Dnes je 23. apríla 2018, meniny má a zajtra

Tublatanka – Nebo, peklo, raj (online album)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 01.08.2012

V poradí štvrtý radový album Tublatanky z roku 1990 (v reedícii vyšiel v roku 2003, keď kapela oslavovala 20 rokov).

V poradí štvrtý radový album Tublatanky z roku 1990 (v reedícii vyšiel v roku 2003, keď kapela oslavovala 20 rokov) priniesol jedenásť nahrávok a medzi nimi hity Démon pomsty, Matka a Dám ti viac. Nahrávka prešla digitálnym remasteringom a momentálne je dostupná v digitálnej podobe na supraphonline.cz.

Nebo, peklo, raj nebol ten povestný album, o ktorom by sa dalo napríklad povedať, že to bola posledná platňa, ktorú Tublatanka nahrala v pôvodnej zostave. Za ňou prišli ešte dva ďalšie. Možno je zaujímavé, že to bol posledný album, na ktorom bol Martin Sarvaš takmer výhradným textárom (na ten ďalší už dosť výrazne textársky prispel Whisky), v dvoch veciach to však bol album prelomový – bol prvý, ktorý Tublatanka nevydala v Opuse a zároveň prvý porevolučný album tejto slovenskej rockovej stálice.
Tublatanka - Démon pomsty

Čo to so sebou prinieslo? V prvom rade voľnosť, čo v ponímaní Tublatanky mohlo prinajmenšom znamenať šancu nahrať si to, čo chceli a nie to, do čoho boli tlačení a nie vždy im to možno vyhovovalo, aj keď v prípade Tublatanky som mal vždy pocit, že ak aj došlo k nejakým kompromisom, tak vždy boli obojstranne seriózne. Istú autorskú a zvukovú voľnosť však na štvorke Tublatanky cítiť. Je to surovejší album, než tie predchádzajúce, aj keď samozrejme z neho pochádza hit Matka, čo je hádam najpopovejšia, alebo skôr „najsladšia“ skladba v diskografii týchto rockerov. Klávesové variácie na štýl Mariána Vargu prepojené prvkami nespútanej divokosti kapely Queen zas cítiť v titulnej skladbe albumu, ale aj číru hudobnú surovosť Led Zeppelin, či nefalšovanú harmóniu speváka s nástrojmi v štýle Extreme poslucháč postrehne v ďalšej z piesní.

Z toho vyplýva istá rôznorodosť celého materiálu, ktorá však zvukovo spôsobila, že Tublatanka sa viac vrátila ku koreňom a jednoducho to riskla. Tlak k viac „chytľavejším skladbám“ mohol byť totiž dôvodom, prečo kapela opustila vydavateľstvo Opus a prešla pod krídla Supraphonu, kde mali pri nahrávaní zjavne menej zviazané krídla. Oficiálne stanovisko tiež hovorí, že kapela túžila po väčšej podpore zo strany vydavateľstva, ktoré by zahŕňalo aj väčšiu formu propagácie, čo by Supraphon, ako väčšie vydavateľstvo mohlo zabezpečiť. Maťo Ďurinda sa k tejto téme nevyjadruje rád, nehovorí o nej a keď, tak iba veľmi seriózne, bez úmyslu niekomu uškodiť dodáva, že ho mrzí, že to dopadlo, ako to dopadlo. V každom prípade je však isté, že v Supraphone napokon kapela vydala iba jediný album a následne sa zaviazala moravskému Tommü Record, ktoré vo svojom čase siahlo úspešne po väčšine silných mien československej pop music.

Priznám sa, že netuším, aké boli čísla predajnosti tohto albumu, ale niekde som zachytil i to, že práve distribúcia a na ňu sa viažúce čísla predajnosti mohli byť jedným z dôvodov nespokojnosti Tublatanky s novým vydavateľským bossom. Z môjho pohľadu totiž rok po revolúcii len málokto tušil, čo si predstavuje pod pojmom kvalitná propagácia a silná distribúcia, zvlášť, ak hudobný biznis dlhé roky do revolúcie fungoval prostredníctvom siete vlastných obchodov oboch československých vydavateľstiev roztrúsených po celej republike v dostatočnej miere na to, aby sa vychádzajúce albumy dostali v deň vydania naozaj ku každému, kto po nich baží a stačilo kvôli tomu precestovať doslova iba pár kilometrov. Relácie v rozhlase navyše dostatočne informovali o novinkách na trhu. Problém s distribúciou priniesla doba samotná, keď sa obchody s hudbou rušili, pretože samotné vydavateľstvá nemali prostriedky na ich udržiavanie – „kapitalizmus“ sa silno odrazil aj v hudobnom biznise a hudobný trh to pocítil veľmi výrazne.
Tublatanka - Matka

Sloboda slova sa prejavila v textoch, v ktorých akoby textári (a to sa netýkalo iba piesní Tublatanky) mali silné nutkanie odkazovať na dobu minulú a „vyrozprávať sa z nej“. Ďalšia vec je, že album vyšiel rok po revolúcii, kedy bol trh stále nenasýtený svetovou produkciou, ktorá tu dlhé roky absentovala a myslím si, že nebol ešte ten správny čas na to, aby Tublatanka (alebo ktorýkoľvek iný domáci interpret) vydal album bez rizika, že zapadne v pretlaku svetovej produkcie.

Osobne mi však hlavou vŕta niečo iné. Nebo, peklo, raj totiž vôbec nie je zlý album. Keď som ho aktuálne počúval v aute, dokázal som až po rokoch doceniť niekoľko (z dnešného pohľadu už nadčasových) vecí. A práve preto, aj keď dnes mnohí na štvrtý album Tublatanky pozerajú ako na nevlastné dieťa jednej hudobnej rodiny, je ideálne prehrať si ho po tých rokoch. Som presvedčený, že poslucháč na ňom objaví mnoho skvelých momentov, ktoré mu v pretlaku iných spoločenských udalostí z čias, kedy platňa vyšla po prvý raz, unikli.

Ako si kúpiť album Nebo, peklo, raj:

Štvrtý album Tublatanky vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu. Otestovali sme supraphonline.cz a z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že ide o veľmi jednoduché, zrozumiteľné a rýchle sťahovanie s množstvom spôsobov platenia, od prevodu v banke, až po platbu platobnou kartou, čo uľahčuje sťahovanie zahraničným kupujúcim. Stiahnuté skladby si môžete napáliť na CD a pre zberateľov je tu tak možnosť vytvoriť si archív v CD kvalite a s titulmi, ktoré bežne nie sú na trhu.

01. Démon pomsty
02. Viem kam ísť
03. Smrť a sláva