Dnes je 10. júla 2020, meniny má a zajtra

Stanislav Procházka – Věci tajemné

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 11.09.2013

Posledný, tretí radový album sympatického speváka Stanislava Procházku, ktorý bol v osemdesiatych rokoch minulého storočia sex symbolom a jeho plagáty zdobili steny izieb mnohých dievčat.
Stanislav Procházka – Věci tajemné

Posledný, tretí radový album sympatického speváka Stanislava Procházku, ktorý bol v osemdesiatych rokoch minulého storočia sex symbolom a jeho plagáty zdobili steny izieb mnohých dievčat. Po dvoch predchádzajúcich albumoch nahraných pod producentským dohľadom Petra Haniga a jeho kapely, túto platňu si Procházka v prevažnej miere nahral už so svojou kapelou Magnet.

Nie všetky výročia bývajú veselé. So Stanislavom Procházkom mladším, synom známeho speváka ľudovej hudby rovnakého mena sa rok 2013 spája s jednou smutnou spomienkou. Je to desať rokov, čo nás tento sympatický český spevák predčasne opustil. Supraphon pri tejto príležitosti skompletizoval spevákove nahrávky a vo svojom digitálnom obchode ponúka nielen všetky tri radové albumy Stanislava Procházku, ale aktuálne aj špeciálny výber skladieb, ktoré vyšli pod hlavičkou Supraphonu a Pantonu (tejto kompilácii sa budeme venovať osobitne).

Věci tajemné vyšli v Supraphone pôvodne v roku 1988 a nasledovali po mimoriadne úspešných dlhohrajúcich platniach Celá škola už to ví a Bláznivá jízda. Zatiaľ, čo v prípade Lucie Bílej si Petr Hanig „vyrobil“ speváčku pre vojakov, v prípade Stanislava Procházku sa mu zas podarilo vymodelovať idol pre slečny, dievčatá, ženy „v rozpuku.“ Jeho večnému úsmevu a šibalskému pohľadu sa odolávalo iba ťažko a mnohé zo žien by ochotne skočili pod kolesá jeho motorky (z obalu albumu Bláznivá jízda), len aby si ich všimol.
Stanislav Procházka ml. - Déšť

Na veciach tajomných je však neodškriepiteľný jeden fakt. Prochádzka sa týmto albumom snažil posunúť vpred a istým spôsobom sa zbaviť nálepky sladkého chlapca, ktorú získal v Maxime Petra Haniga. Ten obraz mu síce priniesol popularitu a slávu, avšak s pribúdajúcimi rokmi to pre Procházku nebolo zjavne to pravé orechové. Aj preto v druhej polovici osemdesiatych rokov opúšťa svojho objaviteľa a vydáva sa do hudobného sveta so svojou kapelou Magnet.

Celkom pochopiteľne prichádza aj posun v hudobnej tvorbe. Procházka sa venoval hudbe až do svojej smrti a je celkom pochopiteľné, že mnohé z piesní si skladal sám a dokonca si písal i texty. Věci tajemné znejú na rozdiel od dvoch predchádzajúcich spevákových albumov progresívnejšie. Na svoju dobu išlo o mimoriadne modernú nahrávku, na ktorej boli pri nahrávaní využité mnohé dostupné „vylepšovače,“ čo sa odrazilo na celkovom zvuku. Tak sa Procházkovi podarilo nahrať album, ktorý znie inak, ako predchádzajúce veci, no na druhej strane ho neposunul míľovými krokmi od ikony lámača ženských sŕdc, čo spôsobilo to povestné, že aj vlk ostal sýty, aj ovca celá.
Stanislav Procházka: Znám jen tvé dívčí příjmení

V každom prípade sú Věci tajemné z môjho pohľadu Procházkovou mimoriadne vydarenou a svojim spôsobom nadčasovou nahrávkou. Dnes môže síce vyvolať úsmev na tvári, no v danej dobe bola nespochybniteľným posunom vpred. Mimochodom, všimnite si obal. Už samotný styling speváka vypovedá nielen o názve albumu, ale aj o tom, ako viditeľne sa chcel odlíšiť od minulosti.

Album Věci tajemné si môžete zabezpečiť v digitálne forme, keďže ho vydavateľstvo Supraphon (spolu s takmer 4 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Novinkou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí.

Vydavateľstvo: Supraphon Linky: SUPRAPHONLINE

01. Zázraky s telepatií
02. Dívka z pláže