Dnes je 22. septembra 2018, meniny má a zajtra

Zdeněk Rytíř – Nejvýznamnější textaři (rôzni interpreti)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 09.05.2012

Len pre digitálny predaj pripravilo vydavateľstvo Supraphon edíciu Najvýznamnejší textári českej populárnej hudby.

Len pre digitálny predaj pripravilo vydavateľstvo Supraphon edíciu Najvýznamnejší textári českej populárnej hudby. Na albumoch celej tejto kolekcie sú skladby zámerne radené len chronologicky, bez akýchkoľvek iných ambícií, ako tvorbu českých textárov predstaviť a sprístupniť v čo najväčšej šírke. Ďalší z výberov nie je tentoraz darčekom k jubileu okrúhlemu, ale má byť pomyselnou kytičkou a prianím pevného zdravia k „normálnym“ narodeninám. Zdeněk Rytíř (11.4.1944) bol členom skupiny Golden Kids, potom sa venoval hlavne písaniu textov, hoci ešte občas vystupoval ako hudobník a spevák v programoch Petra Spáleného alebo Michala Tučného.

Presadil sa aj ako producent gramofónových platní skupiny Olympic, Václava Neckářa, Petra Spáleného či Michala Tučného a ďalších. Je autorom hitov Ša-la-la-la-li, Yvetta, Prý se tomu říká láska, Ring-o-ding, Dítě štěstěny, Alenka v ríši divů, Poslední kovboj, Otázky a mnohých ďalších. V roku 2004 vydal Supraphon jeho autorský výber Nautilus. Na tomto výbere nájdete skladby, ktoré na 2CD Nautilus chýbajú, alebo ich tento raz Supraphon prináša v inej verzii.
Létající Čestmír - Michal David

Najskôr sa zastavím pri samotnej edícii, ktorú z pohľadu hudobného konzumenta považujem za jedinečnú a Supraphonu ju kvitujem ako skvelý nápad. Je zrejmé, že ja, ako človek, ktorý si rád ukladá albumy do poličky by som prijal aj hmotné CD, ale v každom prípade si nejakú podobu dokážem vyrobiť aj z ponuky, ktorú od Supraphonu mám v takejto podobe. Zdeněk Rytíř nie je prvým a zjavne ani posledným českým textárom, ktorému sa dostalo tejto pocty. Zvyčajne Supraphon mapuje tvorbu českých textároch na zhruba troch online albumoch, čo je v priemere okolo 60 ťažiskových piesní jednotlivých autorov.
Lenka Filipová - Zamilovaná

Fascinujúca pri takýchto projektoch je rôznorodosť umelcov, ktorí sa na pesničkách podieľali. Je totiž jasné, že jeden textár sa podieľal na tvorbe pre viacerých interpretov a aj tu sa teda celkom pochopiteľne zišiel celkom zaujímavý mix. Od komerčne popových a dobre známych (Helena Vondráčková, Lenka Filipová, Václav Neckář, či Petr Spálený) až po mená, ktoré napríklad mne už nehovoria nič (Barbora Lišková, Jindra Malík) a s ich tvorbou sa takto špeciálne stretávam po prvý raz.
Helena Vondráčková: Jarním loukám

Špeciálne tento výber mapuje štvrťstoročie Rytířovej tvorby od roku 1980 do roku 2005 a vďaka tomuto záberu tu nájdeme hádam jeden z prvých hitov dvojice Sepéši – Bartošová (Šťastlivec), nesmrteľný hit Lenky Filipovej Zamilovaná, či legendárny seriálový hit Létající Čestmír z rovnomenného seriálu v podaní Michala Davida a v podstate 16 ďalších skladieb, ktoré svojim spôsobom dosť zásadne ovplyvnili českú a vlastne aj československú populárnu hudbu. Zdeněk Rytíř je totiž fenomén, vďaka ktorého majstrovskému peru vznikli veľké hity a častokrát tiež nesmrteľné hity aj z piesní, ktoré po hudobnej stránke nemali veľké hitové ambície. Aj tento výber je oboch prípadov dôkazom.
Václav Neckář - Láska ztracená

Výber hitov s textami Zdeňka Rytířa zostavilo vydavateľstvo Supraphon a (spolu s 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu.
Lenka Filipová, Jindra Malík - Na to máme fyzičku

01. Životopis (Karel Zich)
02. Tvým dlouhým vlasům (Václav Neckář)