Dnes je 22. novembra 2019, meniny má a zajtra

Piotr Rubik – Santo Subito

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 29.05.2011

Nalaďme sa nezvyčajne na duchovnú nôtu! Myslím, že meno Rubik ešte u nás nie je príliš známe, avšak v susednom Poľsku je to ikona.
Piotr Rubik – Santo Subito

Nie je to tak dávno, čo Piotr Rubik dvakrát po sebe zaplnil jednu z bratislavských hál a nadchol svojich hudobných fajnšmekrov. Myslím, že meno Rubik ešte u nás nie je príliš známe, avšak v susednom Poľsku je to ikona. Preslávil sa najmä tvorbou o pápežovi Jánovi Pavlovi II., ale tiež napríklad veľkým predstavením o meste Krakov, ktoré sa odohralo na hlavnom námestí tohto poľského kráľovského mesta.

Fenomén Rubika, ktorého možno prirovnať ku Karlovi Svobodovi tkvie v tom, že ako autor dokáže spojiť vážnu scénickú hudbu do komplexných celkov a vytvoriť v podstate niečo ako muzikál so silnými chytľavými melódiami s nádychom hitov a hlavne so silnými vokálmi a refrénmi. Santo Subito je toho jasným dôkazom a Rubikova grandiózna muzika v spojení s libretom Jacka Cygana je excelentným hudobným zážitkom, ktorý vychádza momentálne v slovenskej mutácii vo vydavateľstve EMI Monitom (v Poľsku Pomaton).

Aby som to vysvetlil, čo v tomto prípade znamená poľská edícia. Nečakajte slovenský preklad a slovenské spevy na dvoch CD, na ktorých Santo Subito vychádza. To v žiadnom prípade. Ide o originálne dielo, teda o po poľsky naspievaný príbeh. A veľmi silný príbeh. Dokonca som mal pocit, akoby mal niekto strach, že tento kvázi kresťanský príbeh by nemal zaujať masy. Prečo si myslím opak, to vysvetlím o chvíľu. Vrátim sa k slovenskej verzii, čo znamená, že obal (zoznam skladieb) je preložený do slovenčiny a obsiahly booklet prináša texty všetkých piesní a tiež preložených do slovenčiny s autorskými vysvetlivkami niektorých slov. Pre lepšiu orientáciu poslucháča by som asi volil dvojstĺpcové texty poľsko – slovenská verzia, čo by booklet ako taký priviedlo k dokonalosti. Slovenský preklad tohto diela je však príjemným prekvapením.

Vráťme sa k samotnému obsahu dvoch albumov. Stručne a celkom zrozumiteľne povedané, ide o príbeh Jána Pavla II., nedávno blahoročeného pápeža, ktorý pochádzal z Poľska. Žiadne intelektuálne rozprávanie, žiadne prespievanie Biblie. Jeden úžasný ľudský príbeh podaný veľmi zrozumiteľne, obalený do neuveriteľne silnej muziky. To je Santo Subito, ktoré podľa mňa neurazí nikoho, ani fanúšika žánru, ani kresťana, ani ateistu. Rubik jedným zo svojich eposov tak dokazuje svoju všestrannosť vlastnej tvorby, ktorá je určená širokému zázemiu poslucháčov. Piotr Rubik je poľský štyridsaťštyriročný skladateľ symfonickej populárnej hudby pre orchester, film a divadlo. Vyštudoval konzervatórium a hudobnú akadémiu Frederyka Chopina vo Varšave. Čoskoro sa stal členom svetoznámeho orchestra Jeunesses Musicial International (JMI). Študoval kompozíciu filmovej hudby v Siene (IT) pod vedením Ennio Morriconeho.

Vydavateľstvo: EMI / Monitor, 2011
Linky: PIOTR RUBIK, EMI MUSIC, SUPERSHOP