Dnes je 19. apríla 2018, meniny má a zajtra

Svetozár Stračina – Neďaleko do neba

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 25.12.2011

Meno Svetozára Stračinu je bytostne spojené predovšetkým s ľudovou hudbou z celého Slovenska. Nemenej dôležitou súčasťou jeho bohatej tvorby je však filmová hudba.
Svetozár Stračina – Neďaleko do neba

Meno Svetozára Stračinu je bytostne spojené predovšetkým s ľudovou hudbou z celého Slovenska. Nemenej dôležitou súčasťou jeho bohatej tvorby je však filmová hudba, veď jeho meno nájdeme v titulkoch viac ako troch desiatok slovenských filmov z rokov 1964-1989. Neďaleko do neba s podtitulom Nebeský muzikál na ľudovú nôtu je filmovým muzikálom, v ktorom sa jedinečným spôsobom prelínajú hudobné svety tradičného i štylizovaného folklóru s modernou rockovou a aj symfonickou hudbou.

Vedľa seba sa vďaka Stračinovi rovnocenne dostali Filmový symfonický orchester, ľudová hudba bratov Muchovcov, ľudová hudba Ďatelinka, spevácke skupiny SĽUK-u, Lúčnice, ale i orchestrov z rôznych slovenských dedín, Miroslav Dudík, Viliam Meško, Jožo Ráž, skupinaLojzo, Jana Kocianová, jazzman Jozef Šošoka a mnoho ďalších.

Neďaleko do neba

Album obsahuje výber hudby z filmu zaslúžilého umelca Martina Ťapáka, autora námetu, spoluautora scenára a režiséra, a scenáristu Igora Rusnáka. Film je fantazijnou féeriou posmrtného putovania slovenského ľudového muzikanta, ktorý sa aj po smrti túži vrátiť na rodnú zem. S čím všetkým sa na svojom putovaní po nebi, pekle a očistci stretne, vyjadruje aj hudba k filmovému muzikálu. Autor hudby zaslúžilý umelec Svetozár Stračina využíva rôzne hudobné druhy a žánre - od ľudového koloritu cez zvuk symfonického orchestra po rockovú hudbu, čím vytvára neobvyklú hudobnú fabulu

Betlehemský večný sálaš

Svetozár Stračina systematicky spracovával hudobný odkaz našich predkov, pričom na jednej strane dokázal uchovať originalitu pôvodiny a zároveň, vďaka svojmu majstrovstvu, ju dokázal upraviť do podoby akceptovateľnej aj pre nové generácie. Skvelým príkladom tejto časti Stračinovej tvorby je album Betlehemský večný salaš, na ktorom neopakovateľným spôsobom upravil výber skladieb zo zbierky Prostonárodných vianočných piesní slovenského polyhistora Andreja Kmeťa. Z dvesto osemdesiatich si vybral sedemnásť neznámych alebo málo známych vianočných piesní a kolied. Album pod vedením dirigenta Miroslava Šmída nahral OĽUN Bratislava s predníkmi Miroslavom Dudíkom a Štefanom Molotom a spevákmi Darinou Laščiakovou, Angelou Vargicovou, Petrom Mikulášom so speváckou skupinou Rodokmeň.

Hodnotenie:

Aj edícia Opus 100, ktorá mapuje najzásadnejšie albumy vydavateľstva Opus má svoj vianočný album. Dielo Svetozára Stračinu si žiadalo uvedenie na CD a celkom rozumne vychádza práve v tomto období. Zdá sa, že v tieni záujmu o život a dielo polyhistora Andreja Kmeťa (1841-1906) ostáva jeho jedinečná zbierka Prostonárodných vianoč¬ných piesní, ktorá obsahuje okolo 280 kvalifikovane znotovaných nápevov s množstvom textových variant jednotlivých piesní. Kmeť ich začal zberať ako bohoslovec ostrihomského seminára a v zbieraní pokračoval celý život. V zbierke sú aj prepisy niektorých častí viacerých vianočných omší, ktoré zrejme prepísal z nemeckých, českých, či maďarských cirkevných prameňov. Ale aj tak väčšina nápevov a textov vianočných piesní je jasne slovenského pôvodu. Možno jednoznačne konštatovať, že Kmeťova zbierka je unikátna a patrí medzi významné písomné pamiatky Slovenského národného múzea v Martine.

Svetozár Stračina venuje zbierke Prostonárodných vianočných piesní Andreja Kmeťa pozornosť už dvadsať rokov. Vytvoril z nej niekoľko ucelených cyklov, ktoré v období vianočných sviatkov zaznievajú buď v inštrumentálnej podobe, alebo vo vokálno-inštrumentálnom spracovaní. Stračina dôsledne zachováva Kmeťove zápisy, rešpektuje ich dobový kolorit a svoj rukopis vtláča jednotlivým piesňam v inštrumentálnej sadzbe partitúry. Využíva všetky dostupné technické prostriedky moderných nahrávacích štúdií, no pritom zachováva a zvýrazňuje slovenskú melodickosť i ľudový hudobný inštrumentár. Cyklus Betlehemský večný sálaš obsahuje sedemnásť neznámych alebo málo známych vianočných piesní a kolied. Sú zároveň holdom autora a vydavateľa kňazovi, zberateľovi, ľudovovýchovnému pracovníkovi a organizátorovi vedeckého života na Slovensku v 19. storočí - Andrejovi Kmeťovi - pri príležitosti 150. výročia jeho narodenia.

Zdroj info: Opus

Vydavateľstvo: Opus 2011

ZOZNAM SKLADIEB