Dnes je 23. februára 2019, meniny má a zajtra

Various – Pesničky s textami Michala Bukoviča

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 02.10.2013

Na albumoch celej tejto edície sú skladby zámerne radené iba chronologicky, bez akýchkoľvek iných ambícií, ako tvorbu textárov predstaviť a sprístupniť v čo najširšej miere.

Len pre digitálny predaj pripravil Supraphon edíciu Najvýznamnejší textári českej populárnej hudby. Na albumoch celej tejto edície sú skladby zámerne radené iba chronologicky, bez akýchkoľvek iných ambícií, ako tvorbu textárov predstaviť a sprístupniť v čo najširšej miere. Michal Bukovič (17.9.1943 - 31.1.2008) bol pražský rodák, od začiatku 70-tych rokov dvadsiateho storočia veľmi pracovitý a úspešný textár. Fanúšik a špecialista na rokenrol a moderné country, ale spoluautor množstva piesní aj pre interpretov popu.

Muž, ktorý si dokázal dokonale poradiť s češtinou angličtinou, o čom svedčí jeho práca pre exportné nahrávky Plavcov, Karla Gotta, alebo Petry Janů. Najčastejšie je spájaný s repertoárom Karla Zicha, pre ktorého sa stal takmer dvorným básnikom, ale ku klasiku patria aj jeho texty pre Country Beat, Ladislava Vodičku, alebo Karla Gotta. Vtipný autor zaujímavých slov a obratov, majster refrénových sloganov. V Supraphone, kde Michal Bukovič niekoľko rokov pracoval v redakcii populárnej hudby, sa zachovalo cca 700 jeho nahrávok. Veľa z nich nikdy nevyšlo na CD a aj preto sa vo vydavateľstve snažili pripraviť maximálne výbery a prvýkrát ponúkajú titul z tejto edície v dvojdiskovom vydaní, takže 3x2 komplety.

Na úvod sa zastavím pri tomto výnimočnom počine. Edícia mapujúca českú tvorbu na základe hudobného či textárskeho autorstva si už získala svojich fanúšikov. Po prvý raz sa však udialo to, že na tri dekády rozdelené kompilácie vychádzajú hneď ako dvoj albumy (aj cena je pochopiteľne skoro dvojnásobná – upozorňujem dopredu). Vynikajúci nápad, vďaka ktorému sa tak v Supraphone podarilo zmapovať Bukovičovu tvorbu prostredníctvom takmer 150 skladieb (bez dvoch), čo je veľmi slušná vzorka.
Lenka Filipová & Karel Zich - Mosty

Kompilácia je rozdelená podľa rokov a v podstate mapuje 20 mimoriadne plodných rokov textárskej práce tohto pána textára. Prvý dvojdisk je zameraný na roky sedemdesiate a mapuje roky 1972 – 1979. Dekádu prvej polovice osemdesiatych rokov nájdeme na druhom dvojdisku, no a roky 1985 až porevolučnú obdobie do roku 1991 sa dostali na tretí disk.
Karel Zich - Kola pop-music se točí dál

Ako už bolo vyššie spomenuté,Michal Bukovič sa orientoval v prevažnej miere na pesničky štýlu country a je preto celkom pochopiteľné, že väčšinu miesta na celom komplete zaberá práve tento žáner. Pre súčasnú, ale i moju generáciu sú tu mená častokrát nepoznané, pozabudnuté, ale legendárne. V oblasti modernej country sa Bukovičovo meno najviac spája s Karlom Zichom (Honem, honem; Mosty – s Lenkou Filipovou, Kola popmusic se točí dál), ale i Věrou Martinovou (Dala jsem lásku řekám, Toulávý džíny, Malý dům nad skálou).
V. Martinová - Malý dům nad skálou

Spolupráca s arlom Zichom a jeho formáciou Flop ho však celkom logicky posunula k popovej spolupráci s dvojicou Petra Zámečníková a Jiří Strnad (První a poslední, Desítky nul), ale i ďalšou popovou dvojicou, ktorá pôsobila pod krídlami Karla Vágnera, konkrétne Linda Finková a Pavel Noha (Jsem tvé léto, Kdo nezpívá, nemá hit - myslím, že obe pesničky sú dostupné v tejto kvalite po prvý raz od ich pôvodného vydania na singli v roku 1987).
Karel Gott - Rána hlavou do zdi

Nezabudnuteľné hity ako Rána hlavou do zdi, či Vrásky z lásky zakotvili v repertoári Karla Gotta. I to svedčí o všestrannosti Michala Bukoviča, ktorý nepochybne patril medzi špičku českých textárov a kompilácie s jeho tvorbou si zaslúžia pozornosť.
Karel Gott - Rána hlavou do zdi

Kompiláciu piesní s textami Michala Bukoviča si môžete zabezpečiť v digitálnej forme, keďže ho vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 5 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Novinkou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2013