Dnes je 27. januára 2021, meniny má a zajtra

stoiČOstoi – Poprípade iným spôsobom

Zdroj: © Server.sk, redaktor: rob, pridané: 26.07.2011

Tendencia takmer všetkých nových spišských kapiel znieť ako Smola a hrušky je síce pochopiteľná, ale tak trochu aj na škodu veci.
stoiČOstoi – Poprípade iným spôsobom

Tendencia takmer všetkých nových spišských kapiel znieť ako Smola a hrušky je síce pochopiteľná, ale tak trochu aj na škodu veci. Jednoduché texty, chytľavé refrény a dobrá nálada... Presne v takomto štýle sa predstavuje aj krompašská rocková skupina s atypickým názvom stoiČOstoi na svojom debutovom albume Poprípade iným spôsobom, ktorého krstným otcom sa stal známy Whisky zo Slobodnej Európy.

Tucet skladieb sa drží zabehanej šablóny melodického punkrocku s humornými textami, občas prikorenených štipkou popu či ska (osobitnou kapitolou sú úlety Bicykel a Boris, v ktorých sa kapela síce do sýtosti vybláznila, v druhom prípade však možno až za hranicou únosnosti). Osobne nepatrím k nekritickým obdivovateľom muzikantov, ktorí si lámu prstíky nie v duchu trampských pesničkárov, ale skôr divokými zjazdmi po hmatníku či klávesoch – nič menej stoiČOstoi patrí v danej sfére k tomu lepšiemu, čo sa dá u nás počuť. Napríklad aj preto, že napriek obmedzeným limitom, ktoré samotný štýl poskytuje už vo svojej prapodstate, dokáže kapela zdatne vzdorovať tomu, aby produkcia nechtiac klesla do šedivej akademickej nudy.

Nič extra objavného na tom nie je, ale celé to pôsobí veľmi príjemne a sympaticky.

Pozoruhodný je spôsob, akým vznikla nahrávka – jednotlivé nástroje v štúdiu sa nenahrávali osobitne, ale všetky naraz, ako sa to robilo v 60. rokoch, čo dodáva atmosfére kompletu naozaj svojrázny šmrnc. Keďže dnešná klíma praje undergroundovej subkultúre poznačenej uvoľnením, sviežosťou, voľnomyšlienkárstvom, bezstarostnosťou a pohodou, kvarteto Martin Goláb, Ján Králik, Marek Marcinaško a Marek Papcun je na najlepšej ceste dosiahnuť úspechy svojich predchodcov ako Horkýže slíže, Helenine oči či už spomínanej Smola a hrušky. Stačí si pustiť vskutku nákazlivé a pritom vonkoncom nevtieravé pesničky Prečo priťahujem iba staré ženy a Blázinec (ktorá síce možno až príliš pripomína Hex). K tej prvej zmienenej vznikol aj videoklip. Hlavnú hrdinku vo veku 42 rokov a vyššie do klipu hľadali netradičným spôsobom, keď na ponuku zverejnenú na webe zareagovali dve adeptky a kto stvárnil v klipe hlavnú postavu sa dozvedeli členovia kapely až pri samotnom natáčaní. Po textovej stránke prejavujú stoiČOstoi väčšiu mieru empatie bežným témam súčasnej mladej generácie, necítia potrebu akéhokoľvek zúčtovania s minulosťou, jednoducho si hrajú a sú skôr zábavnou prehliadkou panoptika tém so všetkými ich svojráznymi čudáctvami. Keby sa do textov vniesol aj skutočný, nie až tak lacný humor, výsledný dojem by bol zaručene ešte lepší.
stoiČOstoi - Prečo priťahujem iba staré ženy

Zhrnuté jednou vetou: Nič extra objavného na tom nie je, ale celé to pôsobí veľmi príjemne a sympaticky. Treba ešte podotknúť že, StoiČOstoi má za sebou úspešné účinkovanie v súťaži Košický zlatý poklad, kde sa z 250 kapiel prebojovali medzi 25 najlepších. Okrem toho sa stali víťazmi v súťaži garážových kapiel Garage Band 2010 a úspešne si počínali aj v česko-slovenskej súťaži Starter.

Vydavateľstvo: vlastný náklad, 2010
Celkový čas: 33:32
Žáner: punkrock, ska