Dnes je 23. januára 2019, meniny má a zajtra

Symfonický orchester Českého rozhlasu – Glagolská mše

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 01.10.2014

Glagolská omša je dielo všeobecne známe, nie však v pôvodnej autorovej verzii označovanej September 1927, v ktorej zaznelo pri brnianskej premiére a ktorá je prvýkrát zachytená na tejto nahrávke.

Po nadšene prijatej nahrávke Janáčkových symfonických diel (Sinfonietta, Taras Buľba a ďalších) sa Tomáš Netopil zo SOČR zameral na Janáčkovu tvorbu vokálno-inštrumentálnu. Glagolská omša je dielo všeobecne známe, nie však v pôvodnej autorovej verzii označovanej September 1927, v ktorej zaznelo pri brnianskej premiére a ktorá je prvýkrát zachytená na tejto nahrávke. Je fascinujúce, koľko výrazných prvkov Janáčkovej expresívnej hudobnej reči sa s neskoršími úpravami z diela vytratilo. Večné evanjelium je naopak dielom vo svete takmer neznámym (jediná supraphonská nahrávka vznikla takmer pred 50 rokmi). Inšpiráciou a libretom Janáčkovi bola báseň o stredovekom mníchovi Jáchymovi de Fiore, ktorému anjel zvestoval príchod ríše lásky. Janáček na diele pracoval súbežne s operou Výlet pána Chrobáčika do Mesiaca a dokončil ho na jar 1914, len niekoľko mesiacov pred rozpútaním svetovej vojny. Nová Netopilová nahrávka môže pomôcť toto pozoruhodné dielo opäť vrátiť na koncertné pódiá.

Z môjho (ne)klasického pohľadu ide o album určený nielen pre milovníkov klasiky. Ak máte chuť na pokojný jesenný večer, toto je jedinečná príležitosť. Famózny gospel, dokonalá klasika, Symfonický orchester Českého rozhlasu predvádza svoje svetové umenie. V pravom slova zmysle. Toto nie sú hity, toto je klasika, ktorá prežila pomaly storočie a stále má čo povedať. Uznávam, nie každému to niečo povie, ani ja osobne nedokážem naplno zhodnotiť Janáčkove kvality a jeho prácu, ale počúva sa to priam božsky.

Túto klasiku si môžete zabezpečiť okrem klasického CD aj v digitálnej forme, keďže ho vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 80 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu a ďalšími titulmi vydavateľstva Popron, či Universal Music – vrátane zahraničného katalógu, tohto zahraničného vydavateľského koncernu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Samozrejmosťou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí. Supraphonline.cz je veľmi jednoduché, zrozumiteľné a rýchle sťahovanie s množstvom spôsobov platenia, od prevodu v banke, až po platbu platobnou kartou, čo uľahčuje nákup zahraničným kupujúcim. Stiahnuté skladby si môžete napáliť na CD a pre zberateľov je tu tak možnosť vytvoriť si archív v CD kvalite a s titulmi, ktoré bežne nie sú na trhu.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2014