Dnes je 21. júna 2018, meniny má a zajtra

Stanislav Hložek – Život je rváč (online album)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 11.01.2012

Vôbec po prvý raz vychádza album Život je rváč po 21 rokoch od plánovaného vydanie prostredníctvom Supraphonline a pôvodná verzia je doplnená o štyri bonusové skladby.

Na jeseň roku 1989 pripravoval Stanislav Hložek na vydanie svoj tretí sólový album. S Orchestrom Karla Vágnera nahral štrnásť pesničiek, ktoré plánoval zaradiť na LP s názvom Život je rváč. Medzi autormi hudby nájdete jeho spievajúcich kolegov: Michala Davida, Karla Černocha, Ladislava Křížka, ale tiež Vítězslava Hádla a Karla Vágnera. Medzi textármi boli napríklad Michal Horáček a Hana Zagorová. Vzhľadom k búrlivým udalostiam „zamatovej revolúcie“, kedy boli dôležitejšie podstatnejšie veci ako populárna hudba, sa však vydanie albumu nikdy neuskutočnilo. Vôbec po prvý raz vychádza album Život je rváč po 21 rokoch od plánovaného vydania prostredníctvom Supraphonline a pôvodná verzia je doplnená o štyri bonusové skladby.

Po rozpade dua Kotvald – Hložek, ostal Stanislav Hložek naďalej súčasťou Orchestru Karla Vágnera a spolupracoval okrem iných aj s Hanou Zagorovou. Z danej dvojice bol práve on prvým, kto vydal sólový album, za ktorým prišiel ešte jeden a ďalšieho sme sa nedočkali. Titulná pieseň Život je rváč z tejto platne sa síce stala hitom porevolučného československého éteru a to vďaka filmu Slnko, seno a pár faciek, v ktorom zaznela a bola vlastne odrazovým mostíkom k príprave tretieho Hložkovho sólového albumu. Prípravy vrcholili koncom roku 1989 a zmena politického systému mala za následok, že album nikdy nevyšiel. V súčasnosti absolútna rarita sa dostáva k poslucháčom aspoň v digitálnej podobe.
Stanislav Hložek - Život je rváč (1989)

V konečnom dôsledku ide o absolútne zberateľský materiál. Fanúšikovia československého popu osemdesiatych rokov musia byť nadšení z objavenia tohto albumu. Zo štrnástich plánovaných piesní je prvá polovica skôr akýmsi rozbehom. Tie pesničky sú buď silné textovo (Michal Horáček jednoducho exceluje v každej dobe a v každom režime a Hana Zagorová zas ako textárka dokazuje ľahkosť svojho básnického pera už v textoch z toho obdobia), alebo hudobne. Bohužiaľ, akosi sa nepodarilo dať dohromady niečo silné. To napokon ale prichádza v druhej polovici albumu a silnejšiu stránku Hložkových piesní možno pozorovať práve po titulnej skladbe Život je rváč. Tú nasleduje silná pomalá pesnička Lásko poprvé, lásko potretí, ktorá keby bola dostala priestor, tak je ďalším z malej kôpky Hložkových sólových hitov.
Stanislav Hložek - Jen tak zapomenout

Záver nevydaného albumu potom patrí dvom skutočným raritám. Tou prvou, pri ktorej ani dosť nerozumiem, že ju vtedajšie komisie vôbec schválili je „silná sťažnosť“ na pracovný systém. Tá druhá je zas silno ekologická a je to vlastne akási ekologická spartakiáda. Pesničky Jsme lidi, nejsme stroje a Eko styl, ktoré mali pôvodný album pravdepodobne uzatvárať, vyvolávajú v dnešnej dobe už iba úsmev na tvári. Suma sumárum je ale pre Stanislava Hložeka nie príliš lichotivé. Ak si spomínate na jeho dva predchádzajúce sólové albumy (Za to může déšť, ne já a Krok sun krok), tak Život je rváč bol napokon najslabším článkom v reťazci jeho predrevolučných počinov. Hoci spevák doplatil na dobu, v konečnom dôsledku je asi fajn, že platňa vychádza až po viac než dvadsiatich rokoch a je tak v podstate raritou, nad ktorej silou sa už nikto nebude vážne pozastavovať. Zberatelia, ako ja si ju užijú, ale sám za seba môžem skonštatovať, že zatiaľ, čo album Za to může déšť, ne já, ktorý dodnes nevyšiel na CD a nie je dostupný ani v digitálnej podobe poznám naspamäť, v tomto prípade som sa tešil z pár pesničiek.

Zaujímavosťou je bonusová časť, ktorú tvoria štyri skladby a ide o veľmi silné piesne, dve coververzie a potom skladba Jen tak zapomenout, na ktorú viacerí asi nezabudli, pretože tento emotívny slaďák sa stihol hrávať v deväťdesiatych rokoch a záverečná Kdyby sis oči vyplakala, ktorá sa objavila na albume coververzii hitov Karla Gotta.

Ako si kúpiť Život je rváč:

Plánovaný, ale nikdy nevydaný album Stanislava Hložka nevyšiel ako CD, ale vydavateľstvo Supraphon ho (spolu s 2 500 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou (hudbu, ktorú si kúpite u mobilného operátora si nemôžete nahrať na CD, v medzinárodnom koncerne sú zas medzinárodné ceny a keď si porovnáte ceny albumov, ktoré sú dostupné na supraphonline.cz a iných obchodoch, zistíte, že Supraphon ich často ponúka aj za polovičné ceny) získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu.

Vydavateľstvo: Supraphon (sprístupnené v roku 2011)

01. Kdo je příliš dlouho sám
02.Jáj sem kluk