Dnes je 26. mája 2019, meniny má a zajtra

Zuzana Smatanová – Dvere (najlepšia Zuza)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 21.11.2011

Dvere sú veľkým krokom v kariére Zuzany Smatanovej. Je to absolútna zmena vnímania, ktorú následne speváčka pretavila do muziky, ktorá je úplne iná, ako kedykoľvek predtým.
Zdroj obrázku: neuvedený

Zamýšľam sa nad tým, čo je to za módny trend vydávať albumy, ktoré hrajú ledva pol hodinu a je po nich? Tohtoročná hudobná jeseň sa po veľmi lemravej hudobnej jari a pribrzdenom lete síce vskutku rozbehla, ale krátke albumy sú jej špecialitou. A nielen u nás doma, ale aj vonku. Tam však aspoň interpreti okrem klasickej verzie vydajú aj špeciálnu a doplnia ju niekoľkými songami, alebo DVD-čkom. A potom je to špecialita tých, ktorí nemajú čo povedať. Nabúchať desať krátkych piesní, pomädliť si ruky a ísť domov. Našťastie, to posledné sa Zuzky Smatanovej netýka.

Je síce pravda, že Dvere Zuzany Smatanovej sa síce otvárajú ledva na pol hodiny, ale na druhej strane, sú otvorené dokorán. Pre Zuzanu (myslím, že dokonca aj podľa jej vlastných slov) sú Dvere symbolom prechodu z jednej – nazvime to dimenzie do druhej. Dvere sú však v prvom rade veľkým krokom v kariére Zuzany Smatanovej. Je to absolútna zmena vnímania, ktorú následne speváčka pretavila do muziky, ktorá je úplne iná, ako kedykoľvek predtým.

Predpokladám totiž, že Zuzanu si mnohí skôr spájajú so španielkou a baladickými skladbami. Dvere sú úplne iné. Španielka akoby pomyselne ostala v komore za zatvorenými dverami a Zuzana pod producentským dohľadom Maroša Kachúta prichádza vyzbrojená regimentom zvukových prvkov, moderných vychytávok a nástrojov (aj keď v prevažnej miere asi vyčarovaných v počítačoch). Zuzana už vďaka tejto zmene nie je popovou pesničkárkou, ale dračicou, ktorej nový album sa začne energickou titulnou skladbou a týmto smerom pokračuje každou ďalšou piesňou. Prekvapením je potom štvorka Keď neveríš, uveríš, ktorá je bezpochyby najdynamickejšou skladbou v Zuzkinom repertoári.
Zuzana Smatanová - Dvere

Následne síce Smatanová zmierni a prichádza doslova spoveď Zostalo ticho, ktorú speváčka venovala zosnulému otcovi. Pieseň, v ktorej sa citlivo spovedá z pocitov, ktoré po náhlej otcovej smrti pravdepodobne až doteraz dusila v sebe a až po čase dokáže o nich hovoriť, či spievať. Smatanovej sa navyše podarilo napísať úprimný text, ktorý nie je na hrane nevkusu, ako to často pri takýchto prípadoch býva. Tá pieseň je rovnako dospelá, ako celý album a po sérii štyroch úvodných piesní je až šokujúco dramatická a pri jej počúvaní mrazí. Skladba Ostalo ticho je asi najviac podobná tomu, na čo sme boli doteraz u Zuzany zvyknutí.

A sme v polovici. Veľmi rýchlo, až zdrvujúco rýchlo. Druhá polovica ubehne rovnako rýchlo, pretože je rovnako dobrá. Po skôr tanečnejšom úvode a sladko odvážnej spovedi v polovici albumu prichádza trochu rockovejšia poloha a ako bonus duet s Bystríkom. Nové skladby nahrávala Zuzana s kapelou v zložení Maroš Kachút, Pavol Smolka, Braňo Jelen a Dušan Kulich. Na husle zahral hosť - producent a skladateľ Slavo Solovic.

Zuzana Smatanová prostredníctvom svojej novinky otvorila pomyselné Dvere do krajiny svojich pocitov a na exkurziu do svojho sveta, ktorú takouto formou ponúkla svojim fanúšikom sa pripravila veľmi zodpovedne. Ba najlepšie, ako sa dalo. Dvere sú totiž bezpochyby najlepším albumom Zuzany Smatanovej vôbec a jedinou nevýhodou je, že sú otvorené naozaj veľmi krátko.

Aj tento album kúpiš naHUDOBNY.SK

Vydavateľstvo: Sony Music, 2011
Linky: ZUZANA SMATANOVÁ