Dnes je 19. októbra 2018, meniny má a zajtra

The Cubes – The Cubes

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 07.10.2012

The Cubes je projekt, ktorý by poslucháč nečakal ani od jednej z jej aktérok.
The Cubes – The Cubes

Prišlo to nenápadne a príjemne to prekvapilo. Nie, nebola to Majka z Gurunu, ale nový slovenský hudobný projekt, ktorý ma veľmi veľa plusov a pozitívnych momentov.

V prvom rade predstavuje Katku Knechtovú (naozaj je to ona?) v úplne inej polohe, keď sedí za bicími, ktoré sú prvoradé a jej spev je na podstatne nižšom mieste. Je to príjemné prekvapenie najmä pre tých, ktorí ju vnímajú výlučne ako speváčku (a veľmi dobrú speváčku), navyše väčšinou už niekde zaškatuľkovanú. Toto absolútne narúša všetky predstavy o Katke Knechtovej, tak o jej pozícii v kapele, ako aj o žánrovom zaradení. Skvelé.

Ďalším mimoriadnym prínosom je Petra Humeňanská, ktorá je dominantnou speváčkou projektu The Cubes a dovolím si povedať jediné – konečne! Ak by si už niekto nevedel spomenúť, tak Petra Humeňanská bola finalistkou úplne prvej slovenskej SuperStar a bola jedinou z tej jedenástky spevákov, ktorá v tom období, keď všetci dychtivo siahali po albumoch týchto spevákov, nevydala svoj debutový album. Vynikajúco zažiarila v muzikáli Na skle maľované a v podstate sa osem rokov snažila zbaviť nálepky SuperStar, kým sa nejakým spôsobom objavila na kompletnom albume. A pritom bola Humeňanská z môjho pohľadu jedným z najväčších talentov tej pilotnej slovenskej série.

The Cubes je projekt, ktorý by poslucháč nečakal ani od jednej z jej aktérok. Pre úplnosť je nutné dodať, že trojicu dračíc dopĺňa Humeňanskej sestra Jana a nech sa na to pozerám z ktorejkoľvek strany, príde mi to ako nepredstaviteľné spojenie. A predsa sa krúti, respektíve, predsa sa dokázali dať dohromady a šokovať poslucháča. The Cubes má ďaleko od prvoplánového komerčného popu. Je to viac menej o recesii a vnútornom cítení. Pozrite sa na obal, nájdete recesiu, vypočujte si to, objavíte vnútorné cítenie.
the Cubes - Tomorrow

Čo to teda je? Punk? Asi najviac! Rock? Ten klasický určite nie. Aj keď v toto prípade naozaj dominujú gitary a bicie, klavír sa objavuje asi iba sporadicky. Mne to miestami pripomína momenty milovanej Nirvany, ale niektoré elementy sa zas prikláňajú k na výsosť rockovým kapelám. V každom prípade, nemám rád škatuľkovanie a porovnávanie a toto je album, ktorý ide voči všetkým zaraďovaniam, ktoré sú u nás tak obľúbené. Omnoho viac, než hľadanie zaradenia ma teší fakt, že je to album živelný a mám pocit, že tie baby sa pri jeho nahrávaní strašne bavili.

Cítiť to z celého kompletu jedenástich skladieb, z ktorých každá jedna svojim spôsobom vyráža dych. Humeňanská svojim speváckym výkonom dokazuje to, čo som si o nej myslel osem rokov, že je skvelá a vo svojej podstate žiaľ stále neobjavená, Knechtová zas svojim talentom udierania (do bicích). Spevácky im to ladí a v tejto gitarovej hudbe sa jednoducho našli.

Vadí mi jediná vec, angličtina, aj keď v podstate tento krok chápem a rešpektujem, veľmi by som chcel tieto zjavy počuť spievať po slovensky. A kľudne od srdca. K takejto muzike sa hodia ostré názory a sú jedinečnou príležitosťou na spoločenské odkazy. Týmto babám by som ich uveril s otvorenými ústami a oveľa viac, než recitujúcim raperom. A keďže u nás sa (vraj) za názor nezatvára, nútené práce v lágri by im zjavne nehrozili. Snáď nabudúce, pretože verím, že nejaké nabudúce určite ešte budem a už teraz sa na to teším.

Ak by ste ich chceli vidieť naživo, príďte uletieť 10. októbra do bratislavského SubClubu, alebo o deň neskôr na banskobystrický festival Barbakan.

Vydavateľstvo: Sukuba Agency, 2012
Linky: THE CUBES