Dnes je 23. septembra 2017, meniny má a zajtra

Petra Zámečníková & Jiří Strnad – Lítame v tom

Zdroj: © Server.sk, redaktor: len, pridané: 07.08.2013

Táto dvojica si nemala kedy upevniť pozíciu na trhu natoľko, aby ich revolučná vlna nezmietla so sebou na toľko, že zrejme obaja usúdili, že doba sa zmenila a mali by sa venovať niečomu inému, ako spevu.

Hudobná (nielen) publicistická ikona (nielen) tej doby, pán Miloš Skalka (bol tiež moderátor, DJ, producent, či textár) na obale tohto albumu v roku 1988 okrem iného uviedol: Petra Zámečníková a Jiří Strnad sa uchádzajú o priazeň publika atribútmi, ktoré k populárnej hudbe odjakživa patria - výraznými melódiami, nekomplikovanou stavbou piesní, zaujímavou hlasovou farbou a dokonalým ladením vokálu. Nesnažia sa o nič prevratné, ale to predsa vo zvolenej žánrovej oblasti ani nie je účel. A jedno je neodškriepiteľné: ich pesničky sa naozaj príjemne počúvajú...

Písal sa rok 1988, keď sa v katalógu vydavateľstva Supraphon objavila dlhohrajúca platňa dua Jiří Strnad a Petra Zámečníková. Dvojica mala na svojom konte niekoľko televíznych vystúpení a vďaka už spomínanému účinkovaniu s Karlom Zichom aj dosť slušnú reputáciu a mnoho koncertov po celom Československu. Navyše výborne fungujúce duo Bartošová – Sepeši bolo žiaľ už tri roky minulosťou, ktorú pravdepodobne zapríčinil osud, aj keď nikde nie je napísané, že keby Sepeši nebol predčasne odišiel, že by dvojica bola stále spolu.
Pravdou však už navždy ostane, že práve Iveta s Petrom vo svojej dobe ukázali a potvrdili, že model zmiešaného dua môže výborne fungovať nielen na báze jedného hitu, či singlu, ale tiež na báze celého albumu, či dlhotrvajúcej spolupráce. Československý hudobný trh vyskúšal istý model, ktorý zafungoval a bolo celkom pochopiteľné, že keď už najúspešnejšia dvojica nemôže fungovať, bude niekto chcieť nájsť náhradu. A v podstate na tom nie je nič zlé. Ten jednoduchý pop, j ľahko zapamätateľnými textami o láske bol vlastne neškodný a hoci z dnešného pohľadu zanecháva na tvári častokrát divoký úškľabok, z historického pohľadu je neprehliadnuteľný.
Zámečníková & Strnad - Lítáme v tom

Dvojica Strnad –Zámečníková teda prichádzala akoby po už predpripravenej dráhe a záujem publika jednoznačne ukázal, že o tento druh zábavy je stále záujem. Keď si za sebou pustím Knoflíky lásky a Lítame v tom nájdem v tom napokon veľa spoločného. Tie albumy sa hudobne podobajú neuveriteľne. Je neodškriepiteľné, že ide o jeden žáner, o vymyslený produkt a jeho následné pokračovanie a že na ňom pracoval v podstate ten istý tím. Len hlasy (a aj spevácke schopnosti sú iné). Tá doba so sebou priniesla častokrát neuveriteľné prekvapenia. Ale čo sa čomu čudovať. U nás dodnes funguje spievajúci kaderník, tak prečo by v osemdesiatych rokoch nemohol spievať vedúci pražskej drogérie. To bolo totiž zamestnanie Jiřího Strnada (nerýpem sa v tom z dôvodu nejakého výsmechu, len poukazujem na to, že doba je dnes stále v niečom rovnaká).
Petra Zámečníková - Najdu lásku

Potom je tu ešte úvaha o tom, čo, alebo skôr kto sa TOČR-u vydaril viac. Iveta s Petrom, Petra s Jiřím? Z dobového pohľadu to bola asi dvojica Bartošová – Sepeši, aj keď sa o nich v posledných rokoch píše z iných dôvodov, než akým bola hudba. Zámečníková a Strnad mali šťastie v tom, že vydali kompletný album a nešťastie v dobe, v ktorej tá nahrávka vyšla. Pár mesiacov na to padla aj hudobná opona a poslucháč venoval každý nádych väčšinou valiacej sa svetovej produkcii. Domáci interpreti ostali v úzadí a to revolučné cunami prežili naozaj iba tí najsilnejší. Táto dvojica si nemala kedy upevniť pozíciu na trhu natoľko, aby ich revolučná vlna nezmietla so sebou na toľko, že zrejme obaja usúdili, že doba sa zmenila a mali by sa venovať niečomu inému, ako spevu.

Napokon po nich ostala táto jediná nahrávka, ktorá momentálne vyšla v Supraphone v digitálnej podobe a po vypočutí si tejto „osemdesiatkovej klasiky“ nemôžem nič iné, iba súhlasiť s Milošom Skalkom, že ich pesničky sa počúvajú naozaj príjemne.

Album Lítame v tom si môžete zabezpečiť v digitálne forme, keďže ho vydavateľstvo Supraphon (spolu s takmer 4 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Novinkou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí.

01. Lítáme v tom
02. Jsme dva velký blázni
03. Čím dál tím víc ji znám