Dnes je 10. júla 2020, meniny má a zajtra

Various – Souznění (Hity Karla Svobodu)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 18.11.2013

Výnimočné nahrávky, ktoré už nezoženiete – X.
Various – Souznění (Hity Karla Svobodu)

V roku 1998 mal bezpochyby najväčší skladateľský génius súčasnosti, pán Karel Svoboda, 60 rokov. Dôvodov na oslavu bolo viac než dosť. Ak opomenieme výročie ako také, tak jeho muzikál Dracula slávil nevídané úspechy, Svoboda finalizoval práce na ďalšom výpravnom projekte Monte Cristo a v neposlednom rade celá plejáda domácich interpretov slávila úspechy s jeho songami a mnohé svetové filmy a seriály sa môžu pochváliť, že v nich znie práve Svobodova hudba. Karel Svoboda bol a navždy ostane fenoménom, ktorý sa vymykal všetkým pravidlám „maléhe československého šoubiznisového rybníčku“ a len si robil to, čo ho baví – skladal hity. Keby sa dal vrátiť čas, hoci aj o celých tých 15 rokov späť, asi by sa mnohé veci udiali inak. Jedného sychravého rána sme sa dozvedeli, že kráľ odišiel do umeleckého neba a nepochybne tam svojim kolegom skladá ďalšie skvelé hity, ktoré žiaľ, my už nebudeme nikdy počuť. http://www.youtube.com/watch?v=_7ZmhEGFHj8 Po Svobodovej šesťdesiatke sme napokon dočkali nielen Monte Crista, ale aj Golema, dočkali sme sa toho, ako svojim muzikálovým objavom vyprodukoval ich prvé sólové albumy, pričom netreba diskutovať o tom, že boli mimoriadne úspešné a môžeme tiež skonštatovať, že bol v podstate tým posledným, ktorému sa profesionálne podarilo postaviť Ivetu Bartošovú na výslnie, keď s ňou nahral Tři oříšky a vrátil ju do krajiny popových princezien. http://www.youtube.com/watch?v=hrciDdWh3ag Svobodova šesťdesiatka bola tiež nepochybne dôvodom na mnohé kompilácie, ktoré mapovali jeho tvorbu. Uznajme si, že keby sme poctivo chceli zmapovať tvorbu tohto génia, nestačil by nám na to box plný CD albumov, ale vo vydavateľstve Monitor sa o to pokúsili a dopadlo to veľmi dobre. http://www.youtube.com/watch?v=e_za_qgv3N4 Reprezentatívny album s hitmi Karla Svobodu vtedy mapoval to najzásadnejšie z jeho popových a muzikálových úspechov, hity, ktoré sa stali klasikou, nové verzie klasických hitov v podaní iných spevákov a v iných verziách (Csáková, Basiková), dve celkom nové piesne, pričom jednou boli už spomínané Tři oříšky, ktoré v tom čase urobil pre Bartošovú a v absolútnej svetovej premiére sa na tomto albume objavila aj predohra z muzikálu Monte Cristo. Celý projekt bol navyše doplnený obsiahlym bookletom, ktorý prináša dve desiatky fotografií z archívu veľkého skladateľa a jeho textový profil. Aj po pätnástich rokoch i mimoriadne zaujímavú a z historického pohľadu dnes už nesmrteľnú spomienku na fenomén, ktorý československá popmusic mala. Táto nahrávka dnes nepochybne patrí do kategória „výnimočných nahrávok, ktoré už nezoženiete“. Vydavateľstvo: Monitor, 1998 ZOZNAM SKLADIEB: 01. Souznění (Karel Gott, Daniel Hůlka) 02. Lásko má, ja stůňu (Helena Vondráčková) 03. Tři oříšky (Iveta Bartošová) 04. Stín katedrál (Petr Muk) 05. Nechte zvony znít (Ilona Csáková) 06. Lady Carneval (Karel Gott) 07. Jsi můj pán (Lucie Bílá) 08. Včelka Mája (Felix Slováček - altsaxofon) 09. Čau, lásko (Karel Gott a Marcela Holanová) 10. Což takhle dát si špenát? (Maxim Turbulenc) 11. Vím, že jsi se mnou (Daniel Hůlka, Leona Machálková) 12. Tenhle bílej měsíc (Karel Svoboda, Václav Neckář) 13. Vzdálený hlas (Bára Basiková) 14. Kdepak, ty ptáčku, hnízdo máš? (Karel Gott) 15. Ten právé příchozí (Daniel Hůlka) 16. Monte Cristo - předehra