Dnes je 23. apríla 2019, meniny má a zajtra

Szidi Tobias – Ať se dobré děje

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 21.12.2011

O vianočný album roka sa bezpochyby postarala herečka a speváčka Szidi Tobias.
Szidi Tobias – Ať se dobré děje

Svet sa ešte zjavne nezbláznil úplne. Tento rok nevyšlo ani toľko vianočných albumov, ako po iné roky a popri malej kvantite dominuje vysoká kvalita. A hoci si do Vianoc ešte niekoľko vianočných albumov predstavíme, máme tu jednoznačného víťaza. O vianočný album roka sa bezpochyby postarala herečka a speváčka Szidi Tobias.

Zaregistroval som vydanie albumu Ať se dobré děje na českých internetových stránkach a čakal som, kým sa niektorý zo slovenských predajcov rozhodne zaradiť ho do svojho katalógu. Kým sa tak stalo, ocitol som sa na bratislavskej Novej scéne na predstavení Vianočná koleda, z ktorého pesničky sú aj na tomto albume, neváhal som ani chvíľu a siahol som po CD. Samotné predstavenie ma napokon utvrdilo v tom, že to bol správny krok.

Mimochodom, ak by ste náhodou boli ešte do konca roka v Prahe, zastavte sa na tomto predstavení, ktoré hosťovalo tri dni v Bratislave a ktoré si ja, milovník muzikálov dovolím postaviť hneď vedľa Bedárov (Les Miserábles). Je to projekcia svetovej úrovne a bezpochyby najlepší domáci muzikál. Skvelá hudba, skvelé obsadenie (Karel Roden, David Koller, Ivana Chýlková a samozrejme Szidi Tobias), všetko postavené na základe známeho príbehu Charlesa Dickensa Christmas Carol a je to jednoducho fenomén, pri ktorého sledovaní vám bude behať mráz po chrbte. Jednoducho dokonalé.
Szidi Tobias: Ať se dobré děje

Spomínam to preto, že piesne zo spomínaného predstavenia tvoria časť tohto CD a stali sa základom prvého vianočného CD Szidi Tobias. Speváčka pod dohľadom svojho hudobného partnera Milana Vyskočániho a textárskeho kolaboranta Petra Lipovského prichádza s veľmi netradičným vianočným albumom. Zabudnite prosím na klasiku a pripravte sa na fenomén. Klasika je tu zastúpená Tichou nocou a tak fantasticky zaranžovaná, že ma po dlhých rokoch tá pesnička neotravuje. Potom už prichádza autorsky vlastný materiál. Vyskočányho hudobný cit, Lipovského majstrovské pero, a neprekonateľný hlas Szidi Tobias, jej dokonalý herecký prejav (rozumej, že speváčka dokáže svojim prejavom famózne vyjadriť emócie jednotlivých textov), maďarský prízvuk a úprimná čeština v českých textoch robia z tohto albumu tak čarovný projekt, že je to neuveriteľné.
Szidi Tobias - Boží dvůr

A dokonalá je irónia, ktorá vychádza z týchto piesní. To nie sú klasické koledy, ani bežné vianočné želania. Szidi Tobias neprichádza s bežným vianočným albumom. Vianočným vrcholom je bezpochyby spomínaná Tichá noc. Ostatné piesne vianočné síce sú, ale sú vianočné inak. Hneď úvodná skladba Andělé je výnimočná hudobne, textársky i speváčkiným prejavom a navyše s ohromujúco silným textom, v ktorom musí nájsť čaro Vianoc, či skôr ich pôvodný zmysel každý, kto sa na nepozerá komerčne. V titulnej piesni Szidi posiela svojim poslucháčom veľmi netradičné vinše: Ať má moře námořníky, prostitutky zákazníky... Skladba Zimní noci prináša ďalší dokonalý text a k nemu famózny hudobný obal. V ďalšej skladbe Tabák, pilka fascinuje spojenie českého textu so spojením Levočská Panna Marie, tempo samotnej skladby a neprekonateľný prejav speváčky.

A takto by sme v podstate mohli ísť až k desiatej skladbe. V každej z tých piesní nájdete pomyselný vianočný darček. Desať fantastických hudobných balíčkov, ktoré na domácom trhu nemajú konkurenciu a jednoducho majú svetové parametre. Szidi Tobias je fenomén. Slovenská herečka s bezkonkurenčným šansónovým hlasom, ktorej kvality objavili bratia Česi, čomu sa prispôsobuje čiastočne jej tvorba a preto spieva mnoho piesní v češtine. Absolútne to neprekáža. Szidi je fenomén, Szidi je umenie, ba čo viac, umenie s dušou. Žiadna komercia. Tej sa absolútne svojsky vysmieva v záverečnej skladbe albumu Já bdím: Dejte ty jesle někam stranou, pokud to dítě není pták! Ať vám ho nezachytí hranou, až pojede tu Coca Cola vlak. To si jednoducho zamilujete. Toto je plný zásah po každej stránke: hudba, texty, spev, umelecký prejav, hudobné aranžmány, obal, booklet, jednoducho všetko. Už to mám v aute a budem to počúvať celý rok.

Vydavateľstvo: Studio Dva, 2011
Linky: SZIDI TOBIAS

01. Andělé