Dnes je 21. apríla 2021, meniny má a zajtra

Various – Najkrajšie rozprávky

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 18.08.2012

Edícia vydavateľstva Opus sa rozrástla o ďalšie tri tituly. K šiestim už vydaným tak pribudli ďalšie CD a na každom z nich po dve rozprávky z archívu vydavateľstva Opus.
Various – Najkrajšie rozprávky

O Dlhom, Širokom a Žiarookom / O živej vode (Najkrajšie rozprávky 5)

V tomto prípade v Opuse siahli na prelom sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia a v oboch prípadoch siahli po dielach, ktoré na motívy ľudových rozprávok napísal Ivan Stanislav. Ide o skutočné klenoty archívu hovoreného slova vydavateľstva Opus a rovnako ako vo všetkých rozprávkach, ktoré vznikli v tomto vydavateľstve pred revolúciou možno hovoriť o bezchybných dielach, na ktorých sa podieľala slovenská herecká elita, pričom príbehy vychádzajúce na LP platniach boli vždy doplnené jedinečnou scénickou hudbou.

Rozprávka O Dlhom, Širokom a Žiarookom o kráľovičovi Martinovi a jeho družine, ktorá sa tri noci snaží „nestratiť“ princeznú a získať tak pre kráľoviča zvolenie na sobáš vznikla v Opuse v roku 1980 a na jej nezabudnuteľnom zážitku sa podieľali herci Michal Dočolomanský, Božidara Turzonovová, Martin Gregor, Ivan Krivosudský, Peter Debnár, Pavol Mikulík. Rozprávka O živej vode je ešte o dva roky staršia a na príbehu o dvoch bratoch, ktorí sa vybrali do sveta hľadať živú vodu, aby ňou zachránila život svojho kráľovského otca sa predstavujú Ján Klimo, Ivan Krivosudský, Vladimír Minarovič, Michal Dočolomanský, Juraj Kukura a Ida Rapaičová.

Hop sa, hor sa – Zem, otvor sa / Zakliata hora (Najkrajšie rozprávky 6)

Rozprávka Hop sa, hor sa – Zem, otvor sa vznikla v Opuse už v roku 1976 a na motívy ľudovej rozprávky Pavla Dobšinského ju opäť napísal Ivan Stanislav. Ani po viac ako troch desiatkach rokov od vydania na platni nestratil tento zbojnícky príbeh na svojich kvalitách. Ba práve naopak, pri sledovaní dnešných otupujúcich televíznych príbehoch by malo byť púšťanie rozprávok s takým hereckým zastúpením ako Anton Mrvečka, Soňa Valentová, Oľga Šalagová, Pavol Mikulík, Vlado Minarovič, Ivan Adam, Mikuláš Pavlík priam povinné.

Rozprávka Zakliata hora sa na pásoch v archíve Opusu nachádza minimálne dvakrát. Prvý raz ju slovenský herci nahrali ešte v roku 1974. V rámci edície Najkrajšie rozprávky však vo vydavateľstve Opus siahli po porevolučnej verzii z roku 1991 na základe spracovania Viery Bielikovej. Medzi známymi hercami sa objavujú aj mladé hlasy ako Michal Gučík, či Boris Farkaš, ktorí asistujú skvelým hercom, z ktorých námatkou spomeniem Ivana Krajíčka, Pavla Mikulíka, Petra Debnára, Dušana Tarageľa, Mariána Zednikoviča a pokračovať by som mohol ďalšími menami. Napriek tomu, že nespochybňujem úsilie priniesť zaujímavý príbeh aj vtedajšiemu detskému poslucháčovi, čo si žiadalo idú modernizáciu, z môjho pohľadu bola verzia z roku 1974 lepšia.

Snehulienka a sedem trpaslíkov / Medovníkový domček (Najkrajšie rozprávky 12)

Posledná dvojica rozprávok štartuje notoricky známym príbehom Snehulienka a sedem trpaslíkov, ktorý je v archíve Opusu zaznamenaný možno aj viac, než dvakrát. Len ja si spomínam na verziu zo sedemdesiatych rokov a tá, ktorá vyšla v rámci edície je z roku 1990. Žiaľ, tu po prvý raz a verím, že naposledy v rámci celej edície, ktorá by mala napokon priniesť až 16 CD, teda 32 zremastrovaných rozprávok, použijem slovo sklamanie. Na tajomnú verziu zo sedemdesiatych rokov si spomínam dodnes – na obale bola zlá čarodejnica odetá do nejakých čiernych hábov a nad ňou sa týčil domček so Snehulienkou a to spracovanie bolo oveľa viac uveriteľnejšie, než táto porevolučná verzia. Medovníkový domček, ktorým je album doplnený je cvo verzii z roku 1976 a na nahrávke cítiť pero Ivana Stanislava, ktorému sa v týchto veciach už asi nikto nikdy nevyrovnaná. Dôkazom je aj doslova herecký koncert Márie Tomanovej, Zory Kolínskej, Evy Rysovej a Evy Suchánkovej v jednotlivých úlohách.

Vydavateľstvo: Opus, 2012
Linky: OPUS