Dnes je 01. júna 2020, meniny má a zajtra

Various – Hity Jindřicha Parmu

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 21.11.2012

Pesničky sú na albumoch uložené chronologicky a mapujú Parmovu tvorbu od roku 1979 až do roku 1992.
Various – Hity Jindřicha Parmu

Na úspešnú radu digitálnych projektov venovaných najvýznamnejším textárom českej populárnej hudby nadväzuje vydavateľstvo Supraphon novou radou Najvýznamnejší skladatelia českej populárnej hudby. Aj na týchto albumoch sú skladby zámerne radené iba chronologicky, bez akýchkoľvek iných ambícií, ako predstaviť tvorbu popredných českých autorov populárnej hudby a sprístupniť ju v čo najširšej miere. Ďalším tohtoročným jubilantom bol v októbri Jindřich Parma, trubkár, klávesista a skladateľ, syn známeho muzikanta a kapelníka Eduarda, brat hudobníka Eduarda ml. Po absolvovaní pražského konzervatória (1974) hral v sprievodných popových súboroch, vrátane orchestra Karla Vágnera, ale súbežne aj vo výbornej rockovej kapele Mahagon.

Od roku 1980 sa venuje skladateľskej práci, jeho piesne spievali a nahrali Hana Zagorová, Petr Rezek, Stanislav Hložek, Jiří Korn, Marie Rottrová, ale aj Heidi alebo Karel Gott. Asi najúspešnejšia je tvorba pre Petra Kotvalda, vrátane veľkých hitov Gejzír, Hyde Park, Pražský haus, Přísně soukromá sci-fi alebo Milujem sa čím dál víc. Jeho prednosťou sú najmä výborne vystavané, ľahko zapamätateľné refrény plus profesionálne spojenie s aktuálnou elektronickou štúdiovú ponukou.

Keď sa povie Jindřich Parma, poslucháča celkom prirodzene napadnú hneď ďalšie dve mená – Pavel Cmíral a Petr Kotvald. Ten prvý sa staral o texty Parmových pesničiek a v drvivej väčšine prípadov pesničiek toho druhého. Petr Kotvald totiž za všetky svoje najväčšie úspechy vďačí Jindřichovi Parmovi. Ten mal nielen talent a nos na hity, ale ako v rozhovore pre náš portál zhruba pred rokom prezradil Petr Kotvald, Parma mal aj prehľad o tom, čo sa deje vo svete hudby a to ešte za minulej éry, takže dvojice pri tvorbe pesničiek už v druhej polovici osemdesiatych rokov disponovala najnovšou tvorbou z Londýna a jej vplyv sa nepochybne odrazil aj na Parmových pesničkách.
Petr Kotvald - Milujem se čím dál víc

Aj preto je už na prvé počutie jasné, že zatiaľ, čo sa u nás vo veľkom produkoval socialistický pop, Parma vždy dokázal bravúrne vykorčuľovať na scénu s niečím, čo bolo na jednej strane spoločensky prijateľné a na druhej strane to bolo nádherne farebné a nie šedivé, ako väčšina domácej, akoby vopred nalinkovanej produkcie. V tomto bol (a stále je) Jindřich Parma čarodejník, ktorý si zaslúži uznanie a rešpekt. Len tak na okraj, kým uzavriem tému Kotvald, dovolím si pripomenúť, že tento spevák s Parmom spolupracoval už v časoch dua Hložek – Kotvald a pravdepodobne neplánovane, ale celkom systematicky si razil cestu k sólovej spolupráci, ktorá mu napokon vyniesla status jedného z najúspešnejších českých spevákov.
Stanislav Hložek - Parta se mění

Jindřich Parma však celkom pochopiteľne nestál iba za jediným interpretom, ale jeho tvorbu má vo svojom repertoári zastúpenú mnoho českých spevákov, ale aj niekoľko medzinárodných. Supraphon sa pri príležitosti Parmových šesťdesiatych narodenín rozhodol rekapitulovať a poslucháčom prináša na špeciálnom výbere až 65 Parmových skladieb, rozdelených na 3 CD. Samozrejme, v archívoch tohto vydavateľstva je oveľa viac nahrávok, ale z celkového pohľadu možno usúdiť, že v Supraphone siahli po tých najzásadnejších veciach Jindřicha Parmu, ktoré presne definujú jeho prácu a zahŕňajú v globále tie najzásadnejšie autorsko – interpretačné spolupráce.
Karel Gott -Faust Miss Československo

Pesničky sú na albumoch uložené chronologicky a mapujú Parmovu tvorbu od roku 1979 až do roku 1992 a dvadsaťročná diera v súčasnosti nie je spôsobená prípadnou Parmovou neproduktívnosťou, ale tým, že jeho songy spievali interpreti, ktorí ich následne vydali v iných vydavateľstvách. Túto časť mapujú aspoň tri posledné songy na poslednom treťom albume. V podstate je však tento výber príjemnou skladačkou úspechov Jindřicha Parmu a hitov, ktoré napísal pre celú plejádu domácich interpretov.

Trojicu albumov s piesňami Jindřicha Parmu vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu a v súčasnosti je k nahrávke už k dispozícii aj zadná strana obalu a vnútorný booklet pre tých, ktorý si nahrávky archivujú na CD. Na stránke obchodu je tiež možné vypočuť až dve ukážky z každej skladby.

VÝBER SKLADIEB:
01. Jedu s vámi
02. Ten náš Hafi