Dnes je 27. januára 2021, meniny má a zajtra

Bob Marley – Legend

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 05.11.2003

Hudba reggae má viacero legendárnych predstaviteľov. Nie všetci znalci považujú za toho najreprezentatívnejšieho práve Boba Marleya, bez pochýb je to však práve jeho meno, ktoré sa najznámejším a komerčne najúspešnejším symbolom žánru.
Bob Marley – Legend

Hudba reggae má viacero legendárnych predstaviteľov. Nie všetci znalci považujú za toho najreprezentatívnejšieho práve Boba Marleya, bez pochýb je to však práve jeho meno, ktoré sa najznámejším a komerčne najúspešnejším symbolom žánru. Bob Marley sa narodil sa začiatkom roku 1945. Jeho hudobná kariéra sa v lokálnom merítku, začala už v prvej polovici šesťdesiatych rokov, kedy on a jeho priatelia Peter Tosh, Bunny Livingstone, Junior Braithwaite, Beverly Kelso a Cherry Smith založili vokálnu skupinu Teenagers ako základ neskorších Wailers. Počas svojho života vydal Bob Marley okolo 20 platní, no po jeho smrti vyšlo každoročne niekoľko ďalších titulov so spomienkami na tvorbutohto jamajského národného hrdinu a svetového misionára hudby a životného štýlu reggae.

Pod názvom Legend vyšiel jeho hudobne-dokumentárny portrét po prvý krát už roku 1991, vtedy ešte ako 52 minútové VHS. Aktuálne DVD Legend je vlastne rozšíreným vydaním pôvodného materiálu, ku ktorému naviac pribudol 85 minútový dokument Time Will Tell z roku 1992, takže na DVD sa nachádza vyše dvoch hodín materiálu. Ten sa skladá z videoklipov, rozhovorov s hlavným protagonistom, záznamov rôznych koncertných vystúpení, dokumentárnych backstage záznamov, ale aj z materiálov ilustrujúcich pomery na Jamajke. (Menu DVD umožňuje voľbu medzi sledovaním celého dokumentu, alebo iba jeho hudobnej časti.) Život v tejto slnečnej krajine je na jednej strane plný pohody, vzájomnej komunikácie, športu (Marley preferoval fotbal, aj keď sám v technike hry nijako nevynikal), detských hier a voňavého dymu, na ktorého obláčikoch stúpali mladí aj starí rastamani k svojim bájnym kráľom a božstvám. Na druhej strane je sú tu v dokumentárnej skratke zachytené aj ozbrojené nepokoje, sociálne kontrasty spôsobené korupciou a snaha ľudí vymaniť sa z tohto bludného kruhu.

Bob Marley nebol žiadnou nedotknuteľnou ikonou, ale bežným človekom, akých žili na Jamajke tisíce. Syn čiernej matky a bieleho otca, ktorého nikdy nepoznal, sám bol otcom mnohých detí, ktoré nikdy nevidel a predsa na tom nebolo, na miestne pomery, nič neobvyklé, čo by malo byť považované za „narušenie rovnováhy s prírodou a jej zákonmi“. Marley na DVD rozpráva príbeh svojho života vlastnými slovami. Nedokázal sa zmieriť s tým, ako miestni boháči zneužívali nevedomosť a letargiu prostých Jamajčanov. Bobov prejav bol vždy veľmi presvedčivý. Sám patril k tomu typu ľudí, ktorí chcú viac niečo povedať, než načúvať iným. V Marleyho prípade to bolo ospravedlniteľné, pretože mal čo povedať. Nebol ideálny, ale ani sa nesnažil takto pôsobiť. (Na zázname poznať z jeho artikulácie, že už má čo-to nainhalované.-) Ktokoľvek mu siahol na jeho práva, stal sa jeho nepriateľom, s ktorým sa nikdy nehodlal zmieriť. Bojoval hudbou a silou svojich piesní. Ich pomocou dostal do pohybu a postavil na nohy aj ľudí, ktorí by ináč utkveli v letargii. Tradičnú hudbu reggae posunul bližšie k pesničkárskemu rocku a dokázal jej vtlačiť politický apel bez toho, aby stratila čokoľvek na svojej príťažlivosti. Bol milovaným synom svojho národa, ktorému ukázal, že nestačí iba uctievať tradíciu a ikony z minulosti, ale pre vymanenie sa spod vlastného i cudzieho jarma musí spraviť každý človek niečo aj sám za seba.

Keď bol Marley na vrchole popularity sníval o svojom exile do Afriky - pravlasti predkov a zeme bájnych kráľov. Chcel tu žiť sám, bez publicity, bez hudby, iba obklopený zeleňou, zvieratami a širokým modrým nebom. Nikdy sa mu však nepodarilo vyskočiť z idúceho vlaku na ktorom sa viezol. Neustále cestoval medzi koncertnými pódiami a nahrávacími štúdiami. Hovoril, že svoj domov si nosí vždy so sebou, v svojej hlave. Preferoval vnútornú slobodu, o ktorú ho nik nepripraví.

Marley spopularizoval hudbu reggae po celom svete. Napísal desiatky piesní s nadčasovým obsahom, ktorého intenzita z nich vyžaruje kedykoľvek zaznejú. Vplyv reggae na hudbu osemdesiatych rokov je markantný. Jej prvky môžeme počuť v novej vlne, v punku, ale aj v pope a modernom jazze. Pozemská púť legendy Boba Marleyho sa skončila v máji 1981. Sila jeho posolstva žije a šíri sa aj naďalej. Možno aj toto DVD osloví ďalších mladých ľudí s otvorenou mysľou a premení ich na nových priaznivcov Boba Marleyho aj po viac než dvadsiatich rokoch od jeho smrti.

Vydavateľstvo: Universal, 2003

Celkový čas: cca 137 min.

Obsah: Legend, Time Will Tell (hudba/dokument)