Dnes je 04. marca 2021, meniny má a zajtra

Věra Špinarová - Životopis

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 11.07.2012

Životopis je nádhernou ukážkou toho, že sa u nás dá spievať divoký rock, temné blues, ale aj nádherné pomalé piesne, pričom ide o songy, ktoré majú vysokú úroveň aj po textárskej stránke.
Věra Špinarová - Životopis

Píše sa rok 1976 a Věra Špinarová vydáva svoj druhý album pod názvom Životopis. Po debutovej nahrávke vydanej vo vydavateľstve Panton je Životopis zároveň jej prvou nahrávkou vydanou pod hlavičkou vydavateľstva Supraphon. Na albume sa objavil tucet prevažne autorsky pôvodných skladieb. Supraphon sprístupnil album v digitálnej podobe doplnený o tri bonusové nahrávky.

Som pravdepodobne tým bežným konzumentom, ktorý sa hravo zamiloval do všetkých nahrávok Věry Špinarovej, ktoré vyšli na rôznych výberových albumoch a to, čo vychádzalo popri známych hitoch na albumoch mi ostávalo zahalené rúškom tajomstva. Sám pred sebou sa ospravedlňujem tým, že keď Věra Špinarová vydala svoj debutový album, ja som ešte nebol ani v pláne a keď vyšiel jej Životopis, mal som dva roky. To znamená, že kým som si ja začal podávať ruku s hudbou a spoznávať interpretov a ich tvorbu, pani Špinarová mala na svojom konte nemalé množstvo úspechov.

A to aj napriek tomu, že ani náhodou nebola častou návštevníčkou nahrávacích štúdií a albumy s jej menom určite nevychádzali v pravidelných periódach. Však len medzi jej debutom a týmto albumom prešlo šesť rokov a ak je diskografia na jej internetových stránkach kompletná, tak tretí album vydala Věra Špinarová až za ďalšie tri roky. Možno aj vďaka tomu, že nevydávala albumy tak často, boli jej nahrávky nielen vzácne, ale aj dokonalé, keďže v tomto prípade sa zjavne kládol dôraz na kvalitu a nie na kvalitu.
Věra Špinarová - Básník ví co dál má psát

Špinarovej devízou je v prvom rade jej hlas. Je nádherne barový, temne bluesový, chrapľavo rockový, je jednoducho jedinečný, až sa mi chce povedať, že dokonalý. Dlho nebola na našej hudobnej scéne speváčka s tak výrazným hlasom. Našťastie, všetky tieto vymoženosti a „farby“ si v prvom rade uvedomovali autori piesní a ani jeden z nich sa nesnažil Špinarovú tlačiť do nejakého popového nezmyslu. Aj Životopis je nádhernou ukážkou toho, že sa u nás dá spievať divoký rock, temné blues, ale aj nádherné pomalé piesne, pričom ide o songy, ktoré majú vysokú úroveň aj po textárskej stránke. Špinarová zjavne odmietala už v sedemdesiatych rokoch spievať vatu a bola nádhernou ukážkou toho, že aj u nás sa dá robiť muzika svetového formátu (že by to bol dôvod, prečo sa jej dvere nahrávacích štúdií neotvárali tak často :)?).
Věra Špinarová - Osudy

Materiál na album Životopis vznikal v roku 1975, o rok neskôr vyšiel na platni a za jednotlivými skladbami stojí celá plejáda autorov. Album otvára prevzatá skladba z pera Raymonda Burtona, ďalšími pesničkami prispeli Milan D. Svoboda, Zdeněk Barták ml., Václav Záhradník, Bohuslav Ondráček, Karel Mareš, ale aj Zdeněk Marat, Ladislav Štaidl, Jiří Svoboda, Jan Spálený a dvoma skladbami na pôvodnú verziu albumu prispel Ivo Pavlík, s ktorého kapelou Špinarová album v prevažnej miere nahrala, a ktorý bol aj jej životným partnerom (aj keď priznávam, že netuším, či už v tom čase). Medzi troma bonusmi potom nájdete okrem iného aj Bouwensovu Una Paloma Blanca, v českej verzii ako Být sluncem na tvých víčkach.

Aj zoznam autorov textov k pesničkám na albume Životopis je dosť obsiahly. Len náhodným výberom spomeniem Miroslava Černého, Františka Řebíčka, Jaroslava Macheka, Pavla Kotu, Zbyška Malého a dalo by sa pokračovať. Podstatné však je, že aj pri tak silnej a rôznorodej autorskej zostave sa podarilo pre Špinarovú pripraviť geniálny album, na ktorom sa možno ešte neobjavil žiadny zásadný hit, ale vizitka kvality to bola jedinečná.

Ako si kúpiť album Životopis:

Druhý album fenomenálnej ostravskej speváčky Věry Špinarovej vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu.

01. Jsem ženská (I Am Woman)
02. Básník ví, co dál má psát
03. Důvěřujte holčičky školkám