Slovensku a bez mihnutia oka tvrdím, že je to zázname svetových parametrov.

Záznam muzikálu Carmen sa začiatkom roka premietal v českých kinách. A hoci je v záverečných titulkoch uvedený aj slovenský distribútor, z pre mňa nepochopiteľných príčin sa film do slovenských kín nikdy nedostal. O to viac sa teším, že Magic Box prichádza s DVD a Blu ray aj na Slovensko, pretože som sa bál, že autorské práva by distribúciu na Slovensku mohli nejakým spôsobom ohroziť. Film je však našťastie tu, zadovážiť si ho možno na DVD a Blu ray, pričom na Blu ray je uvádzaný vo verzii 2D i 3D. Po technickej stránke nemám k 3D žiadne výhrady, obraz je excelentný a rovnako tak zvuk, ktorý je síce iba vo formáte 5.1.

Ak to preženiete dobrou sústavou, je to obrovský zážitok, keď som to na skúšku pustil iba cez stereo priamo v telke, bolo to mierne „udupané“ a ten rozdiel bol cítiť. Pribalené sú aj české titulky pre nepočujúcich a tiež anglické titulky, ktoré si vychutnajú muzikáloví nadšenci vo svete, pričom si viem veľmi dobre predstaviť, ako sa tento titul predáva napríklad v špecializovanom londýnskom obchode Dress Circle, kde fanúšikom muzikálu dokážu splniť hádam každé prianie (mám vyskúšané?). K filmu je pribalené iba trailer, tiež v oboch formátoch, žiaľ, žiadne bonusy navyše. V tomto prípade mi to je dosť ľúto, pretože minimálne pohľad do zákulisia by pri takomto projekte bol nesporne zaujímavý.

Réžia: F. A. Brabec
Hrajú: Lucie Bílá, Peter Strenáčik, Václav Noid Bárta, Pavla Břínková, Jiří Korn, Lukáš Kumpricht

Distribuuje: Magic Box, 2013