Dnes je 23. septembra 2017, meniny má a zajtra

Tublatanka/Skúsime to cez vesmír/Žeravé znamenie osudu

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 04.08.2012

Vydavateľstvo Opus na trh opätovne uviedlo prvé tri albumy skupiny Tublatanka.

Vydavateľstvo Opus na trh opätovne uviedlo prvé tri albumy skupiny Tublatanka. Vráťme sa teda o roky a roky späť a po pripomenutí si ich štvorky pred pár dňami si zaspomínajme aj na ich prvé tri albumy, ktoré vydali v Opuse a dnes ide jednoznačne už o legendárnu ukážku skvelého slovenského rocku. Albumy vyšli samostatne, v pôvodnej verzii, každý je zabalený v špeciálnom papierovom digipacku vyrobenom z kvalitného materiálu.

Tublatanka (1985)

Boli traja, nikto ich nepoznal, na sebe mali kroje a aj to asi spôsobilo, že keď som si ich debutový album priniesol domov na magnetofónovej kazete, matka iba pokrútila hlavou a utrúsila, že jej 11-ročný syn sa zbláznil, keď začal počúvať ľudovky. Len som sa pousmial a zavrel som sa v izbe so svojim pokladom. Nebola však jediná, kto pochybil. V jedenástich som ešte ani ja nedokázal oceniť silu, kvalitu a v podstate akúsi nesmrteľnosť debutu trojice ĎurindaČernýHorváth a na jedinečnosť tohto albumu som došiel až postupne. S odstupom takmer tridsiatich rokov si dovolím tvrdiť, že jedenásť pesničiek na tomto albume je to najpravdivejšie, čo Tublatanka kedykoľvek nahrala.
Tublatanka - O nás

V podstate ide o nahrávky, ktoré skupina prezentovala na svojich prvých koncertoch. Ich plnokrvný hardrock bol pre vtedajšiu slovenskú hudobnú scénu jedinečný a jeho sila bola nadčasová o čom sa presvedčíte v momente, keď si album vložíte do prehrávača a zistíte, že tie piesne znejú po textárskej stránke (klobúk dolu, Martin Sarvaš) stále aktuálne a po stránke hudobnej by sme v súčasnosti len veľmi ťažko hľadali niečo tak hudobne skutočné (a nielen na domácej scéne). Pri letmom pohľade na zoznam skladieb som si uvedomil, že z jedenástich skladieb som si sedem začal pospevovať hneď po prečítaní názvu. Album odštartoval aj pomyselnú tradíciu – skladba Šlabikár hneď na prvej pozícii a potom na každom ďalšom albume Tublatanky.

01. Šlabikár
02. Dajte mi na to liek
03. Máme to zrátané
04. Som rád, že ťa stretnem len náhodou
05. Rieka
06. Kúpim si kilo lásky
07. Mám rád veci nemožné
08. O nás
09. Priateľ
10. Zajtra
11. Schody do seba

Skúsime to cez vesmír (1987)

Keď sa v polovici osemdesiatych rokov podarilo Tublatanke dostať do nahrávacie štúdia a vydať svoj debutový album, bolo zrejmé, že sa tam čoskoro vrátia opäť a už ako hviezdy. To so sebou síce prinášalo riziko, že po „svojskom“ debute sa bude treba trochu prispôsobovať požiadavkám širokej verejnosti, ale podstatné je, že trojica si stále stála za svojim. Istý príklon ku komercii, či skôr k dostupnosti ešte širšej poslucháčskej obci nemožno nepostrehnúť, ale album skúsime to cez vesmír dodnes ostáva tým najsilnejším albumom Tublatanky, ktoré nasledovali po „surovom“, jedinečnom a neprekonateľnom debute.
Tublatanka - Dnes

Skúsime to cez vesmír prináša desať skladieb, z toho minimálne osem si poslucháč dodnes pamätá, vrátane nesmrteľného hitu Dnes, či úvodnej skladby Vo veľkej škole dní. Zatiaľ, čo na debute Tublatanky a okrem gitár a bicích neobjavujú žiadne iné nástroje, na tomto albume Maťo Ďurinda použil aj klavír (najvýraznejšie v skladbe Dnes), čím priamo ukázal, že spojenie tvrdého rocku s klavírom je „bezpečné“ a nepriamo tak otvoril cestu k postupnému zjemňovaniu tvorby Tublatanky a jej rockového zvuku z debutu ku rock-popovému smerovaniu v niektorých ďalších piesňach v budúcnosti.

01. Vo veľkej škole dní
02. Šlabikár II
03. Neváham
04. Dotyk rúžom na pohár
05. Skúsime to cez vesmír
06. Dnes
07. Mám byť iný
08. Veľké nádeje
09. Už som váš
10. Tuláčik s dobrou povesťou

Žeravé znamenie osudu (1988)

Je až neuveriteľné, že takáto produkcia dostala vo vtedajšom režime zelenú. Tublatanka akoby bez väčších problémov (alebo sme o nich iba nevedeli?) prišla so žánrom, ktorý sa moc nenosil, vďaka textom Martina Sarvaša udierala „klinec presne po hlavičke“ a bez zbytočného reptania cenzorov a akýmsi zázrakom sa im na album Žeravé znamenie osudu z roku 1988 podarilo dostať song Pravda víťazí, čo znie na svoju dobu nemysliteľne, pretože už o rok neskôr sa pesnička stala hymnou Nežnej revolúcie.
Tublatanka - Pravda víťazí

Keď Žeravé znamenie osudu v roku 1988 vyšlo, Tublatanka už bola stálicou, na ktorej albumy sa čaká s veľkými očakávaniami. Je zrejmé, že album ako celok nesklamal, aj keď si dovolím tvrdiť, že znie ešte o „stupienok mäkšie“ ako jeho predchodca, ale stále je to Tublatanka v tej najlepšej forme. Až šesť pesničiek, ktoré si určite pamätáte dodnes, vrátane „prezliekačského“ hitu Môj starý dobrý kabát, ktorý svojho času vyvolal fanúšikovskú vojnu v tábore fanúšikov skupiny Team a Tublatanka, keď tí prví osočovali tých druhých, že „ich skupina“ spieva o ničom, o čom Team spieval prvý:).

01. Prišiel môj čas
02. Stojím, padám
03. Šlabikár III.