Dnes je 21. júla 2018, meniny má a zajtra

Petr Kotvald – Právé tady ... právě teď

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 19.10.2011

Po päťročnej prestávke od posledného albumu sa vracia na scénu kráľ tanečnej hudby v Čechách Petr Kotvald, ktorý svojou novinkou pripomína, že je na hudobnej scéne už neuveriteľných 25 rokov.
Petr Kotvald – Právé tady ... právě teď

Po päťročnej prestávke od posledného radového albumu sa vracia na scénu kráľ tanečnej hudby v Čechách Petr Kotvald, ktorý svojou novinkou pripomína i fakt, že je na hudobnej scéne už neuveriteľných 25 rokov. Po účinkovaní v tandeme Zagorová – Hložek sa Kotvald ešte koncom osemdesiatych rokov vydal na sólovú dráhu. A hoci mu vydanie prvej sólovej platne Přísně soukromá sci-fi trvalo dlhšie, než jeho niekdajšej speváckej polovičke, možno dnes hovoriť o dvoch dimenziách – Kotvald je stále na hudobnej scéne a jeho hudba je stále nadčasová.

Zaujímavosťou je aj fakt, že počas celej sólovej kariéry si Kotvald v podstate vystačil s rovnakým tandemom autorov a o jeho najväčšie hity sa počas dvoch desiatok rokov starali Jindřich Parma a Pavel Cmíral. A hoci nie vždy bola ich tvorba hodná ocenení Grammy, je úžasné, že väčšinou sa im podarilo ustrážiť hranicu (ne)vkusu a zároveň priniesť najmenej jeden hit na každej Kotvaldovej platni (spočíta dnes niekto, koľko ich vlastne bolo?), ale aj ukázať (v hudobnej tvorbe) najmodernejšie prvky tanečnej muziky.

Inak tomu nie je ani v prípade tohto albumu. Kotvaldsi stále drží svoju úroveň. Že vie čo chce, to dokázal už na svojom sólovom debute a svoj štandard ponúka dodnes. V jeho prípade ani šialenosť ako Mumuland nemožno brať ako odstrašujúci prípad, ale skôr ako odvahu, ktorá sa vyplatila. Našťastie, takýto úlet si hviezda tanečných parketov na svojom novom albume nestrihla, aj keď úvodná pieseň Hully Gully o „podnikoch lásky“ nemá k tomu ďaleko. Skladba otvára album, ktorý v konečnom zúčtovaní prináša trinásť skladieb. Hully Gully je chytľavý, tanečný song s veselým textom a otázkou je, prečo by z neho nemohol byť hit. Mohol. Otázkou tiež je, nakoľko možno Kotvaldovi tú miernu perverznú uletenosť veriť. Ak však niekto sleduje jeho kariéru od začiatku, tak mu to zhltne aj s háčikom a bude sa baviť. Nie je to urážajúce, je to zábavné a to je vizitka Petra Kotvalda.

Album pokračuje baladou Bonus mýho života a toto je skladba, ktorá má všetky predpoklady k tomu, aby sa zaradila medzi také trvalky, ako Milujem se čím dál vím, alebo Už po nás lásko má jdou. Silná, emotívna melódia, silný, zamilovaný text a spevákov tradične presvedčivý prejav. A tu niekde na dlhú dobu končí prvoplánová komercia a prichádzajú osvedčené momenty tandemu Kotvald – Parma – Cmíral, pričom si chlapci môžu ruky podať, keďže Kotvald s veľkým citom pre presvedčivé prespievanie šikovných príbehov Pavla Cmírala obalených do šikovných hudobných hračiek Jindřicha Parmu prinášajú neprvoplánový komerčný tanečný kolotoč, ale ponúkajú poslucháčovi v rámci možností to najlepšie z moderných trendov.

Ono sa síce ku koncu môže zdať, že ste sa stratili niekde v bludisku tanečnej muziky, ktorá až príliš často opakuje tie isté prvky, ale aj na to má Kotvald liek. Skôr, než by začal nudiť, dokáže upútať poslucháčovu pozornosť napríklad ďalším odkazom svojmu (asi) milovanému Londýnu v pesničke Portobello Road (Kotvald po londýnskom Hyde parku v deväťdesiatych rokoch pomenoval dokonca celý album), ale šteklivo lacnou skladbou Erotika, či spomienkou na časy, keď so svojimi dvornými skladateľmi priniesli do Čiech prvý domáci house (vtedy to bol Pražský house, dnes je to Pražský disko a skladba je naozaj nadupaná skvelými modernými tanečnými prvkami), alebo pokusom o ďalší vianočný hit v podobe pesničky Dál sníh padá, ktorá (nebudem ani predpokladať, ale dovolím si to rovno tvrdiť) bude bezpochyby tohtoročným vianočným hitom a silným konkurentom pre najhranejší český vianočný hit posledných rokov, konkrétne Kotvaldove Vánoce, hrajou glória.

Podľa fotografií v booklete Petr Kotvald zostarol a teším sa, že to nezakrýva retušom. Ešte viac sa však teším, že fakt, že má o päť rokov viac, ako pri poslednom radovom albume sa neodrazil na celkovom pocitu z jeho platne. Naopak, teší ma, že obsah je neuveriteľný moderný a svieži a Petr Kotvald sa predsa môže spokojne pozrieť do zrkadla.

Vydavateľstvo: EMI, 2011
Linky: PETR KOTVALD

01. Hully Gully